Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Det är klart att "lilla" Sverige räknas i skotersammanhang.
Allt räknas i marknadsandelar och skulle tex alla nya maskiner i Sverige levereras av Lynx så skulle de andra märkena fundera varför...
Tills idag har allt räknats i kg/hk och därav har vi de problem vi har med fotbrädor och chassin som vrider sig när motron är för stark.

Det kanske är så att GA skall lägga sina tester i Sverige istället, klarar de våra kräsna och besvärliga kunder så är USA releasen inget problem.

Ni som har problem med er Ski-Doo, måste ni åka in till den ÅF som levererade eller kan ni välja en som ligger närmare er vid garantiärenden?
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Men tar inte motorn skada när man "spränger" sönder remmar? Tänker på dom som har gjort det under så låga mil. För jag antar inte att remmen går sönder när dom puttrar på utan är när man ligger högt på varvtal. Måste ju vara remdamm överallt under motorhuven
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Men tar inte motorn skada när man "spränger" sönder remmar? Tänker på dom som har gjort det under så låga mil. För jag antar inte att remmen går sönder när dom puttrar på utan är när man ligger högt på varvtal. Måste ju vara remdamm överallt under motorhuven
Motorn rusar säkert i toppen direkt, det finns säkert någon här inne som kan förklara detta.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Jag har plockat av remmarna innan dom sprängts, när det börjat fransa å det hände ju typ direkt.
Men eran Rullar på problemfritt nu Nordland? Inga skållheta variatorer?
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Av vad jag hört av Mattias som kör den så fungerar den. Han kommer garanterat ut med ny blogg eller artikel om det snart.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Vevaxeln kan ta skada om du övervarvar motorn. På en fyrtaktsmotor löper du även risk för ventilsläpp med efterföljande otrevligheter. Så inte är det direkt bra...
Man kan alltså flagga för att man bör kika in under remskyddet ibland och se om remmen fransat sig eller är allmänt sliten.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Man kan alltså flagga för att man bör kika in under remskyddet ibland och se om remmen fransat sig eller är allmänt sliten.
Joo det är ganska så vettigt! Håller alltid koll på remmen, å har aldrig gjort nån riktig sprängning heller under alla år jag kört skoter, För det kan ju som sagt ställa till med lite andra problem.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
I övrigt så har vi BRP`s garantiåtagande här, eller rättare sagt här kommer undantagen från garantin:

6) UTESLUTNINGAR
Garantin omfattar inte:
– Normalt slitage;
– Normalt underhåll, trimning, justeringar;
– Skador somorsakats av underlåtenhet att följa korrekta underhålls- och/eller förvaringsprocedurer,
enligt beskrivningarna i denna instruktionsbok;
– Skador resulterande från demontering av delar, felaktig(t) reparation, service,
underhåll,modifiering eller användning av delar sominte är tillverkade eller godkända
av BRP, eller skador resulterande från reparationer utförda av en person
sominte tillhör en auktoriserad servicegivande BRP-distributör/återförsäljare;
– Skador som orsakas av vanvård, onormal användning, vårdslöshet, användning
av produkten på andra underlag än snö eller användning av produkten på ett
sätt som är oförenligt med vad som beskrivs och rekommenderas i denna
instruktionsbok;
– Skador som orsakas av olycka, nedsänkning, brand, stöld, vandalismeller naturkatastrof;
– Skador som beror på användning av sådana driv- eller smörjmedel som inte är
lämpliga för produkten (se instruktionsboken);
– Intrång av snö eller vatten;
– Tillfälliga skador eller följdskador eller skador av något slag inklusive,men ej begränsat
till, kostnader för bogsering, förvaring, telefon, hyra, taxi, olägenhet, försäkringskostnader,
betalningar av lån, förlust av tid eller förlust av inkomst samt
– Skador som orsakats av dubbning av band om dubbningen inte överensstämmer
med BRP:s instruktioner.
Och i detta sken kan man ställa sig frågan om det är "normalt slitage" som orsakar remhaverier varannan mil?
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Med BRP har det inte uppstått dessa frågor, de har duckat problemet i alla år, men nu när Snowmobile lyft fram det i ljuset så har det försökt ta sitt ansvar. Men visst är det en garantifråga, inget tvivel, även om de kallar det goodwill de också. Vi får se hur fortsättningen blir.

De har bevisbördan likväl.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kan vara av intresse att motläsa BRP garanti 2011 för Lynx respektive Ski Doo och då framförallt undantagen
Dessa är tagna direkt ur manualerna vilka bl a finns tillgängliga via Brpusersclub.

Generellt är de ju likalydande men säkert kan juristerna klyva det åt olika håll i definition av normalt slitage, finjustering/trimning osv osv.

Dock, i grunden ska ju en maskin fungera som det är tänkt och som i detta fall inte spränga remmar pga varmgång iom en felaktig variatorsetup.

Jag ät övertygad om att BRP löser detta i sionom tid, men som sagt ju större företag ju längre linor till beslut, under tiden gör de flesta ÅF allt vad de kan och lite till utan att veta vilken täckning de har bakåt i slutänden oavsett det handlar om drev, remmar eller variatordelar
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Kan inte förstå hur dom kan ha duckat problemet i alla år.. hur har dom tänkt förklara alla gamla skotrar som har samma problem då ?...

Dom kan ju inte sitta och påstå sen att problemet kom iom 800 E-tec motorn..

Kommer nog ta ganska lång tid för ski-doo att få tillbaka allt rykte..
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Det finns ju för fan eftermarknads prylar klara i form av variator kit som fungerar och löser problemen, hur kan det ta sån jä...la tid för brp? Dom måste ju ha alla förutsättningar att kunna prova ut nåt, Nää dom drar väl ut på det tills alla tröttnat å fixar själv för att få åka överhuvudtaget.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
De verkar ju komma med eget eftermarknadskit till nästa år så de vet att behovet finns, denna finns i katalogen för 2012.
450 USD= dryga 3 000 med dagens kurs dvs knappt ett par remmar
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det finns ju för fan eftermarknads prylar klara i form av variator kit som fungerar och löser problemen, hur kan det ta sån jä...la tid för brp? Dom måste ju ha alla förutsättningar att kunna prova ut nåt, Nää dom drar väl ut på det tills alla tröttnat å fixar själv för att få åka överhuvudtaget.
BRP måste ju ha en lösning som de själva hunnit prova ut och kan lämna garanti på att de fungerar under olika förhållanden.
 
E

ejwbegysv

Info om 2012:
citat "För att förebygga onormalt remslitage har Freeride och Summitmodellerna fått en ny kalibrering som heter Sea Level Deep Snow."
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Info om 2012:
citat "För att förebygga onormalt remslitage har Freeride och Summitmodellerna fått en ny kalibrering som heter Sea Level Deep Snow."
Härligt! Då finns de ju grejer klart för dom som har problem!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
BRP måste ju ha en lösning som de själva hunnit prova ut och kan lämna garanti på att de fungerar under olika förhållanden.
Det ska även eftermarknadsleverantörer göra!

Det borde ha varit BRP som kommit ut med lösningen först, som det är nu då andra kommit med lösningar före så tycker jag det visar hur mycket dem bryr sej om sina kunder med problem..