Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

R

RevMan

De verkar ju komma med eget eftermarknadskit till nästa år så de vet att behovet finns, denna finns i katalogen för 2012.
450 USD= dryga 3 000 med dagens kurs dvs knappt ett par remmar
Att montera avtagbar sekundärvariator löser inte problemen.
Problemet är i första hand kalibrering och i andra hand felaktiga toleranser på rörliga delar i variatorsystemet och till sist linjering(motorn står för långt ut till vänster). Linjeringen går att fixa med detta kit men det går även att fixa med shims för några hundringar.
Det går även att modifiera vänster bakre motorfäste för den som har tillgång till en fräs samt ork att montera lös det, Det sitter inte direkt lätttilgängligt.
Rätt kalibrering och variatorer som inte tjärvar eller glappar är lösningen på problemet, linjering eller flytande sekundär är ett sätt att sedan förlänga livslängden på remmarna.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Att montera avtagbar sekundärvariator löser inte problemen.
Problemet är i första hand kalibrering och i andra hand felaktiga toleranser på rörliga delar i variatorsystemet och till sist linjering(motorn står för långt ut till vänster). Linjeringen går att fixa med detta kit men det går även att fixa med shims för några hundringar.
Det går även att modifiera vänster bakre motorfäste för den som har tillgång till en fräs samt ork att montera lös det, Det sitter inte direkt lätttilgängligt.

Rätt kalibrering och variatorer som inte tjärvar eller glappar är lösningen på problemet, linjering eller flytande sekundär är ett sätt att sedan förlänga livslängden på remmarna.
Givet, #7 i Aaens "Drive belt maintenance chart" gäller ju alltid även om den "personliga anpassningen" slutligen ska vara så billig som möjligt för i detta fall BRP.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Använd 288 remmen så greppar det,= mindre värme!!
288 är redan ny 0,6 mm smalare än 377/391, skulle kräva ännu mer finlir i primären med ramper o armar, säkert fjäder också, dessutom en "soft" som tål 5-10 C mindre värme.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då har man monterat flytande sekundär på Freeriden...
Det tillsammans med lite andra grejer i variatorerna, sen kanske man är på banan igen...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Talade med ÅF nyss, det svar han fått från BRP var att det endast ska drevas ner för att lösa problemen...
Trött blir man...
Vad har ni andra hört att BRP ska göra åt problemet?
Alltså inte goodwill från en enskild handlare som bestyckar om variatorerna utan vad BRP svarat ut till ÅF?

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Talade med ÅF nyss, det svar han fått från BRP var att det endast ska drevas ner för att lösa problemen...
Trött blir man...
Alltså inte goodwill från en enskild handlare som bestyckar om variatorerna utan vad BRP svarat ut till ÅF?
Men va fan!? Kan dom göra rätt istället?!

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Trött blir man...
HAHA!!!

Nordland vad har du hört? stämmer det som A.Holm skriver så är det lika bra att alla Freerider/Summit 2011 åkare reklamerar sina skotrar och får pengarna tillbaka tills Brp har en vettig lösning som fixar problemet :) . Jag hoppas A.Holms återförsäljare har fel info för Åf och Brps skull.

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo
fick min summitx neddrevad till 21/49 förra veckan och nu har jag kört 50 mil och remmen är som ny. har haft 10mila byten innan så det är fantastiskt.
vet inte riktigt va ja ska tro men funkar det nu så är jag nöjd iallafall.

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
fick min summitx neddrevad till 21/49 förra veckan och nu har jag kört 50 mil och remmen är som ny. har haft 10mila byten innan så det är fantastiskt.
vet inte riktigt va ja ska tro men funkar det nu så är jag nöjd iallafall.
10 mila byten på 391 remmar?

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Förstår fortfarande inte att folk åker runt på 391 remmen i summiten, det har bevisats i test att den håller sämre än 377:an.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
En fundering, tror ni att nerdrevning kommer att utföras på samtliga maskiner oavsett om man har haft problem eller ej ?
Jag har inte skjutit nån rem än, men om nerdrevning minimerar risken för remsprängning så vill man ju naturligtvis få detta utfört i alla fall !

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Förstår fortfarande inte att folk åker runt på 391 remmen i summiten, det har bevisats i test att den håller sämre än 377:an.
Fast så är inte alltid fallet. Har en i mitt gäng som åker summit 146a och 377an fransade sej efter 17 mil, och 391an som satts dit har rullat 44mil nu och ser bra ut.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
T.N.T: Nej, det kommer nog inte bli åtgärder på alla maskiner.
Men vill man ha det åtgärdat är det bara att stå på sig och säga att man haft remproblem...

Trodde nog att BRP skulle komma med nåt mer än det gamla vanliga med nerdrevning.
Nu när man satt sig in lite mer i det djupa ämnet variatorer känns det som man börjar förstå mer...
Vad är galet när det är svart djupt ner i sekundären och högt upp på primären?
Dåligt remtryck=slirande rem=Död rem...

Nej, det blir nog att försöka börja byta grejer, är lite på det klara vad jag vill ha... Annan helix och mer vikt.
Min maskin har dock klarat remmarna skapligt. Har justerat momentstoppet tightare, hade schimsad sekundär innan jag fixade flytande.

En till grej som också hjälpt till, som Diablo talat om är vilken clicker man kör på.
Förstår funktionen med att lägre clicker ger flackare ramp för rullen att klättra mot och remtrycket ökar...
Jag har kört på clicker 1 hela tiden, har även bytt primfjäder till 130-290 (original 130-320)
Ändå så orkar den med, varvar 8000 i början, 8100 mot slutet av utväxlingen...
Konstigt att den orkar med det när många andra inte ens orkar clicker 1 med originalfjäder...