Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag säger det igen. Ni som har problem, Schimsa ut eran sekundär 3.5-4mm (ingen stor kostnad 300 kr eller gör shimsen själv) gasa och var glad!
Det faktum att maskinenerna är defekta vid leverans kvarstår ju ändå.
Dessutom upphör ju garantin om du modifierar maskinen...

(men jag förstår hur du menar, men det skickar ut fel signaler)
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Hade du problem och löste dessa på det viset?
Nej inte på det viset, men jag är ganska övertygad om att det skulle fungera. Flytande sekundär monterade jag, men i ytter läge på axeln är den 4mm längre ut än orginal och där ligger den hela tiden. Rekord 12 mil på en rem...dit med flytande, monterade en redan fransad och till eldad 391:a, körde ca 70 mil till på den innan det kom en fransbit till...
Men det är väl inget som säger att ni behöver sluta göra eran röst hörd bara för att ni stökar till en del av problemet så ni åtminstone kan andvända eran maskin i väntan på annat.
 
Last edited:

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag kan säga att i min krets finns det folk som har råd att köpa nytt, och ofta får jag höra att dom skulle vilja äga en skoter att ha i stugan men att dom inte kan skruva. Det är ju bara problem med dom fast de är nya menar dom.

Och jag kan inte säga emot för det stämmer ju.

Till alla tillverkare: Gör en produkt som håller lika bra som en motorcykel så har ni en ny köpstark kundgrupp.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Om det är det enda som krävs kan man ju fråga sig varför detta inte sker redan vid tillverkning, alternativt vid leverans?
Därför alla maskiner är individer, på vissa slår alla toleranser åt fel håll vid tillverkning/ihopsättning chassie osv och då får vi dessa maskiner som går väldigt hårt åt remmen, nu är ju detta min teori, vad tror ni andra ?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Du menar "måndagsexemplar" ?
Det begreppet försvann på 80-talet efterhand som kvalitetssäkring (ISO 9001 certifiering) infördes i tex bilindustrin.
Det var på den tiden alla maskiner skulle "köras in". Idag är det bara snöskotrar som ska "köras in".

Wa känne bero peå ?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Kommer att provas ut ny drevning, helix mm på min freeride i helgen. Ska ta med mig laser temp mätaren få se hur många grader dom är då efter olika körningar. Återkommer med resultat.
Intressant! Hade tänkt samma sak men min laser temp mätare verkar fått fötter och dragit nån annastans.
Skriv å berätta hur det gick!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Du menar "måndagsexemplar" ?
Det begreppet försvann på 80-talet efterhand som kvalitetssäkring (ISO 9001 certifiering) infördes i tex bilindustrin.
Det var på den tiden alla maskiner skulle "köras in". Idag är det bara snöskotrar som ska "köras in".

Wa känne bero peå ?
Sålänge det finns människor i monteringen så kommer det att finnas måndags exemplar, tisdags exemplar osv.
det går inte att komma ifrån med några iso standards.. De kan alltid bli bättre men inte helt 100
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Jag säger det igen. Ni som har problem, Schimsa ut eran sekundär 3.5-4mm (ingen stor kostnad 300 kr eller gör shimsen själv) gasa och var glad!
Vet att skotersesången är kort och man har inte längre lika mkt tid att vänta på en skoter som står på verkstaden. MEN. Så länge de finns så många som själv "fixar" respektive märkes problem (som i detta fall remförbrukningen) så behöver ju tillverkaren inte engagera sig så mycke i att fixa detta... Problemet finns ju inte då... Nä skärpning, de enda rätta är att alla som har problem reklamerade sin maskin och står på sig.

Hård påtryckning från alla som har problem så borde saker börja hända... de är vägen att gå..
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Nu är det klart.
Kommer aldrig att köpa en ny BRP p.g.a. deras inställning och inte heller en ny Polaris så länge Motorhuset är GA.
FY FAN, trodde inte mina ögon när jag läste det jag läste på förstasidan.
Bra jobbat snowmobile.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Motorhuset är inte GA, det är BRP som är det. Motorhuset är ÅF. Och det är ÅF som är säljare och därmed ansvarig för reklamationen. Beträffande att köpa från respektive märken, så måste man vara lite nyanserad här. Detta är i sak inte märkesrelaterat, utan verkar vara branschrelaterat och det innebär att det kanske inte spelar så stor roll vilket märke man väljer. Just i denna tråd är det BRP som har problem, i en annan är det Polaris. Det som måste till är att ni som konsumenter tar er själva på allvar och ställer krav. Begär garanti, och nekar de, skicka ärendet till allmänna reklamationsnämnden. Jag har personligen talat med dem, och de vill att 2-3 kunder skickar in en anmälan, så ska de driva ärendet, vilket kommer bli prejudicerande.
 
Last edited:

ypis

Medlem
26 jan 2010
28
0
1
frösön
Detta är ju helt otroligt, så jävla arrogant av BRP, tydligen helt inkompetenta personer i företagsledningen.
Bra jobbat snowmobile , kör inte BRP själv men lider med er som gör det, stå på er !!!!
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Ja nu har då även min rem börjat fransa sig efter ca 56 mil... helt värdelöst! fick inte tag i min återförsäljare idag... typiskt och nu är det ju helg dessutom. körde kanske 20 minuter idag och gasade ganska mycket i lössnö och då var det tydligen kört...... Nu är vi ju så många med problem så nu får dom ju ta och skärpa till sig på BRP. såg att om allmäna reklamationsnämden fick in nog många ärenden så skulle dom ta upp det. Även om nu min ÅF tänker ge mig en ny rem så löser det ju inga problem, kände på variatorerna då jag kollade till remmen och dom var ju GLÖDHETA, dom måste ju ändå våga ta lite ansvar på BRP . Köper man en maskin till en industri T.e.x så skulle ju tillverkaren fixa till problemet genast! fortsätter BRP på det här viset enligt deras uttalande så kommer dom att bita sig själv i arslet.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Klockrent tips att schimsa sekundären.
Är det så att det funkar då kan man ju köra så säsongen ut och sedan plocka bort schimset och reklamera hela skotern.
För vem vill lämna bort skotern nu och vara utan när det är som bäst åkning?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Klockrent tips att schimsa sekundären.
Är det så att det funkar då kan man ju köra så säsongen ut och sedan plocka bort schimset och reklamera hela skotern.
För vem vill lämna bort skotern nu och vara utan när det är som bäst åkning?
Om ni tror att schimsa 3-4mm är lösningen så kan jag medela så är inte fallet! Provat. Kalibreringen är den största orsaken till värmen. Helt säkert dess utom. Att 3-4 mm schims behövs på olika håll råder det inget tvivel om. Men som sagt, det är inte det som är fel källan. Att dreva ner till 19-45 hjälper inte heller. Ni får bara en skoter som går ännu sämmre och har kvar värme problemet! provat. Vent kit fungerar inte heller! Provat. Finns bara ett, få ner värmen med en annan kalibrering.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Om ni tror att schimsa 3-4mm är lösningen så kan jag medela så är inte fallet! Provat. Kalibreringen är den största orsaken till värmen. Helt säkert dess utom. Att 3-4 mm schims behövs på olika håll råder det inget tvivel om. Men som sagt, det är inte det som är fel källan. Att dreva ner till 19-45 hjälper inte heller. Ni får bara en skoter som går ännu sämmre och har kvar värme problemet! provat. Vent kit fungerar inte heller! Provat. Finns bara ett, få ner värmen med en annan kalibrering.
Precis som jag skrev tidigare. Schimsa och få rätt kalibrering så kommer det fungera. Jag vann då +80 mil på remmen iaf genom att bara flytta ut SEK 4mm, men som sagt bara ett tips till dom som vill kunna åka.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Man mår direkt illa när man läser artikeln om Robert i Östersund , snacka om hjälplös man skulle känna sig. Hur tänker dom när dom säger att "dom kan inte burka runt och riskera repor och skador på en kundmaskin" ?? Körde dom 10 mil led med en Summit då och tycker att det ska räcka som nån sorts bevis. Såååå oseriöst och otroligt patetiskt!

Artikeln: -->www.snowmobile.se
 
Last edited:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Precis som jag skrev tidigare. Schimsa och få rätt kalibrering så kommer det fungera. Jag vann då +80 mil på remmen iaf genom att bara flytta ut SEK 4mm, men som sagt bara ett tips till dom som vill kunna åka.
Det låter ju bra, men om det vore så enkelt, varför schimsar inte AF arn ut sekundären? Var till min ÅF i går och bad om schims till min gade. Svar, har inte! BRP säget att sekundären står inte för långt in enligt min ÅF! Det är inte bra freeridern som har problem. Om jag skulle köra min gade som en "freeride" så flyger min rem också. Går för varm även på spår. Har dock kört min gade på C#1 redan från 10mil av den anledningen att den är för lätt i primären. Det här problemet har funnit sedan -08, så det är ingen nyhet för mig i alla fall. Jag trodde dock att BRP ändå hade kommit med en lösning till-11 modellerna. Hade jag haft facit i okt så hade jag aldrig sålt min -09 600 gade, för den fungerade helt ok, med svala variatorer.
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Nordland!

Menar du att vi ska reklamera hela skotern eller ???
Eller menar du att vi ska reklamera remmarna? har för övrigt inte betalat dem.
Eller menar du att man ska lämna in skotern och säga fixa!!!
Första och sista alternativet innebär ju att man blir skoterlös på obestämd tid.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Jag vet att Brp godkänt reklamationer där ÅF har schimsat ut sekundären som en åtgärd iaf. På min va det ju inte heller nåt fel enligt Brp:s specifikationer gällande variator linjeringen.