Turbo Tråden

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Är det någon som har lite koll hur länge en bredbandslambda borde hålla på en turbonytro? Har kört ca 10 mil med min nu på 2 dagar och den varnar för felkod 8 (LC-1 bredbandslambda) http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf Och eftersom den inte fungerar efter den stått stilla typ en timme, då borde ju lambdasonden kallnat och fungera igen? men den gör ju inte det, så ja antar att sonden är rökt, är detta normalt efter bara 10 mil??
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Angående dina problem med lambdan så tycker jag du ska prata med Henrik på Temab i tegsnäset, han e rätt haj på det mesta angående yamaturbo...
 
Last edited:
J

Jona$

Har kört AEM bredbandslambda i 3 säsonger och nu även med launchcontroll.
Så nej skulle inte säga det är vanligt.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Var ut nu o slängde på kapellet ifall de sku snöa inatt, och startade då för att testa, och då fungerade den igen :D så den måste ju ha varit överhettad då... vart ju en hel del fullgasrepor idag, och enligt en polare så när jag hållit full gas en stund o den vrålar som värst, så när jag släpper gasen så "sprutar det eld" ur avgassystemet tydligen, hur mycket/lite lågor eller hur ofta det blir har jag ju dock ingen aning om, då jag inte sitter bakochfram så ofta när jag kör ;) men de kan väl vara en bidragande orsak antar jag.
Jonas, 3 säsonger, men hur många mil? Har ju iaf en reservsond ifall denna skulle ge upp :)
 
J

Jona$

jadu över 300mil iaf, sen lever min hårdare vid användning av launchcontrollern.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Humm, ja min jävel blev tydligen överhettad idag med, ganska fort också. hinner kanske köra 1-2 mil sen lägger den av. kanske får bygga en såndär värmesköld eller vad man ska kalla det...?
 

kxk

Medlem
4 jun 2013
38
0
1
Hej har en xtx med mcx 190 kit .Jag har 8bu med 4,5 grammare i båda hålen plus en liten bricka närmast hälen,15 mm rullar w-w-w fjäder , std helix(43) artic grön spänd 0-1 .Jag är hyffsat nära smäller ibland. lite på reggen vid stillastående. Varvar 8900.Men jag provade med en O-p-o i primären som ulmer ofta använder och det blev ett jäkla klipp i maskin tack vare högre växlingsvarv, och ett behagligt tillslag, men då vill den ju så klart gå mer på reggen. ?.....De jag undrar är om jag ska köpa en shockwave så jag kan få till det med o-p-o fjädern. ?.ska man iså fall ha rak eller progressiv shockwave. ?Synpunkter mottages gärna
 
J

Jona$

Du ska ha rak med tanke på din maskin och att jag då antar du kör mest lössnö vid möjlighet, raka håller samma bana med proggressiva ger en tyngre start.
varför inte YLW/SLV/YLW, snällare i starten men nästan samma sluttryck som www, kör själv den i en maskin med en bra bit över 300hk.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
att en nytro smakar varvstopp är inge bra, du borde fixa det ganska omgående... Min går ALDRIG upp på varvstoppet hur jag än gör...
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Behöver akut hjälp med polarens nytro turbo !
Gick fint före montering av undertunnel system.
Nu vill den inte gå jämt på tomgången och tjuvstannar !
Kan detta bero på ändrat mot tryck ?
Fraktat skotern 40 mil och kan inte köra :(
Tipps önskas !
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Jo den var in på Yamaha innan vi åkte men det hjälpte
Tydligen inte.
Jag var inte med för det är inte min maskin.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Min krånglade med tomgången förra året, hittade ett flexrör som var skadat. hoppas det kan ha vart felet, så ja mottrycket kan vara viktigt.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Någon som vet eller minns vad det var för Arctic sekundär fjäder man använde i både Apex och nytro turbos?

Har dödat 2 sekundär fjädrar på min 10as nytro mtx med 240kitt och vill minnas att att arctic hade en fjäder som passade och tålde mer förspänning men minns inte vilken färg dem skulle va!

Har letat överallt där jag kan tänkas ha läst om dem, minns iaf att vid förspännings kalibreringen skulle man inte ställa likadant som på yamma org fjäder EX. 3 + 6 = 9 =90grader förspänning utan typ 1 + 3 eller liknande.

Tack på förhand!
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tänkte höra lite med folket här om drevning.

21/39 är orginal på xtx:en? jag funderar på att gå ner till 19/39 alternativt kanske 20/39 i samband med att jag snart tänker byta ut min 44mm backcountrymatta mot en 51mm challenger.

Är det "nödvändigt" ? dvs, gör det någon märkbar skillnad med 270hk? Den lär väl bli enklare att krypköra i skogen med, men i övrigt?
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Nerdrening behövs ej.jag körde original utan problem med supertip 55 .
Arctic grön i sekundär.