Turbo Tråden

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Måste även höra med er som kör överladdat, hur gör ni med försäkring? vars har ni försäkrat, och pris? och hur många av er har sagt att ni har turbo och gjort en speciell försäkring för det? (exempelvis högre ersättning vid tex stöld eller brand?) har kollat runt o sökt lite på forumet men inte hittat något om detta...
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
När din gör det, är det efter en fullgasrepa eller vid lugn körning? för min var inte helt varmkörd, och de är knappt nån snö på marken, + att det var första gången nånsin för mig på skotern, så ja gasade kanske bara 50% max, och då borde det väl inte byggas såpass mkt laddtryck att de ska ligga kvar bakom spjället?

Men jag flyttade som sagt wiren och provstartade och vred styret fullt åt båda hållen, och de aktiverades
inte då. Så jag är rätt säker att det var problemet :)

r.o.r.s, hur fungerar det? nån liten snabbkurs? :p
Ger du 1/2 gas så har turbom börjatladda bra nog och motorn produserar typ org max effeter vid 5000rpm så vid halvgas kanske 150-200hk så det kan mycket väl. Ligga laddtryck bakomspjällen.
Detta fenomen uppstår oftaast efter pumpgasande typ som när man kör efter en led
Så är det på min iaf. Om man stänger av motorn och sen startar igen försvinner problemet.

T.o.r.s systemet funkar genom att en sensor kännermav att spjällen inte är i tomgångsläge eftercatt gasen släpptscoch gör så styrboxen förhindrar att motorn varvar upp till tillslagsvarv.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Ja iofs, men ja höll kanske... 1 sekund, om ens det, och som sagt max 50%, med när ja släppte gasen så dumpade det ju iofs, så lite tryck borde jag ju haft :) aja, problemet löst iaf!

Verkar som sagt vara ett bra system! Jävlas de ofta efter leden för dig, eller är de bara nån gång ibland?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det går att koppla bort tors funktionen ,men har man 270hk under huven så vill man nog ha den kvar lol !
Det hjälper om man släpper gasen lågsamt!
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Är det bara ibland så får den nog va kvar, kan de vara värt!
För som du säger, har man 270 pollar under huven och får gashäng och har kopplat bort den, så kommer man ligga där o se sin älskling ramma ett träd med öppna spjäll, sen gå hem o skjuta sig själv :)
 
J

Jona$

Tog bort min för längesedan,livsfarlig. Aldrig hört om gashäng på dessa skaffa nödstopp då?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tog bort min för längesedan,livsfarlig. Aldrig hört om gashäng på dessa skaffa nödstopp då?
En OFT teether med rollover ventil har ja faktiskt funderat väldigt mycket på! vad kör du med för nödstopp?
är dom svårt att koppla in? har aldrig kopplat dylikt på en skoter.
Varför tycker du att systemet är livsfarligt, och hur "tar man bort" det? kopplar man bara ur det på nå vis, eller är det mer komplicerat än så?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man drar isär kontakterna som känner av gaspådrag nere vid spjällhuset (gasarna på Dino-modeller) och byglar ihop kablarna som kommer dit. Då tror TORS att du inte rört spjällen och kopplas då inte in.

Egen nödstopp kopplar du in i serie med vanliga nödstoppen. Den skall vara brytande när man rycker pluggen.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Aha!

Vad kör ni med för mätare på era maskiner föresten? Sitter ingen alls på min just nu, men ja tycker att laddtryck och lambda kan vara klokt att ha? lite tips på vad man ska ha för mätare (märke, vad som funkar bra?) och vars de funkar bäst att koppla in sig, samt nått bra ställe att ha lambdasonden på? :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kör med blåtandskoppling till smartfånen, dvs den från MCXpress, samt tillhörande lambda monterat direkt efter fläkten där lambdapluggen finns. Kan logga och dona med telefonen.
Man varken hinner eller har lust att titta på några fladdrande mätare/siffror när laddtrycket ökar.

Nymonterat och har inte hunnit testa det än, annat än provstart då den förbaskade vintern verkar ha tagit SJ's försenade tåg...
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag kör med blåtandskoppling till smartfånen, dvs den från MCXpress, samt tillhörande lambda monterat direkt efter fläkten där lambdapluggen finns. Kan logga och dona med telefonen.
Man varken hinner eller har lust att titta på några fladdrande mätare/siffror när laddtrycket ökar.

Nymonterat och har inte hunnit testa det än, annat än provstart då den förbaskade vintern verkar ha tagit SJ's försenade tåg...
Tycker de är lite saftigt med 6K för en display och funktionen att kunna logga o sånt, vill mest kunna kika ned på mätarna nån gång då o då för o kolla att de stämmer.

Hade tänkt köra innovative bredbandslambda, och laddtrycksmätare vet ja inte ännu (förslag?)

Finns de en lambdaplugg färdigt redan? de va som fan...

Jonas, då kanske man ska koppla ur den skiten o köra en riktig dödare istället, har funderat lite på den som NTC säljer med roll-over-valve för oljetanken..
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Är de ingen som har förslag på en mätare? gärna en rejäl, typ 67mm.. (laddtryck)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tycker de är lite saftigt med 6K för en display och funktionen att kunna logga o sånt, vill mest kunna kika ned på mätarna nån gång då o då för o kolla att de stämmer.
Kostar inte 6K för MCX blåtand. Blåtanden är billigare än display. Kolla med Marklund vad du får för pris.