Turbo Tråden

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Det kommer att komma mer och mer säkert.
En del har börjat köra tex Vipec på turbomaskiner.
Bromsades en Assault med Vipec i Avesta häromdagen...

Så när folk inser fördelarna med ett sprut som styr allt så kommer fler gå över till det istället för att hålla på med Boondockerboxar och annat junk
Prestandamässigt finns det säkert massor att hämta med vipec. Men Nytrons orginal sprut har en del bra att ha grejer tex ebrs och oljetrycksövervakning som dödar motorn vid oljetrycksfall.
Den styr även handtagsvärmare och tors. Blir en del som behöver lösas innan man kopplar bort orginal ecu.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Finns ju bullydog också och vad jag förstår så har man kvar alla original funktioner inkl knacksensor mm till halva kostanden ca mot vad vipec kostar

Citerade fel inlägg.....

Det kommer att komma mer och mer säkert.
En del har börjat köra tex Vipec på turbomaskiner.
Bromsades en Assault med Vipec i Avesta häromdagen...

Så när folk inser fördelarna med ett sprut som styr allt så kommer fler gå över till det istället för att hålla på med Boondockerboxar och annat junk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
en fråga från en oinsatt. Har tillexempel Vipec alla säkerhetsfunktioner som originalsprutet har? känns som inget dumt egentligen att ha originalsprutet kvar med ett simpelt sprut för extraspridare. då har man fortfarande kvar knacksensor m.m.

eller är det inte riktigt så
Prestandamässigt finns det säkert massor att hämta med vipec. Men Nytrons orginal sprut har en del bra att ha grejer tex ebrs och oljetrycksövervakning som dödar motorn vid oljetrycksfall.
Den styr även handtagsvärmare och tors. Blir en del som behöver lösas innan man kopplar bort orginal ecu.
Ni har nog en poäng där.
Vissa säkerhetsgrejer kan vara svårt att få till kanske.
Vet att man ibland på bilar har kvar original styrbox för att styra extra saker, när dessa är inblandade i styrenheten.
Knacksensor bör väl gå att få till, vet dock inte hur vanligt det är att man kör med aktiv knackdetektering. Man brukar ha knacksensor när man mappar, sen kör man med bredbandslambda för att ha koll när man kör.

Visst, man kanske är tvungen att avvara nånting när man ska ha riktigt mycket effekt, men det får man ju alltid göra när man trimmar känns det som.

Men möjligheterna blir så mycket större när allt justerbart.
Nu är jag inte helt hundra, men Mcx.box är bara för extrabränsle, inget annat? Man kan isåfall inte ändra tändningen, eller har jag fel?

Möjligheterna blir så mycket större när allt justerbart, både bränsle och tändning.
Att kunna ställa tändningen som man vill känns bara det som en stor grej...
Sen finns ju möjligheter till extrafunktioner...
Styra laddtryck mot hastighet tex, låta den vara lite snäll i början och sedan ladda mer ju fortare det går.
Finns hur mycket som helst...

Detta kanske inte är för gemene man so bara vill ha lite extra knuff i maskin, utan för dom som vill ha mer effekt eller är intresserade av tekniken...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Har pillat en del med vipec:en fast till polaris då. Såg att det inte fanns någon plugin ECU till nytron, men att det var på g till vipern.
Men iallafall så kan man styra allt med den, precis alla original sensorer inkl knacksensorn och vad de olika sensorerna ska påverka för något, sen går det att koppla på ett antal fler sensorer av olika slag om man vill också, och även utgångar för tex något relä eller solenoid eller något liknande.
Tex så för att koppla ur gashängsbrytaren som sitter i hantaget så är det bara att stänga av den direkt i vipecen istället för att koppla om den..
Tycker inte heller att det är så himla krångligt att jobba med, fick en 1.5timmes genomgång via skype & teamviewer, gick igenom alla funktioner och hur man ska läsa loggarna mm Sen fick jag en grundmapp anpassad för turbo att utgå ifrån.
Jag ser då många fördelar med ett riktigt sprut, tror det kommer att betala sig i längden på något sätt :)
Som sagt finns nästan hur mycket som helst man kan göra om man känner för det!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ja varför inte, jag funderar ju på en liten rördragning ner till sidan av buken så jag vill inte gärna gå upp i dimension.

Ytterdimension på MCX från turbon är 2".
Ska du köra frontmonterad turbo känns det som att du iaf inte behöver öka den dimensionen..ville du ha godstjocklek på röret också förresten? ;)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tjenare tjenare!

Nybliven medlem både på forumet, och turboklubben :p

Har en liten fråga angående remmtemperatur, hur har ni upplevt att temperaturen på remmen är med turbo? byggde vent-kitt på min ( https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1476004_10151727204477823_1361320627_n.jpg ) och fick en reaktion av en bekant att jag kommer få FÖR låg temperatur på remmen, kan detta stämma? aldrig hört talas om det.

(Åker -11 nytro XTX MCX 270)

MvH
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Tjenare tjenare!

Nybliven medlem både på forumet, och turboklubben :p

Har en liten fråga angående remmtemperatur, hur har ni upplevt att temperaturen på remmen är med turbo? byggde vent-kitt på min ( https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1476004_10151727204477823_1361320627_n.jpg ) och fick en reaktion av en bekant att jag kommer få FÖR låg temperatur på remmen, kan detta stämma? aldrig hört talas om det.

(Åker -11 nytro XTX MCX 270)

MvH
Hej å välkommen
det är inga problem med det
har själv modrods kompletta vent kit
med no problemas..har ioförsig en apex men det är nog saksamma.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Hej å välkommen
det är inga problem med det
har själv modrods kompletta vent kit
med no problemas..har ioförsig en apex men det är nog saksamma.
Tack o bock! :)
Fan va gött o höra, vart nästan orolig att man slängt pengarna i sjön, men då jag aldrig hört talas om det så var det väl typ ditt svar jag förväntade mig.

Har kompletta kittet jag också, men tog bara den bilden som "förklaring" så att säga... ska väl tillägga att de är "slit o släng-kåpor" som jag har det på, originalkåporna finns kvar i mint condition för att kunna återställa maskin om jag vill :)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Skulle tro 1 arbetsdag för 190 kittet och typ 3för 270.
Men det beror lite på hur mycket dom har att göra förstås !
Sen tillkommer variatorkitt mm.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tjenare! Var idag ut på världens kortaste provsväng me nytron på gräsmattan, och efter en repa med kanske 50% gas skulle ja göra en 180 och vända tillbaka, skotern dör nästan av o börjar gå skitkonstigt, tomgången vandrar upp och ned väldigt fort, som en motor med riktigt vassa kammar, kollar ned på displayen och motorlampan blinkar "NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ" tänker jag bara... blir sjukt depp, sätter mig ned o vrider tillbaka styret. "jahapp" då slutar den och börjar gå helt normalt igen. vrider tillbaka styret till höger, och samma sak händer igen, puttrar tillbaka till garaget och inser att gasweiren blir väldigt spännd när jag vrider styret åt höger, och tror att det är problemet. Någon som varit med om liknande som kan bekräfta? samt om nån vet var man kan få tag på nån vettig förlängning till weiren, eller en längre helt enkelt?

Tacksam för svar.

MvH
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tjenare! Var idag ut på världens kortaste provsväng me nytron på gräsmattan, och efter en repa med kanske 50% gas skulle ja göra en 180 och vända tillbaka, skotern dör nästan av o börjar gå skitkonstigt, tomgången vandrar upp och ned väldigt fort, som en motor med riktigt vassa kammar, kollar ned på displayen och motorlampan blinkar "NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ" tänker jag bara... blir sjukt depp, sätter mig ned o vrider tillbaka styret. "jahapp" då slutar den och börjar gå helt normalt igen. vrider tillbaka styret till höger, och samma sak händer igen, puttrar tillbaka till garaget och inser att gasweiren blir väldigt spännd när jag vrider styret åt höger, och tror att det är problemet. Någon som varit med om liknande som kan bekräfta? samt om nån vet var man kan få tag på nån vettig förlängning till weiren, eller en längre helt enkelt?

Tacksam för svar.

MvH
kanske bör tillägga att OFT relocator är nyligt monterat, och att de sitter en liten styrhöjjare på.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Efter lita pjuller i mörkret (lyset i garaget har dött :p) så flyttade jag om gasvajjer och de verkar funka fint! ska ja ta bort mina inlägg, eller låta dom ligga kvar i utbildningssyfte?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tjena !
Troligtvis så aktiverades r.o.r.s systemet som ska förhindra gashäng :)
Jag har varitmed om att min nytro varvar konstigt ,trots rätt längd/spändning på gasvajern:ciao:
Detta beror på att det liger kvar lite laddtryck bakom spjällen så dom stängs inte nog fort och då aktiveras t.o.r.s systemet !
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
När din gör det, är det efter en fullgasrepa eller vid lugn körning? för min var inte helt varmkörd, och de är knappt nån snö på marken, + att det var första gången nånsin för mig på skotern, så ja gasade kanske bara 50% max, och då borde det väl inte byggas såpass mkt laddtryck att de ska ligga kvar bakom spjället?

Men jag flyttade som sagt wiren och provstartade och vred styret fullt åt båda hållen, och de aktiverades inte då. Så jag är rätt säker att det var problemet :)

r.o.r.s, hur fungerar det? nån liten snabbkurs? :p
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tors - throttle over ride system eller nåt sånt. Om gasspjällen har gas men gashandtaget är släppt så går det in och stryper motorn.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tors - throttle over ride system eller nåt sånt. Om gasspjällen har gas men gashandtaget är släppt så går det in och stryper motorn.
Låter ju rent spontant som ett jävligt bra system!
man har ju haft mardrömmar om att gasen hänger sig o skotern sticker iväg med öppna spjäll in i en tall lr liknande i 150 knyck, vaknade tårögd :p
Brukar de jävlas/krångla med det systemet, eller funkar det bra?