Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
För att köpa en Summit 800 E-tek, och ha den utan remproblem, vad behöver man då !?
Flyttande sekundär(doodoctors på www.dootalk.com) , variator kit , vents....Sen gissar jag att det kommer funka hyffsat(tyvärr så är det ingen som vet än eftersom det inte är någon som har testat i sverige än)

Det som gjorde på min Tnt 2008 som åt remmar va följande för att få bort bekymret.

Shimsa ut sekundären ca 2-3mm , linjera motorn,flytta stopen mot motorn, bytta till XS 803 rem, Cudney variator kit, ta bort plast skydd på variatorn , sätta ventelation i kåpan, dreva ner..

Nu värkar den ej äta rem längre...Det räckte ej med att bara linjera och dreva ner + variator kit....Vent va en måste!

Bombade puder hela dagen igår! även körde top hastighet länge utan något bekymmer...120-140km/h stumt beronde på hur tungt det gick efter skogs bils vägarna med puder på....sen bomba riktigt mycket puder under längre tid utan problem.
 
6 feb 2011
0
0
0
Norrbotten
Nu verkar tråden blivit en tekniktråd om vad som kan och inte kan göras för att skotern ska gå som den ska, en skoter ska kunna fungera ur kartong utan större ingrepp, att man däremot vill optimera funktioner är en annan sak....inte vara TVUNGEN att ytterligare lägga 15k på tillbehör för att KUNNA köra..
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Har nu kollat lite temp. Dikeskörning mycke full plugg/jämn gas på lägre varv. Men just innan jag kollade. Full plugg i diket ca 70m. Då var Primären 60 grader SEK 41 grader.

Sedan lite körning på lägd i 7-10min. Många U vändningar full plugg. Ca 80cm snö.
Primär 90 grader (Absolut varmaste uppmätta temperatur) SEK 52 Grader.

Har även lekt i Åvarna vattne mycket. Vilket är mycket tung körning. Låg även då på 90 grader.


Känns som ett bra resultat :bigsmile: Remmen ser ut som ny :bigsmile:
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
En liten tanke nöt! BC gade 800 e-tec: C#2 100 grader primär, C#1 90 grader, C#1 + bytt primär fjäder från org 160-290 till 130-260, 80 grader.

Vid 80 grader(min temp mätare för visso) kan du hålla handen på primären i ca 3 sek, helt ok.

Gade 1200 med "slp vent kit" c#3 110grader primär, C#4 125grader! Det går ej att kyla ner variatorerna med ett "vent kit" när det slirar i systemet. Expedition 1200 org variatorer C#1 110 grader efter 10min i lösnö! Kostade en 383a.

Fundera en liten sund över det här.
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Det jag har gjort med min. Är en annan Helix. Nerdrevad 4 kugg. har ej något vent kitt lr slitit bort någon plast för att det ska kyla "bättre".
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Läste just artikeln om handlaren där i Östersund, och måste säga att jag tycker de låter märkligt de där dom säger.
Först säger man att man inte kunnat köra hårt sen säger man att då finns de inge problem eftersom dom inte märkte nått när dom körde lugnt.

Det är ju som om man hade varit hos en bilhandlare och följande scenarium utspelar sig:
"Över 100 börjar de vibrera i ratten"
"-Ok vi testar"
"-Du, det vibrerade inget i ratten när vi provade."
"Okej, körde ni över 100?"
"-Näe vi kan ju inte köra över 100 med en kunds bil"
"Nähä? Men de är ju över 100 de sker?"
"-Jo men tyvärr, så det är inget vi kan göra"
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Läste just artikeln om handlaren där i Östersund, och måste säga att jag tycker de låter märkligt de där dom säger.
Först säger man att man inte kunnat köra hårt sen säger man att då finns de inge problem eftersom dom inte märkte nått när dom körde lugnt.

Det är ju som om man hade varit hos en bilhandlare och följande scenarium utspelar sig:
"Över 100 börjar de vibrera i ratten"
"-Ok vi testar"
"-Du, det vibrerade inget i ratten när vi provade."
"Okej, körde ni över 100?"
"-Näe vi kan ju inte köra över 100 med en kunds bil"
"Nähä? Men de är ju över 100 de sker?"
"-Jo men tyvärr, så det är inget vi kan göra"
Haha komiskt! det är ju precis så. Det är ju fan skrämmande hur en del behandlar sina kunder.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Det jag har gjort med min. Är en annan Helix. Nerdrevad 4 kugg. har ej något vent kitt lr slitit bort någon plast för att det ska kyla "bättre".
Nere hoppas jag! 4 uppe då stannar skotern. org 21-45 1:1 8100rpm=132 km/H , 21-49 1:1 8100rpm= 121km/h. Att dreva ner från 21-45 utväxling som redan är nog lågt gör att man måste driva på med mer "push" i variatorerna för att få framdrift. Att dreva ner en 26-45a typ 3 kugg ger ofta bra resultat i combo med en ny variator "set up". Att köra allmänt för lågt drevat med TRA variatorn som är så värdelös att trycka på remmen i hög växel(sista 15mm på primären)med org armar, ramper e.t.c gör att Pol & Ac pojkarna lämmnar er i ett snömåln.
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Det är nere så klart. Tror inte ens det skulle gå göra uppe. Kedjan vart helt perfekt. Givevis så gatt jag byta kedja. Men så pass bra så jag mäste sku klara mig utan kedjesträckaren. Bara där sparar man mycket. Och så är det ju som jag skrev tidigare moddad SEK. Matar på riktigt bra. Och har haft upp den i 130. Ligger på precis 8100 i lös som hårdspår.På klick 4 på primären. Har en kompis som kör en -08 summit och har gjort samma saker som mig. Han kör även på en ultimax rem som håller.
 

erilar

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Vill bara ge tidningen snowmobile ELOGE och BERÖM för att dom tar upp problem med skotrar som inte tillverkaren vill ta sig an på "VI" konsumenters bekostnad! Fortsätt med detta!!!!
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Pratade idag med min ÅF och han erkände då till fullo problemen med summit modellerna och skulle ta in min tisdag nästa vecka och fixa tiil problemet, dom hade jobbat förra veckan och kommit fram till en lösning som ska funka enligt han. Det var visst en massa småfel som dålig linjering och en schimsning skulle nog behövas med mera. Så det är ju bara att hoppas på att det funkar som han säger. En kille dom bytt grejer åt blev då tydligen nöjd och kört ca 30 mil nu i helgen utan tendens till cordsläpp på remmen,och detta skulle då han som ÅF stå för såklart och han skulle ta en disskusion nu med BRP angående allt detta.
Bara att hoppas nu det funkar.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Pratade idag med min ÅF och han erkände då till fullo problemen med summit modellerna och skulle ta in min tisdag nästa vecka och fixa tiil problemet, dom hade jobbat förra veckan och kommit fram till en lösning som ska funka enligt han. Det var visst en massa småfel som dålig linjering och en schimsning skulle nog behövas med mera. Så det är ju bara att hoppas på att det funkar som han säger. En kille dom bytt grejer åt blev då tydligen nöjd och kört ca 30 mil nu i helgen utan tendens till cordsläpp på remmen,och detta skulle då han som ÅF stå för såklart och han skulle ta en disskusion nu med BRP angående allt detta.
Bara att hoppas nu det funkar.
Behövs fler sånna återförsäljare och färre som blånekar väl kända problem, känns så respektlöst när en försäljare står och ljuger en rakt i ansiktet
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Lämnade in min summit och 2 trasiga remmar till ÅF idag och det lät som att BRP skulle komma med en lösning i slutet av veckan så hoppas att de löser problemet och ger mig nya remmar :)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Verkar som om det börjar hända saker.. God morgon BRP , kanske ni vaknat nu. Tack Snowmobile som tagit upp dessa problem.