Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Arctic Cat är chef, jag håller med. 160hk++ och inget remslitage. Där har brp något att se upp till..
Vet många M1000 som fullkomligen äter en rem till frukost varje morgon så där stämmer det inte. BRP:s 600 äter ingen rem alls. Problemet är att det inte finns många M1000 sålda så inget hörs. Problemet med remmar finns överallt men är mer betydande på BRP:s 800 sedan år tillbaka. Mest 2008 om jag inte minns fel.
 
Last edited:

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Tar man en ny R1 eller motsvarande så tål dom rejält mycket mer än vad någon vanlig Svensson klarar att utsätta dom för. En skoter kan man köra till dynga på en helg om man skulle vilja...... En ny crosscykel är också tämligen idiotsäker om man betänker vad dom i regel får stå ut emd.
Där har du helt rätt. Skoteråkare är mer vana att rackla. Sen har du ett annat jätte problem. Man säljer worldwide drygt 100.000 skotrar. Motorcyklar är en mångdubbelt större industri. Den tekniska utvecklingen på skotrar har på senare år varit mycket snabb. Kanske för snabb och det är därför att vi köpare vill ha nya grejer. Kanske har hela utvecklingen i industrin gått lite för fort för sitt eget bästa? Fabrikerna orkar/kan inte hålla detta höga tempo. Detta upprop tror jag är mycket bra och kommer att sätta tryck på fabrikerna att leverera bättre kvalite. Priset kommer att höjas ännu mer på nya modeller och gamla utvecklade modeller kommer att premieras eftersom garantikostnaderna stiger. Fabrikerna har helt enkelt inte råd.
Skoterförsäljingen kommer att droppa ännu mer worldwide och vi kommer in i en ännu sämre trend. Vilket märke kommer att kliva av denna cirkus? Vad tycker vi om det när vi inte har nya modeller att köra med och vad tycker media om att det?

Vad tycker tillverkarna om det eftersom konsumentlagen ser lite annorlunda ut i USA. Kanske säljer man till Sverige med ett "rem-tillägg" på låt säga 30% för att täcka garantikostnader? Då närmar vi oss 200.000 sek för en ny maskin. Eller att modeller presenteras 3 år efter USA? Tänk om detta är resultatet? Jag hoppas då inte det.

Kör på och så ser vi vart detta landar. Kanske blir det bara fotstegförstärkare och liten annan vikt i variatorn på BRP:s 800. Om ett halvår är allt bara glömt när man sitter på badstranden och tänker på annat.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Vet många M1000 som fullkomligen äter en rem till frukost varje morgon så där stämmer det inte. BRP:s 600 äter ingen rem alls. Problemet är att det inte finns många M1000 sålda så inget hörs. Problemet med remmar finns överallt men är mer betydande på BRP:s 800 sedan år tillbaka. Mest 2008 om jag inte minns fel.
Det där stämmer väll så där... att BRP 600cc ej ska äta rem är skit snack...Min 2008 har gjort det och flera andras har också gjort det.... SS/SDI m.m redan 2007 fanns det problem med att vissa BRP 600cc åt rem
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Rem är en slitvara, den slits ut och skall då bytas ut. Men det som händer här är något annat, inte i alla fall, men hos en hel del. Om man har en rem som går sönder för att man står och tokvarvar, ja det är en sak, eller att den går sönder på en 150-200mil, ja det må vara hänt. Men som nu är, att maskinerna inte går att köra normalt med, ja det är en helt annan sak. Hårddrar man detta i domstol så står det utom rimligt tvivel i mina ögon, att BRP`s ÅF:are kommer att förlora. Lagen säger tydligt att maskinen skall hålla under hela garantitiden, och att det är upp till säljaren att bevisa att maskinen har förstörts genom vårdslöshet. Hur skall en ÅF kunna bevisa detta i domstol? Det är precis som om en fläktrem på bilen skulle gå sönder var 20km, och säljaren hävdar att du kört på fel sätt.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Egentligen är det här ett litet problem i konstruktionen. Remmar har ju hållit flera hundra mil på thundercattar på 90-talet. Problemet är att tillverkaren inte snabbt nog har rättat till fadäsen. Det borde ha varit åtgärdat och avtestat till nästa års produktionsserie, dvs för flera år sedan.

Nu har jag en Lynx Grand Tourer 1200 2011. När jag hämtade skotern fick jag frågan om jag skulle köpa en extra rem. Varför då sa jag, rem-problemen var ju lösta sa du och dom fanns ju aldrig på XU. Nu har jag kört 70 mil och de sista 15 har jag hört ett swisch, swisch ljud från variatorn på lägre hastigheter. Har inte kollat än hur den ser ut men jag kommer inte att köpa att remmen fransar sig efter 55 mil.

Jag har ledkört utan några större rivstarter. Var extremt försiktig första 20 milen dessutom.

FST'n gick 270 mil utan synlig nötning. Och Min trimmade thundercat har jag kört 300 mil på remmen och den ser ut som ny.
Det är lite som tillbaka på 70-talet då man hade 2 remmar runt styret. Dessutom häpnade jag när jag läste att BRP remmar kostar 2400kr, till thundern kostar den 850 spänn, original.

Gick in på http://www.partforyamaha.com/pages/parts/viewbybrand/parts.aspx och där kostar en rem 118$ till Freerider och Expedtition. Dvs 1000kr inkl tull+moms (frakt ca 30kr/st om du köper 10 st). Känns som nån slags uppskjörtning det här..
 
Last edited:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
BRP måste tjäna sjukt mycket pengar på dessa remmar...helst i Sverige där vi betalar mer än dubbelt för samma rem
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
http://www.snowmobile.se/ Inget fel på maskinerna?
klart det är, På Apexen är remmen som ny trots 100 mil tuff körning med mycket lössnöåkning.
Remmarna håller tillomed bättre på turbomaskinerna än på brp.

klart remmarna ryker om dom går för varma, kanske en "luftigare" primär kan vara en del av lösningen? ihop med flytande sekundär och ventkit.
 

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
http://www.snowmobile.se/ Inget fel på maskinerna?
klart det är, På Apexen är remmen som ny trots 100 mil tuff körning med mycket lössnöåkning.
Remmarna håller tillomed bättre på turbomaskinerna än på brp.

klart remmarna ryker om dom går för varma, kanske en "luftigare" primär kan vara en del av lösningen? ihop med flytande sekundär och ventkit.
Mycket märkligt. Vanligtvis kalibrerar folk om sina variatorer för att få ut maximalt ur maskinen, här verkar det som att det måste göras för att öht få en körbar maskin. Att påstå att allting är i sin ordning när maskinen i vissa fall skjuter upp till 2 remmar per dag är makalöst arrogant mot de kunder som har betalat dyra pengar för sin skoter. Kanonbra att ni driver frågan!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det där stämmer väll så där... att BRP 600cc ej ska äta rem är skit snack...Min 2008 har gjort det och flera andras har också gjort det.... SS/SDI m.m redan 2007 fanns det problem med att vissa BRP 600cc åt rem
Jag hade en rc600 sdi som tyckte remmar var gott! Och ja, jag körde den så kallade race remmen. det var inte ofta dom höll mer än 5-10mil. Det problemet fick jag bort efter att jag drevat om, variatorkittat mm Då körde jag faktiskt hela 70mil på samma rem innan jag sålde aset, och i samma veva beslöt jag mig för att aldrig mer ha en brp maskin.
 

kooloo

Medlem
13 sept 2010
10
0
1
"-Det är faktiskt bara 15-20% av våra kunder som har problem, alla andra är nöjda", säger Geir.

Detta uttalande är ju rent ut sagt shockerande.
Det verkar ju vara normen att var 5:e skoter går sisådär och då är man nöjda på BRP.
Vilket företag som helst hade ju kickat sin produktchef med dessa siffror.
Pinsamt!!
Sen lastar han över ansvaret på ÅF som ska lösa BRPs problem.
Garanterat så får kunden stå för allt i slutändan ändå.
Den lilla pressrealeasen är bara luft mao....
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
"-Det är faktiskt bara 15-20% av våra kunder som har problem, alla andra är nöjda", säger Geir.

15-20% är ju en åt helvete för hög siffra! Han kan ju på allvar inte tycka att det är nåt att skryta med!
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Jag hade en rc600 sdi som tyckte remmar var gott! Och ja, jag körde den så kallade race remmen. det var inte ofta dom höll mer än 5-10mil. Det problemet fick jag bort efter att jag drevat om, variatorkittat mm Då körde jag faktiskt hela 70mil på samma rem innan jag sålde aset, och i samma veva beslöt jag mig för att aldrig mer ha en brp maskin.
Tack för lite mer info :) , så jag kommer fortsätta vidhålla att Problemet ej bara är på 800cc maskinerna utan även på de med lägre effekt! Så det går inte att skylla på att det har blivit mer effekt i maskinerna.
 

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
Tack för lite mer info :) , så jag kommer fortsätta vidhålla att Problemet ej bara är på 800cc maskinerna utan även på de med lägre effekt! Så det går inte att skylla på att det har blivit mer effekt i maskinerna.
Särskilt inte när man ser 300+ hk turbomaskiner som kör flera säsonger på samma rem...
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
"-Det är faktiskt bara 15-20% av våra kunder som har problem, alla andra är nöjda", säger Geir.

Detta uttalande är ju rent ut sagt shockerande.
Det verkar ju vara normen att var 5:e skoter går sisådär och då är man nöjda på BRP.
Vilket företag som helst hade ju kickat sin produktchef med dessa siffror.
Pinsamt!!
Sen lastar han över ansvaret på ÅF som ska lösa BRPs problem.
Garanterat så får kunden stå för allt i slutändan ändå.
Den lilla pressrealeasen är bara luft mao....
Rent j*vla pinsamt, hur tänker han? jag blir så förbannad hur köpare blir behandlade...snacka om att fullkomligt strunta i problemen!

Edit:

Från BRP scandinavia:
"Utrustad med den nya S-36-manövreringen och smalare spårvidd, är förmågan till s.k. sidehilling och boondocking drastiskt förbättrad. Att erövra sluttningarna kommer att vara det enda du tänker på. Detsamma som vi tänkte på när vi byggde skotern.
"


Hur tänkte dom då när man kalibrerar variatorerna för led körning?!?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Jag säger det igen. Ni som har problem, Schimsa ut eran sekundär 3.5-4mm (ingen stor kostnad 300 kr eller gör shimsen själv) gasa och var glad!
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Detta miggy, var nog den mest anmärkningsvärda kommentaren i hela tråden. Använd huvudet så kommer även du att inse att detta handlar om mycket större saker, det handlar om att företag som säljer produkter skall ta ansvar för dem!
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Detta miggy, var nog den mest anmärkningsvärda kommentaren i hela tråden. Använd huvudet så kommer även du att inse att detta handlar om mycket större saker, det handlar om att företag som säljer produkter skall ta ansvar för dem!
Självklart nog vet jag väl det, jag har svurit och varit förbannad också men skoter säsongen min är alldeles för kort för att bara sitta och vänta på att det ska hända nåt! Det finns dom som har maskinenr som skjuter remmar heela tiden å kanske inte vill stå i en fjällsluttning å skära lös rem molekyler hela dagen medans dom väntar på att BRP ska ta fram en lösning.
Ta det som ett litet tips bara då.