Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Har en freeride som jag tycker vibrerar ganska mycket, om man tittar på prim variatorn så kastar den säkert över 1 mm när den går på tomgång, något mindre inne vid startkransen. Ökar man varvtalet så tycker jag det avtar. Har varit i kontakt med ÅF och dom säger att det är helt normalt, dom har även sätt maskiner som har vibrerat så myckat så att det har tagit i på bukplasten.
Är detta verkligen normalt ?, Skotern har gått 50 mil,
Rörelser du ser med ögat när motorn går är hela motorn som rör sej. Den har motorkuddar av gummi vet du =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har ni inte läst senaste numret av tidningen där Mulle konstaterar max effekt och bränsleförbrukning? Nåväl, Poo 800 går snålast av SD,AC.
Läs gärna SR BLS-test.
Där tog dom med bränsleförbrukning under testet i år.
Absolut inte vetenskapligt men det ger ändå en hint av vilka som går billigast...

Angående Mulles test, nu har jag inte tidningen tillgänglig men hur mycket drog E-tecen vid samma effekt som polarisen hade?
Känns som det är vad som är relevant...
 
Last edited:

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Läs gärna SR BLS-test.
Där tog dom med bränsleförbrukning under testet i år.
Absolut inte vetenskapligt men det ger ändå en hint av vilka som går billigast...
Nu har jag inte tidningen tillgänglig men hur mycket drog E-tecen vid samma effekt som polarisen hade?
Känns som det är vad som är relevant...
Det vi testade bla. var "Hur många hästar kan en motor ge på 1 lit/bensin", som skiljer sig på ett test som "Hur många mil kan du köra på 1 lit/bensin"
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det vi testade bla. var "Hur många hästar kan en motor ge på 1 lit/bensin", som skiljer sig på ett test som "Hur många mil kan du köra på 1 lit/bensin"
Vet inte om du missförstod mig men jag är på det klara vad du menar...
Vid maxeffekt på på Doo och Po så drog Polarisen mindre men den hade ju också mindre effekt...
Man måste väl jämföra förbrukning vid samma effekt?

Men läser man bränslekurvorna så ser ju inte Etecen så speciellt mycket snålare ut, trots att dom går billigt i verkligheten...
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Har en freeride som jag tycker vibrerar ganska mycket, om man tittar på prim variatorn så kastar den säkert över 1 mm när den går på tomgång, något mindre inne vid startkransen. Ökar man varvtalet så tycker jag det avtar. Har varit i kontakt med ÅF och dom säger att det är helt normalt, dom har även sätt maskiner som har vibrerat så myckat så att det har tagit i på bukplasten.
Är detta verkligen normalt ?, Skotern har gått 50 mil,
Jag skulle defintivt se till att få variatorn balanserad trots att den skall vara det från fabrik.BRP har svårt att få till det där tydligen.Balanserade min som sitter på en 600 SDI och det blev som en helt annan motor...Vet också om flera 800:eek:r som fått balansera variatorerna för att få mindre vibrationer.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Av onödigt vetande så säger dagens statistik, denna säsong fram till sista Feb.
Freeride 228st
Boondocker 209st
M8 141st
800 RMK 299st
Nytro MTX 85st

Rave 111st
F8 79st
Nytro XTX 176st
MXZ 800 110st
Rush 800 108st
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Börjar som vara tyst om Allas remproblem....Har ni fått dom åtgärdade nu?
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Av onödigt vetande så säger dagens statistik, denna säsong fram till sista Feb.
Freeride 228st
Boondocker 209st
M8 141st
800 RMK 299st
Nytro MTX 85st

Rave 111st
F8 79st
Nytro XTX 176st
MXZ 800 110st
Rush 800 108st
Hur många Summit X 800 har det sålts? Eller räknas dom in i Freeride?
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
tror då inte min kommer att funka... det blir jättevarmt på både rem och variator. man bränner sig omman håller mer än 1 sek. Har försökt få tag i min ÅF men inget svar eller bara upptaget.
tänkte höra om det kommit fram nån lösning från BRP, för att bara dreva ned som det är gjort på min kommer knappast att funka.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Är det någon som varit till Åf och fått nerdrevat och bytt helix som vet nu om det blev bättre??
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Nej! helt tyst från ÅF, verkar inte bli ngn lösning denna säsong är nu Mars och man har inte gjort något utom att säga att brp jobbar hårt på saken. Börjar undra om de satt en ensam prao på att lösa detta problem ;)
 

sjaunja

Medlem
15 dec 2010
18
0
1
Ska få hem några grejer i lådan i morgon har jag för mig att handlaren sade. Uppfattade inte riktigt vad de var för något, var stressad, men tydligen så ska det försöka vara en lösning till mina remproblem med en freeride. nå variator shit
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Ska få hem några grejer i lådan i morgon har jag för mig att handlaren sade. Uppfattade inte riktigt vad de var för något, var stressad, men tydligen så ska det försöka vara en lösning till mina remproblem med en freeride. nå variator shit
Berätta mer när du kollat vad det är för grejjer!
 

sjaunja

Medlem
15 dec 2010
18
0
1
Andra ramper i primären, sen annan fjäder i sekundären tror jag att det ska komma :) sen hoppas jag på en ny 377 rem också (A)
 

lomo

Medlem
13 dec 2009
12
0
1
Elverum Norge
På min freeride ble det byttet ramper,fjører + drevet om til ingen nytte. Havarerte også en motorstyring.
har vel tatt 11 reimer nå på ca 110 mil.
Heldigvis kjøpte jeg scooteren hos en seriøs forhandler som tok ansvar og tok tilbake scooteren og gav meg pengene tilbake.
Nå blir det antagelig Cat m8 frem til Doo får løst sine variator problemer..
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
På min freeride ble det byttet ramper,fjører + drevet om til ingen nytte. Havarerte også en motorstyring.
har vel tatt 11 reimer nå på ca 110 mil.
Heldigvis kjøpte jeg scooteren hos en seriøs forhandler som tok ansvar og tok tilbake scooteren og gav meg pengene tilbake.
Nå blir det antagelig Cat m8 frem til Doo får løst sine variator problemer..
Ett het tips till Brp, Åf är att göra detta på 2011-> snöskotrarna för att inte tappa kunder..

1.Flyttande sekundär
2.Bra ventilation på variator sidan
3.Helix(och rätt fjäder) som är gjord för lössnö körning(Freeride,summit är ej ledskotrar)
4.Gör så motorn sitter linjerat från fabrik!, och ej konstiga linjeringar som gör att remmen står snett orginal
5.Se till att stopen bakom prim variatorn sitter rätt! , så motorn inte vrider sig allt för mycket.
6.Stag till sekundär tornet så det blir mindre belastning(vridningar)
7. Sparka den som har hand variator kalibrering, förbättring av variator sidan eftersom han värkar inte kunna något.
8. Anställ någon som själv kör mycket skoter och kan förbättre Brp skotrar i framtiden och vet vad som behöver göras för att få bot på rem problemet innan alla byter märke.


Ett annat het tips till Brp är ju att skicka lite Helixar och fjädrar till A.Holm så kan han testa sig fram eftersom det värkar va kunderna som ska göra jobbet :)


11 Remar på 110mil är mycket pengar det...Borde va biligare att montera en flyttande sekundär + variator kit från något i usa + vent kit.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Brp kan inte ventilera från fabrik, då klarar dom inte intypningen. En skoter får inte låta mer än en måttligt flåsande apelsinskalare om den ska få registreras.



...........Men jag håller med.