Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
de e ju roligt att den funkar grett för dig men problemet kvarstår ju fortfarande imed att du fått köpa på dig en massa eftermarknadsprodukter för att den ska fungera.
I princip ska det ju inte behövas men tyvärr ska det ju till en massa saker oavsett skotermodell.... Man är väl kanske kräsen men Jag vet i ärlighetens namn inte av en skoter som skulle duga rakt ur kartong, 10-15 000:- i extrapryttlar skulle jag ju blivit tvungen att bulta på oavsett modell och märke, (och vissa betydligt mer).
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
I princip ska det ju inte behövas men tyvärr ska det ju till en massa saker oavsett skotermodell.... Man är väl kanske kräsen men Jag vet i ärlighetens namn inte av en skoter som skulle duga rakt ur kartong, 10-15 000:- i extrapryttlar skulle jag ju blivit tvungen att bulta på oavsett modell och märke, (och vissa betydligt mer).

He är ju skillnad på att Kitta upp skotern så den blir bättre än att kosta på den ens för att kunna köra. Visst går de förbättra skotrar på alla punkter, men inte fan kostade jag på min så jag kan köra i snön. (100 mil med samma rem,varierande körning. Orginal)
 

boli996

Medlem
24 dec 2009
14
1
1
Tycker att bränslemätaren inte fungerar så bra, efter att kört ur 10 liter så visar den fortfarande fullt, pratade med ÅF och han menar att den inte är mer exak än så, däremot så lovar han att den kommer att sjunka fort mot slutet. Tänker inte nöja mig med det svaret från dom och undrar om det är fler som har problem med mätaren.
Har även fått tid för åtgärd för rem förbrukningen, dom skall visst endast dreva om den.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Mätaren visar inte exakt bränslemängd utan det är flottörens rörelsegeometri som gör att den är trög i början men snabb på slutet. Man lär sig, och är man tveksam kan man öppna locket och skaka... Detta gäller de flesta nivåmätare som använder flottörgivare.

Om du inte nöjer dig med det svaret från din återförsäljare lär du få kämpa rätt hårt i framtiden...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
man ska även montera en extra huvstropp och bukplåt under fotholkarna så det inte kommer in lika mycket snö till remmen.

I mina ögon kommer det bara skapa mer problem då snön blir insparkad till variatorn istället för utsparkad undertill.
Är detta åtgärder menar du som skall göras på BRP´s bekostnad???
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Mätaren är ju ett skämt , men man lär sig ju typ min lampa börjar lysa med 15 liter kvar ungefär.

Det ända som irriterar då är ju just att lampan lyser , ilsket!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Var ju känt redan innan -11 maskinerna kom till handlarna.
Bara att springa ut och kolla chassie nr om din skoter finns med på dragningslistan!

WARRANTY November 29, 2010 Subject:Fuel Gauge Inaccuracy

PROBLEM
The fuel gauge may be inaccurate due to a misaligned fuel sender float which may interfere with the bottom of the fuel tank.
Observed symptoms:
– Fuel gauge indicates one or two bars but the fuel tank is empty.
– Fuel gauge remains in the empty position even if the fuel tank is full.

DESCRIPTION PART NUMBER QTY
Fuel sender spacer (P/N 513 033 649) 1
Locking tie of 368mm (14-1/2 in) (P/N 293 750 008) 1

SERIAL NUMBER LISTING OF INVOLVED VEHICLES
Model: BMBB
From 000001 to 000052
Model: BNBC
From 000001 to 000085
Model: BXBC
From 000001 to 000188
Model: CXBC
From 000001 to 000295
Model: ELBB
From 000001 to 000375
Model: ERBC
From 000001 to 000080
Model: ETBB
From 000001 to 000077
Model: GDBB
From 000001 to 000507
Model: GHBB
From 000001 to 000125
Model: MMBC
From 000001 to 000179
Model: MUBB
From 000001 to 000046
Model: MWBC
From 000001 to 000107
Model: MXBC
From 000001 to 000220
Model: MYBC
From 000001 to 000256
Model: UKBD
From 000001 to 000357
Model: ULBD
From 000001 to 000226
Model: UNBE
From 000001 to 000112
Model: URBE
From 000001 to 000013
From 000015 to 000086
From 000088 to 000117
From 000119 to 000207
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Bra att ha, MX 800Etec

800R E-TEC MODELS
MX Z
MODEL
TNT X X-RS
ENGINE
Engine type Rotax 797 E-TEC
Number of cylinder 2
Bore 82 mm (3.228 in)
Stroke 75.7 mm (2.98 in)
Displacement 799.5 cm³ (48.79 in³)
Compression ratio 12.3 : 1
Maximum power engine speed 8000 ± 100 RPM
Color Red
Wire
Compression diameter 0.8 mm (.031 in)
spring
Minimum
free length 45 mm (1.772 in)
Color Red
Wire
diameter 0.7 mm (.0276 in)
3D RAVE spring
Valve springs
Minimum
free length 35 mm (1.378 in)
Piston ring type Semi-trapezoidal
New 0.4 mm to 0.6 mm (.016 in to .024 in)
Ring end gap
Wear limit 1 mm (.039 in)
New 0.06 mm to 0.1 mm (.0024 in to .0039 in)
Ring/piston groove clearance
Wear limit 0.2 mm (.0079 in)
New 0.135 mm to 0.161 mm (.005 in to .006 in)
Piston/cylinder wall clearance
Wear limit 0.2 mm (.0079 in)
Minimum 1.82 mm (.072 in)
Piston projection
Maximum 1.92 mm (.076 in)
Piston skirt wear Wear limit 0.15 mm (.006 in)
Cylinder head warpage Wear limit 0.5 mm (.0197 in)
New (max.) 0.05 mm (.002 in)
Cylinder taper
Wear limit 0.1 mm (.0039 in)
New (max.) 0.010 mm (.0004 in)
Cylinder out of round
Wear limit 0.08 mm (.0031 in)
Crankshaft end play New MIN.: 0.10 mm (.0039 in)
MAX.: 0.30 mm (.0118 in)
Crankshaft deflection MAX.
MAG: 0.05 mm (.002 in)
CENTER: 0.04 mm (.0016 in)
PTO: 0.06 mm (.0024 in)
New 0.23 mm to 0.62 mm (.0091 in to .0244 in)
Connecting rod big end axial play
Wear limit 1.2 mm (.0472 in)
41
Section 01 TECHNICAL SPECIFICATIONS
Subsection 04 (800R E-TEC MODELS)
MX Z
MODEL
TNT X X-RS
COOLING SYSTEM
Type Ethyl glycol and distilled water (50%/50%). Use BRP premix coolant (P/N 219
Coolant 700 362) or coolant specifically formulated for aluminum engines
Quantity 4.5 L (1.19 U.S. gal.)
Thermostat opening temperature 37°C (99°F)
Radiator cap opening pressure 90 kPa (13 PSI)
LUBRICATION SYSTEM
Oil injection pump type Electronic oil injection pump
Type XPS synthetic blend 2-stroke oil (P/N 293 600 100)
Injection oil
Quantity 3.7 L (125.1 U.S. oz)
FUEL SYSTEM
Fuel delivery E-TEC direct injection
Throttle body Dell'Orto 52 mm
Fuel pump In-tank electrical fuel pump
Idle speed (not adjustable) 1200 ± 200 RPM
Type Premium unleaded gasoline
Inside
North
America
((R+M)/2)
Recommended: 91, accepted: 87
Fuel
Octane rating
Outside
North
America
(RON)
Recommended: 95, accepted: 92
Fuel tank capacity 40 L (10.6 U.S. gal.)
ELECTRICAL SYSTEM
Lightning system output 12 V/360 W
60 V/1100 W
Ignition type Inductive
Make and
type
NGK PFR7AB
Spark plug (engine and spark plug threads are indexed)
Gap Not adjustable 0.7 mm to 0.8 mm (.028 in to .031 in)
28°
Ignition timing BTDC @ 3500 ± 500 RPM
5.63 mm (.222 in)
Crankshaft position sensor (CPS) 190 to 290
Stator 0.63 ± 0.03
Battery 12 V, 18 A•h (with electric starter)
12 V, 3 A•h (without electric starter)
Headlamp 2 x 60/55 W (H4)
Taillight and stoplight 5/21 W
RER 5 A
Fuel level
Fuses sensor 0.25 A
Main 30 A
42
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Section 01 TECHNICAL SPECIFICATIONS
Subsection 04 (800R E-TEC MODELS)
SUMMIT
MODEL
Everest Freeride X
ENGINE
Engine type Rotax 797 E-TEC
Number of cylinder 2
Bore 82 mm (3.228 in)
Stroke 75.7 mm (2.98 in)
Displacement 799.5 cm³ (48.79 in³)
Compression ratio 12.3 : 1
Maximum power engine speed 8000 ± 100 RPM
Color Red
Wire
Compression diameter 0.8 mm (.031 in)
spring
Minimum
free length 45 mm (1.772 in)
Color Red
Wire
diameter 0.7 mm (.0276 in)
3D RAVE spring
Valve springs
Minimum
free length 35 mm (1.378 in)
Piston ring type Semi-trapezoidal
New 0.4 mm to 0.6 mm (.016 in to .024 in)
Ring end gap
Wear limit 1 mm (.039 in)
New 0.06 mm to 0.1 mm (.0024 in to .0039 in)
Ring/piston groove clearance
Wear limit 0.2 mm (.0079 in)
New 0.135 mm to 0.161 mm (.005 in to .006 in)
Piston/cylinder wall clearance
Wear limit 0.2 mm (.0079 in)
Minimum 1.52 mm (.06 in)
EUR: 1.82 mm (.072 in)
Piston projection
Maximum 1.62 mm (.064 in)
EUR: 1.92 mm (.076 in)
Piston skirt wear Wear limit 0.15 mm (.006 in)
Cylinder head warpage Wear limit 0.5 mm (.0197 in)
New (max.) 0.05 mm (.002 in)
Cylinder taper
Wear limit 0.1 mm (.0039 in)
New (max.) 0.010 mm (.0004 in)
Cylinder out of round
Wear limit 0.08 mm (.0031 in)
Crankshaft end play New MIN.: 0.10 mm (.0039 in)
MAX.: 0.30 mm (.0118 in)
Crankshaft deflection MAX.
MAG: 0.05 mm (.002 in)
CENTER: 0.04 mm (.0016 in)
PTO: 0.06 mm (.0024 in)
New 0.23 mm to 0.62 mm (.0091 in to .0244 in)
Connecting rod big end axial play
Wear limit 1.2 mm (.0472 in)
53
Section 01 TECHNICAL SPECIFICATIONS
Subsection 04 (800R E-TEC MODELS)
SUMMIT
MODEL
Everest Freeride X
COOLING SYSTEM
Type Ethyl glycol and distilled water (50%/50%). Use BRP premix coolant (P/N 219
700 362) or coolant specifically formulated for aluminum engines
Coolant
Quantity
146” track: 4.7 L (158.9 U.S. oz)
154” track: 4.8 L (162.3 U.S. oz)
163” track: 4.9 L (165.7 U.S. oz)
Thermostat opening temperature 37°C (99°F)
Radiator cap opening pressure 90 kPa (13 PSI)
LUBRICATION SYSTEM
Oil injection pump type Electronic oil injection pump
Type XPS synthetic blend 2-stroke oil (P/N 293 600 100)
Injection oil
Quantity 3.7 L (125.1 U.S. oz)
FUEL SYSTEM
Fuel delivery E-TEC direct injection
Throttle body Dell'Orto 52 mm
Fuel pump In-tank electrical fuel pump
Idle speed (not adjustable) 1200 ± 200 RPM
Type Premium unleaded gasoline
Inside
North
America
((R+M)/2)
Recommended: 91, accepted: 87
Fuel
Octane rating
Outside
North
America
(RON)
Recommended: 95, accepted: 92
Fuel tank capacity 40 L (10.6 U.S. gal.)
ELECTRICAL SYSTEM
Lightning system output 12 V/360 W
60 V/1100 W
Ignition type Inductive
Make and
type
NGK PFR7AB
Spark plug (engine and spark plug threads are indexed)
Gap Not adjustable 0.7 mm to 0.8 mm (.028 in to .031 in)
28°
Ignition timing BTDC @ 3500 ± 500 RPM
5.63 mm (.222 in)
Crankshaft position sensor (CPS) 190 to 290
Stator 0.63 ± 0.03
Battery 12 V, 18 A•h (with electric starter)
12 V, 3 A•h (without electric starter)
Headlamp 2 x 60/55 W (H4)
Taillight and stoplight 5/21 W
RER 5 A
Fuel level
Fuses sensor 0.25 A
Main 30 A
54
Section 01 TECHNICAL SPECIFICATIONS
Subsection 04 (800R E-TEC MODELS)
SUMMIT
MODEL
Everest Freeride X
DRIVE SYSTEM
Type XPS synthetic chaincase oil (P/N 413 803 300)
Chaincase oil
Quantity 350 ml (12 U.S. oz)
Chain drive ratio 19/45 21/49
EUR: 21/45
146” track:
21/45
154”and 163”tracks:
21/49
Pitch 3/8
Type Silent
Chain Links
qty/plate
qty
102/13 106/13
EUR: 102/13
146” track:
102/13
154” and 163” tracks:
106/13
Drive pulley type TRA VII
Clutch
engagement 3800 ± 100 RPM
Spring
color
Purple/Pink
EUR: Blue/Purple
Spring
length
101.8 mm (4.008 in)
EUR: 96.6 mm (3.803 in)
Pin Hollow threaded long + 12mm set screw
EUR: Solid long
Ramp 441
EUR: 413
Drive pulley calibration
Screw
position 3
Type QRS
Spring
color Green
Spring
preload 0
Driven pulley type
Cam angle 43°/47°
Pulley distance Z 21 mm (.827 in)
(not adjustable)
Offset X 36.4 mm ± 1.8 mm (1.433 in ± .071 in)
(not adjustable)
Width 38.3 mm (1.508 in)
Drive belt
Wear limit 35.9 mm (1.413 in)
Width 406.4 mm (16 in)
Length
146” track: 370 cm (146 in)
154” track: 392 cm (154 in)
Track 163” track: 414 cm (163 in)
Profile
height 57.2 mm (2-1/4 in)
Deflection 3.2 cm (1.26 in)
Track adjustment
Force 6.0 kgf to 8.5 kgf (13 lbf to 19 lbf)
55
Section 01 TECHNICAL SPECIFICATIONS
Subsection 04 (800R E-TEC MODELS)
SUMMIT
MODEL
Everest Freeride X
BRAKE SYSTEM
Brake lining minimum thickness 1 mm (.039 in)
Brake disk minimum thickness 4.5 mm (.177 in)
Type DOT 4
Brake fluid
Quantity 65 ml (2.2 U.S. oz)
SUSPENSION
FRONT
Suspension type REV-XP
Suspension maximum travel 229 mm (9 in)
Shock absorber type HPG KYB PRO 40 HPG Plus
Stabilizer bar type Link
REAR
Suspension type SC-5 M SC-5 M (HCE) SC-5 M
Suspension maximum travel
146” track: 35.6 cm (14 in)
154” track: 38 cm (15 in)
163” track: 40.6 cm (16 in)
Center HPG KYB PRO 40 HPG Plus
Shock absorber type
Rear HPG KYB PRO 40 HPG Plus
Stroke limiter standard position 3
STEERING SYSTEM
Ski type Pilot 6.9 Pilot DS
Toe-out 5 mm (.197 in)
Camber 0°
WEIGHT AND DIMENSIONS
Summit Everest
Summit X 163” track 210 kg (463 lb)
Summit Freeride 222 kg (489 lb)
Summit X 146” track 206 kg (454 lb)
Mass (dry)
Summit X 154” track 208 kg (459 lb)
Length
146” track: 322.6 cm (127 in)
154” track: 333.5 cm (131.3 in)
163” track: 344.5 cm (135.6 in)
Summit Everest
Summit X 108.1 cm to 112.6 cm (42.6 in to 44.3 in)
Width Summit Freeride 115.9 cm to 120.4 cm (45.6 in to 47.4 in)
Summit Freeride
Model number: UMBC 124.5 cm to 128.8 cm (49 in to 50.7 in)
Height 130 cm (51.2 in)
Summit Everest
Summit X 90.7 cm to 95 cm (35.7 in to 37.4 in)
Ski stance (carbide to Summit Freeride 97.5 cm to 101.8 cm (38.4 in to 40.1 in)
carbide)
Summit Freeride
Model number: UMBC 105.7 cm to 109.2 cm (41.6 in to 43 in)
56
Section 01 TECHNICAL SPECIFICATIONS
Subsection 04 (800R E-TEC MODELS)
SUMMIT
MODEL
Everest Freeride X
MATERIAL
Frame Aluminum
Bottom pans, gauge support and side panels Polypropylene
Hood and console Surlyn
57
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
USA
SUMMIT EVEREST 154" 800R E-TEC /
SUMMIT FREERIDE™ 154" 800R E-TEC /
SUMMIT X 146", 154" & 163" 800R E-TEC
Drive Pulley
ALTITUDE
Sea level
0 m (ft)
600 m
2000 ft
1200 m
4000 ft
1800 m
6000 ft
2400 m
8000 ft
3000 m
10000 ft
Spring Blue/Purple
(P/N 414 817 800)
Purple/Pink (P/N 414 949 500)
Ramp 413 (P/N 417 222 508) 441 (P/N 417 223 098)
Calibration Screw
Position 3 4 3 4 3 4
Pin
Long solid
35.75 mm/18.8 g
(P/N 417 222 594)
Long threaded
35.75 mm/12.4 g
(P/N 417 222 595)
1 x set screw 12 mm
(P/N 206 261 299)
Long threaded
35.75 mm/12.4 g
(P/N 417 222 595)
Engagement
RPM ± 100 3800
Maximum
RPM ± 100 8000
CLUTCHING ADJUSTMENT
Driven Pulley
ALTITUDE
Sea level
0 m (ft)
600 m
2000 ft
1200 m
4000 ft
1800 m
6000 ft
2400 m
8000 ft
3000 m
10000 ft
Spring Purple (P/N 417 127 062)
Spring tension
Kg ± 0.7 (lb ± 1.5) N/A
Cam angle (degrees) 43° - 47° (P/N 417 127 133)
CLUTCHING ADJUSTMENT
Vehicle Calibration
ALTITUDE
Sea level
0 m (ft)
600 m
2000 ft
1200 m
4000 ft
1800 m
6000 ft
2400 m
8000 ft
3000 m
10000 ft
Stopper Strap 4 3 2
REAR
SUSPENSION ADJUSTMENT
42 /
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Europa
SUMMIT FREERIDE 154" 800R E-TEC (EUROPE) / SUMMIT X 146", 154" & 163" 800R E-TEC (EUROPE) Drive Pulley ALTITUDE Sea level 0m (ft) 600 m 2000 ft 1200 m 4000 ft 1800 m 6000 ft 2400 m 8000 ft 3000 m 10000 ft Spring Blue/Purple (P/N 414 817 800) Purple/Pink (P/N 414 949 500) Ramp 413 (P/N 417 222 508) 441 (P/N 417 223 098) Calibration Screw Position 3 4 3 4 3 4 Pin Long solid 35.75 mm/18.8 g (P/N 417 222 594) Long threaded 35.75 mm/12.4 g (P/N 417 222 595) 1xset screw 12 mm (P/N 206 261 299) Long threaded 35.75 mm/12.4 g (P/N 417 222 595) Engagement RPM ± 100 3800 Maximum RPM ± 100 8000 CLUTCHING ADJUSTMENT Driven Pulley ALTITUDE Sea level 0m (ft) 600 m 2000 ft 1200 m 4000 ft 1800 m 6000 ft 2400 m 8000 ft 3000 m 10000 ft Spring Purple (P/N 417 127 062) Spring tension Kg ± 0.7 (lb ± 1.5) N/A Cam angle (degrees) 43° -47° (P/N 417 127 133) CLUTCHING ADJUSTMENT Vehicle Calibration ALTITUDE Sea level 0m (ft) 600 m 2000 ft 1200 m 4000 ft 1800 m 6000 ft 2400 m 8000 ft 3000 m 10000 ft Stopper Strap 4 3 2 REAR SUSPENSION ADJUSTMENT 2011-6 4
 

FLASHBACK

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Hudiksvall
www.500sec.com
@Mulle

Är det bara BRP inside de där utskicken eller kan man få tag i dom någonstans?

Finns det något WARRANTY om bränslepumpen på E-Tec 800R?
Eller annat man skall kolla upp kanske?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Mulle

För ordningens skull, kopiera inte in text rakt av från PDF dokument då det bara blir en massa radbrytningar och oöverskådligt.

Annars är det toppen att det efterhand börjar postas dessa olika bulletiner från BRP oavsett det gäller bestyckning, variatorsetup och de olika safety/warranty bulletins.
BRP borde släppa Armand Bombardiers tidsanda och vara föregångare i att tillåta publicering eller själva publicera dessa officiellt
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Det är inte mer inside än att man gör upp med handlaren i en skoter affär på 150,000:- att man får grunduppgifter och löpande info om sin skoter.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Nu har då jag fått min åtgärdad så får se om det blir bättre
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Nerdervning, helix, linjering, nya remmar och nått mer i variatorn som dom inte ville avslöja
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är väl självklart att ägaren skall få veta exakt vilken variatorsetup maskinerna får från den ÅF som utför den "personliga anpassningen", de har ju inget att hemlighålla då de inte i dessa fall idkar affärsmässig variatortrimning, dessutom måste man ju som kund veta vilken setup som är i om man senare vill börja finjustera.

Jag anser att det skall klart och tydligt alltid skall framgå/delges från ÅF alla de åtgärder de gör oavsett det handlar om garanti/godwill eller service:
#Sekundärfjäder start och sluttryck
#Helixvinkel/vinklar
#Ramper
#Viktning
#Sekundärfjäder start och sluttryck
Samt givetvis om de mot förmodan gjort någon elektronisk justering i ECU:n.

Om de senare gör specifika lösningar för enstaka kunder som kör under speciella förhållanden och inte vill skruva själv är det en annan sak.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Endast nerdrevning är sanktionerat av BRP, resten goodwill från ÅF. Frågade mekanikern om han kunde ställa in variatorerna bättre då han har en likadan och det är hur han har ställt in allt och trixat han inte ville avslöja