Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag får ju endå inte riktigt ihop det här... Dom skriver att dom e anpassad för ett mer skandinaviskt körsätt med mycket led. Men remmarna håller ju inte för vissa som bara kört led heller....??

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund

Så mycket BS från BRPs sida nu, Det är något fel på deras maskiner då inget annat märke har problem med varken crossovers eller lössnömaskiner. Deras pressmeddelande låter bara som att än en gång skylla på handhavandefel

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16

vad ska vi som inte har en freeride göra då? Har själv en summit 800 etec som värkar vara hård på remmarna. Har min summit samma variator setup som freeriden? Isåfall borde ju jag också få variatorn justerad.

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0

Som jag skrivit tidigare så gäller garanti på ALLA maskiner, oavsett modell.

Vi kommer möta upp detta i en artikel lite senare idag.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.878
112
63
Skellefteå

Så mycket BS från BRPs sida nu, Det är något fel på deras maskiner då inget annat märke har problem med varken crossovers eller lössnömaskiner. Deras pressmeddelande låter bara som att än en gång skylla på handhavandefel
Verkar ju vara många skotermärken som skjuter onormalt med remmar. Läser om det dagligen.
Tror inte att det är ngt fel på maskinerna utan i variatorsetupen. Det har ju uppenbarligen både Dynamo Joe och Winter Brew bevisat.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå

Jag tycker vi som konsumenter samt fackmedia ska vara stenhårda med dessa problem.
När man tänker efter...det är ju helt sjukt att remmar för ett par tusen spänn håller bara några mil, egentligen kravet borde vara att dom ska hålla 500-700mil för vi betalar ju för det.
Håller det inte så är det ju upp tillverkarna att ta fram nya tekniska lösningar istället för den traditonella variatorn som uppenbart inte fungerar tillfredställande på snöskotrar med +150hk och det gäller ALLA märken.
Om tillverkarna får nog hård kriktik från sina kunder samt tidningar så lär det bli förbättringar, garanterat.

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0

Det är precis vår åsikt också, det är synd att de andra tidningarna inte vågar kliva fram, trots att vi tog steget först. Det vore enkelt för dem nu att ställa sig upp för det som är rätt.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå

Verkar ju vara många skotermärken som skjuter onormalt med remmar. Läser om det dagligen.
Tror inte att det är ngt fel på maskinerna utan i variatorsetupen. Det har ju uppenbarligen både Dynamo Joe och Winter Brew bevisat.
Det är framförallt vissa som gör det, och alldeles oavsett detta är det oacceptabelt att kunden skall betala för en konstruktionssvaghet/felaktig variatorsetup/felaktiga variatorer.

En ny bil som sliter ut kopplingen innan 500 mil tas självklart tillbaka och åtgärdas HELT utan kostnad för kunden.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden

Denna pressrelease verkar har skickats ut till alla tidningar utom just till oss, och man kan fundera vad detta beror på?
Vi har sökt BRP under en tid, och senast idag har vi ringt dem flertalet gånger utan resultat. Vi har också ringt flertalet ÅF och ställt frågor.

Istället går nu alla de andra stillatigande tidningarna ut med denna "nyhet", vilket är anmärkningsvärt, då de inte haft modet att skriva någonting om dessa problem under en väldigt lång tid.

Man nämner i sin pressrelease att vår artikel har påverkat dem, och det tackar vi för. Men problemet rör inte bara Freeriden, utan alla de som har problem med onormalt remslitage.

Det som verkar ha skett här, är att BRP "anpassar maskinerna till svenska förhållanden". Denna anpassning har i sin tur gjort att de inte fungerar som det är tänkt. Och man måste nu därför backa tillbaka till original, så att de går att köra.

Ni som har haft problem med detta, vi uppmanar er att ta era kvitton på remmarna och gå till er ÅF och kräv tillbaka pengarna.
Om detta stämmer att BRP inte skickat sin pressrealese till Snowmobile utan endast till dom andra tidningarna så kan jag bara säga till BRP: "Sluta bete er som tjuriga snorungar".

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0

Ingen på vår redaktion har mottagit någon release från BRP. Vi har fått den mailad till oss av folk som läst den hos andra tidningar. Vi går just nu igenom den, och kommer möta upp vad som står där inom kort. Det kommer bli läsvärt, så häng med!

Nisselauda

Ny medlem
15 feb 2009
4
0
1

Jag har då precis tecknat mig för en prenumeration - det här är värt att stödja. Fortsätt i samma anda :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48

Denna pressrelease verkar har skickats ut till alla tidningar utom just till oss, och man kan fundera vad detta beror på?
Om detta stämmer, måste jag ju verkligen fråga Pressansvarige på BRP, vad faaan håller ni på med?
Tror ni vi är ett gäng snorungar som sitter här och kastar skit på er som ni inte förtjänar?
Hur BARNSLIG får man bli?
Det undergräver ju bara er själva, vi som sitter här råkar ju faktiskt ha råd att köpa era nya skotrar, a´ 150 000:-st.
Är vi inte mer värd än ett sånt bemötande?
Fy fan!!!

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö

Fattar inte riktigt varför BRP vänder snowmobile ryggen?

Jag menar tidningens läsare är ju oxå deras egna kunder så på sättovis så vänder brp ryggen till kunderna oxå.

Brp borde ju ta dialogen direkt och ödmjukt erkänna misstagen dom gjort och berätta vad det jobbas med för att ta itu med problemen som

existerar. Allt annat ses ju som ett skämt...

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0

Om de hade haft den avsikten, då skulle de inte ha mörkat hela problemet de senaste åren. De märkte att de inte hade någon annan utväg, vi gav dem en tidsfrist till kl 17:00 idag. Vi talade om för dem att vi går ut med hela historien efter det. De återkom inte under hela dagen, utan släppte en helt intetsägande release istället, dock inte till oss.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland

Om de hade haft den avsikten, då skulle de inte ha mörkat hela problemet de senaste åren. De märkte att de inte hade någon annan utväg, vi gav dem en tidsfrist till kl 17:00 idag. Vi talade om för dem att vi går ut med hela historien efter det. De återkom inte under hela dagen, utan släppte istället en helt intetsägande release istället, dock inte till oss.

Nordland... Som någon sa innan ska BRP göra något åt de andra som har problem med sina maskiner som ej kör Freeride utan t.ex Summit 800 Etec 146,jag ivarjefall att Summit 146 2011 har problem med slitage också....samma hållbarhet som på Freeride. Kort 800 Etec eller 600 Etec maskinerna kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Går det göra någon tråd för att kolla om det är flera av 2011 maskinerna som har problem.....det är inte säkert att alla läser denna tråd som har andra maskiner.

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0

Jag har en uppsjö med mail från läsare som har problem med Summitarna också, och det sträcker sig 3 år tillbaka i tiden. Även Lynx 800R hade samma problem.

Som jag skrev innan, alla som har problem med sina max 3 år gamla maskiner, kan vända sig till ÅF och kräva garanti, oavsett modell och märke.

Last edited:

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland

Jag har en uppsjö med mail från läsare som har problem med Summitarna också, och det sträcker sig 3 år tillbaka i tiden. Även Lynx 800R hade samma problem.

Som jag skrev innan, alla som har problem med sina max 2 år gamla maskiner, kan vända sig till ÅF och kräva garanti, oavsett modell och märke.

Hur långt tillbaka vill du gå med att få feedback från skoter förare? 2007-> eller dylikt? om rem problemet...kan va bra o få lite statistik på det här..

E

ejwbegysv

Synd att jag inte sparade alla kvitton förra året...

IMG_1124.jpg