Sv: 800 e-tec (freeride)
Man använder sig av samma motor som förut, samma chassi som förut. Som flexar lika mycket som förut. Man byter ut förgasarna mot direkt insprutning vilket ger en snålare motor vilket medför högre värmeutveckling. Inget bränsle går ner i vevhuset som på en konventionell 2T där bränslet kyler veven. Veven hettas upp, denna värme vandrar sedan ut i primärvariatorn. Man använder sig av samma variatorer med samma lufttäta hölje som tidigare fast med högre värmeutveckling. Vad händer ?? Variatorerna blir heta. Remmen blir mjuk av värmen, remmen börjar fransa och sen ja ni vet. BRPs lösning på detta är en ny rem som tål XX grader högre temperatur. Är det så enkelt? Jag tror inte det....
Klart att det går att förbättra med flytande sekundär, lägre drevning, optimerade variatorer, förstärknings stag , ventilering säkert ännu mer...
Men ska man behöva allt detta för att få remmarna att hålla på en 150000kr skoter som är byggd för hård körning. Svar:nej . Det är säljarens ansvar att se till att den når upp till kundens förväntningar. Det är därför vi har garanti samt en konsumentköplag som är tvingande för säljaren.
Om nog många reklamerar sina köp så tvingas tillverkaren komma med en lösning/förbättring.
Är det många som hunnit köra lite längre utan remproblem?