Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja nog är det som inte står rätt till...
Som lam-kaka skrev skulle jag gärna testa olika grejer, helixar, vikter och kanske även ramper...
Tyvärr har jag inte tillgång till några såna delar, och man kan ju inte köpa en himla massa grejer för att bara testa runt med heller.
Tror ju att om man byter helix åker man på att byta fler grejer samtidigt för att få det att lra tillsammans...

Att det skulle vara värme från motorn som strålar ut i vevtappen och ut i primären tvivlar jag starkt på.
Motorn är ju i det här fallet kallare än vad skivorna blir...
Kollade även tempen på sekundären vid vanlig ledkörning, låg då på 55-60 grader...
Så är helt övertygad att det är remslir som gör värmen...
 

veven

Medlem
13 dec 2004
26
0
1
UMEÅ
Om det är så att det går varmt för att remmen slirar- så prova med 288 den är det grymt fäste i och samma cord som 377, jag tror att men skall gå åt det hållet istället för en hårdare rem som slirar mer.
Det är ju det jag är inne på också!
Någon som har testat 288:an??
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om det är så att 288:an är smalare är det risk att det blir problem.
På QRS-sekundären går det inte att få ihop sekundärskivorna lika mycket som på Rev:en.
Går således inte att få upp remmen nog långt i sek.
Körde på en 166 rem en gång i förra Xp:n, gick inte länge innan det inte gick att spänna remmen så mycket som behövdes.
Men annars skulle det nog kunna funka...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Jag har läst samma uttalande på flera ställen nu men ingen som förklarat på vettigt sätt hur dom resonerar. Varför i hela friden skulle vavaxeltappen på en E-tec vara varmare än på en "vanlig" motor??

Dom kubikmetervis med luft som passerar vevhuset varje minut står för huvudsaken av kylningen oavsett om luften vätts något av bensin eller inte. I ett bra labb under kontrollerade former kanske en marginell skillnad kan mätas fram, i verkligheten törs jag nästan lova att det är inte detta rembekymren härstammar ifrån.
 

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Förlåt lite OT!

Jag är inte alls nöjd med min rmk assault -11, Den drar på TOK för mycket bränsle,
gör jag ett bra byta att gå från polaris till ski-doo, eller har verkligen ski-doo stora problem med
remmarna fortfarande?! tänkte om dom kanske hadde kommit med någon lösning!
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Om du vill byta märke eller inte är ju jättesvårt att svara på. Alla märken har ju sina för och nackdelar. Jag skulle gissa att din bränsleekonomi blir bättre med en etec men som variatorsetupen är på Freeriden verkar många äta rem och det är ju inte helt gratis. Jag ska dock inte säga alla, vi är två Freerides i våran grupp och vi har över 50 mil vardera på första remmen, ca 50% lössnökörning gissar jag. Vi är nu båda lediga i två veckor och har gett oss den på att försöka spränga lite remmar. Setupen som den är idag ger en väldigt hög temperatur som du säkert läst, även med flytande sekundär. Ski-doo själva säger ju att dom arbetar på problemet men att bara dreva ned tvivlar jag på kommer att fungera. Men en Ski-doo med rätt variatorsetup och linjerade variatorer, dock kanske inte enligt brp:s spec nödvändigtvis, ska inte skjuta fler remmar än andra märken. I veckan kommer jag dock att få ett variatorkit att prova ut från en känd tillverkare avsett för 413 rampen som sitter i original. Jag hoppas att det kommer att ge lägre temperaturer i variatorerna. Vissa menar att 441 ramperna är vägen att gå, kanske är det så. Den som lever får se.
 

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Om du vill byta märke eller inte är ju jättesvårt att svara på. Alla märken har ju sina för och nackdelar. Jag skulle gissa att din bränsleekonomi blir bättre med en etec men som variatorsetupen är på Freeriden verkar många äta rem och det är ju inte helt gratis. Jag ska dock inte säga alla, vi är två Freerides i våran grupp och vi har över 50 mil vardera på första remmen, ca 50% lössnökörning gissar jag. Vi är nu båda lediga i två veckor och har gett oss den på att försöka spränga lite remmar. Setupen som den är idag ger en väldigt hög temperatur som du säkert läst, även med flytande sekundär. Ski-doo själva säger ju att dom arbetar på problemet men att bara dreva ned tvivlar jag på kommer att fungera. Men en Ski-doo med rätt variatorsetup och linjerade variatorer, dock kanske inte enligt brp:s spec nödvändigtvis, ska inte skjuta fler remmar än andra märken. I veckan kommer jag dock att få ett variatorkit att prova ut från en känd tillverkare avsett för 413 rampen som sitter i original. Jag hoppas att det kommer att ge lägre temperaturer i variatorerna. Vissa menar att 441 ramperna är vägen att gå, kanske är det så. Den som lever får se.
Okej, du kan ju säga hur det gick! lutar nog åt en freeride om det kommer en bra lösning,
eftersom bränslekonomin på assaulten inte är att leka med!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Okej, du kan ju säga hur det gick! lutar nog åt en freeride om det kommer en bra lösning,
eftersom bränslekonomin på assaulten inte är att leka med!
En kompis till mig har en RMK Assault -11 och inte brukar det skilja några stora mängder när vi har tankat samtidigt efter en dag på leden och om någon kör mer/hårdare av oss två så är det nog han.

Nu har jag inte en Freeride, men en 800 e-tec i alla fall, tycker inte alls den är "för törstig" men jag är förvånad hur pass lite hans dricker...
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
En kompis till mig har en RMK Assault -11...... Nu har jag inte en Freeride, men en 800 e-tec i alla fall, tycker inte alls den är "för törstig" men jag är förvånad hur pass lite hans dricker...
Skulle tro att de är lika törstiga alla de tre tvåtaktarna jag kört tillsammans med i vinter. Skiljer inte mycket. Kanske är Skidoon någon deciliter billigare men, det kanske berodde på föraren.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Förlåt lite OT!

Jag är inte alls nöjd med min rmk assault -11, Den drar på TOK för mycket bränsle,
gör jag ett bra byta att gå från polaris till ski-doo, eller har verkligen ski-doo stora problem med
remmarna fortfarande?! tänkte om dom kanske hadde kommit med någon lösning!
Jag tror du får lov att berätta hur mycket den drar?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skulle tro att de är lika törstiga alla de tre tvåtaktarna jag kört tillsammans med i vinter. Skiljer inte mycket. Kanske är Skidoon någon deciliter billigare men, det kanske berodde på föraren.
Utnyttjar man lika mycket effekt drar de ungefär lika mycket också. Vinsten med direktinsprutade moderna tvåtaktare är ju att de kan fås att gå väsentligt billigare på dellast, dvs när man INTE utnyttjar effekten. På en lössnömaskin ger det knappast något, på en ledtouring massor.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Utnyttjar man lika mycket effekt drar de ungefär lika mycket också. Vinsten med direktinsprutade moderna tvåtaktare är ju att de kan fås att gå väsentligt billigare på dellast, dvs när man INTE utnyttjar effekten. På en lössnömaskin ger det knappast något, på en ledtouring massor.
Visst är det så. Förra året körde jag min gamla HCR ca 50 km/h på led i en 6-7 mil. Jag tror att den tog 1,2 l/mil. Gick fruktansvärt billigt när man hade 1/4-1/2 gas. Blev nästan orolig. Olja gick det mer av.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.878
112
63
Skellefteå
Har ni inte läst senaste numret av tidningen där Mulle konstaterar max effekt och bränsleförbrukning? Nåväl, Poo 800 går snålast av SD,AC.
 

boli996

Medlem
24 dec 2009
14
1
1
Har en freeride som jag tycker vibrerar ganska mycket, om man tittar på prim variatorn så kastar den säkert över 1 mm när den går på tomgång, något mindre inne vid startkransen. Ökar man varvtalet så tycker jag det avtar. Har varit i kontakt med ÅF och dom säger att det är helt normalt, dom har även sätt maskiner som har vibrerat så myckat så att det har tagit i på bukplasten.
Är detta verkligen normalt ?, Skotern har gått 50 mil,
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Svårt att säga hur mycket det slår med blotta ögat då det behövs mätklocka monterat och mätning på vevaxeltappen 1/8 tum in från änden, toleransen får max vara 0,06 mm (dvs hur mycket den får slå). En vev som är utanför spec är inte bra i det långa loppet då den belastar lager osv onödigt.

Variatorn är balanserad, dock vill ju Etec vibrera lite extra på tomgång så det är säkert detta du ser.
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Har också mycket vibrationer på på min variator vid tomgång inget konstigt med det.

Snålast och slöast :)
Har ni inte läst senaste numret av tidningen där Mulle konstaterar max effekt och bränsleförbrukning? Nåväl, Poo 800 går snålast av SD,AC.
 

boli996

Medlem
24 dec 2009
14
1
1
Håller med om att det är svårt att mäta med ögat, men ÅF sa att man kan tolerera över 1mm om man mäter med en indiaktorklocka längst ut på prim variatorn.
Tar man i variatorn så känns det inget glapp iaf.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Har ni inte läst senaste numret av tidningen där Mulle konstaterar max effekt och bränsleförbrukning? Nåväl, Poo 800 går snålast av SD,AC.
Nu blev det lite fel tänkt! Ju fler hästar desto mer havre som bonden sa.
Dubblar du effekten måste du dubbla bränsleflödet eller vice verca.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Håller med om att det är svårt att mäta med ögat, men ÅF sa att man kan tolerera över 1mm om man mäter med en indiaktorklocka längst ut på prim variatorn.
Tar man i variatorn så känns det inget glapp iaf.
Det är inte sant! Vevaxeln måste ur vevhuset för att kunna mätas.