Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Endast nerdrevning är sanktionerat av BRP, resten goodwill från ÅF. Frågade mekanikern om han kunde ställa in variatorerna bättre då han har en likadan och det är hur han har ställt in allt och trixat han inte ville avslöja
Du kanske kan kolla vad det är för helix iaf? de är ju gansk lätt
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Många här som fått sina variatorer linjerade, får man vara lite ofin och fråga om någon betalat för det?

Pulley distance Z 21 mm (.827 in)
(not adjustable)
Offset X 36.4 mm ± 1.8 mm (1.433 in ± .071 in)
(not adjustable)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag skulle få detta i uppdatering/åtgärdsservice:
49drev (brp)
Annan primärfjäder (goodwill)
och ny programvara (brp)

detta har bevisligen funkat klockrent på 2 freerides som gott 130mil lössnö utan antydan till remslitage efter dessa åtgärder!!!
 
4

426H

Hur är det med snörensning på rs-fotstegen som sitter på freeride? Funkar ok? Sämre än vanliga xp?
 
R

RevMan

Lite sämre än Summit X men inte sämre än summit Everest.
Lackad tunnel gör att snön inte fastnar lika lätt.
Har inte kört båda i alla fören men så upplever jag det iaf.
Blir ju helt klart sämre om man sätter skydd under fotstegen som BRP vill montera under fotholkarna, en mycket bättre lösning är att sätta igen hålet till variatorn från insidan och därmed fortfarande ha möjligheten att trampa ner snö genom hålen.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jag håller stumt över myrarna i lössnön, jag drar pulka och nu i helgen bogserade jag hem en Arctic Cat. Remjäkeln har hållt i 90 mil utan ens en frans, vad gör jag för fel!?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Jag håller stumt över myrarna i lössnön, jag drar pulka och nu i helgen bogserade jag hem en Arctic Cat. Remjäkeln har hållt i 90 mil utan ens en frans, vad gör jag för fel!?
Jag vet inte! Men du måste lära mej!
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Jag skulle få detta i uppdatering/åtgärdsservice:
49drev (brp)
Annan primärfjäder (goodwill)
och ny programvara (brp)

detta har bevisligen funkat klockrent på 2 freerides som gott 130mil lössnö utan antydan till remslitage efter dessa åtgärder!!!
Och dom här 2 maskinerna hade problem före detta gjordes?
Ny programvara det var nåt nytt....existerar de ens, förutom till höghöjd?
Varför ska du dreva ner din om din funkar?
 
Last edited:

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Har en summit 800 -09 som variatorerna gick väldigt varma på, har nu drevat ner och satt mjukare sekundär fjäder och nu mycket svalare skivor/rem.

Får se om de håller bättre nu, hade iofs inte så jätte stora problem tidigare med över 100mil i snitt på remmarna
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Och dom här 2 maskinerna hade problem före detta gjordes?
Ny programvara det var nåt nytt....existerar de ens, förutom till höghöjd?
Varför ska du dreva ner din om din funkar?
Japp dom maskinerna åt rem som fan typ 25-30mil/rem.
Enligt min ÅF skulle de då in ny programuppdatering.
Nerdrevning skulle göras på alla 800 summits enligt min ÅF dessutom behöver ju inte en lössnömaskin göra 150km/H tycker jag då vill jag hellre ha mer skjut upp till 120.
Rätta mig gärna om jag har fel!!!
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Japp dom maskinerna åt rem som fan typ 25-30mil/rem.
Enligt min ÅF skulle de då in ny programuppdatering.
Nerdrevning skulle göras på alla 800 summits enligt min ÅF dessutom behöver ju inte en lössnömaskin göra 150km/H tycker jag då vill jag hellre ha mer skjut upp till 120.
Rätta mig gärna om jag har fel!!!
Jaa då hjälper det ju uppenbarligen med ner drevning och annan fjäder då! Perfekt! Ska in med min så fort min åf får hem drev och kedja som va restat dock:(
Annan programvara kan ju knappast ha med remförbrukningen att göra, kanske för oljeförbrukningen???
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Precis riktigt!!!
Har inte fått fjädern så jag vet inte mer än att den höjer tillslagsvarvet till 4200rpm.
förmodligen mer remtryck å för att minimera slir vilket borde vara orsaken till att primärerna blivit svart av remdamm i botten på skivorna på maskinerna med problem...
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Nån mer som hunnit få på sin maskin nå mil efter ombyggnad?? reflektioner?
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Jag håller stumt över myrarna i lössnön, jag drar pulka och nu i helgen bogserade jag hem en Arctic Cat. Remjäkeln har hållt i 90 mil utan ens en frans, vad gör jag för fel!?
Såg på YR att det bara var 10mm puder på myrarna utanför Sundbyberg, kanske därför... :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Många här som fått sina variatorer linjerade, får man vara lite ofin och fråga om någon betalat för det?

Pulley distance Z 21 mm (.827 in)
(not adjustable)
Offset X 36.4 mm ± 1.8 mm (1.433 in ± .071 in)
(not adjustable)
Detta är såklart gjort med BRP's underbara massiva linjeringspinne! Bara bluff och båg, det enda man kan ha gjort är att ha ställt motorstödet för löst eller hårt och det märks inte med den dåliga precision pinnen ger.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ingen som tycker att deras maskiner tar mkt olja? Köpte min maskin med etec 800 snurra för att slippa oroa mig över dålig lukt i kälken osv men ser nu att det gått ca 3l olja på ca 60l bensin??? Fick även klagomål att maskinen luktade dåligt + att det syntes rök vid pumpgasning när man lekte på myrarna, tog en liter olja på 7 mils körning i söndags... Ska dom verkligen ligga på 4-5% i förbrukning, någon annan som reflekterat över det? Tar ca 3-3,4l milen i soppa vilket jag tycker är ok när man gasar lite och kör ospårat men man tycker ju att oljeförbrukningen på en "hightech" miljömotor borde vara bättre, den här maskinen tar nog rakt av dubbelt mot min gamla 80oxxx vid samma körning.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Såg på YR att det bara var 10mm puder på myrarna utanför Sundbyberg, kanske därför... :)
Just ja, glömde nämna den lilla detaljen. :)

Nya oljemappen måste väl gälla alla maskiner då dom knappast skiljer sig åt från fabrik?
Har bokat tid för neddrevning och omprogrammering av nyckeln (pga eprom2-koden). Vore ju skönt att ta allt i samma veva. Och nån som kollat färgen på nya primärfjädern förresten? Inkopplingsvarv på 4200 lät ju inte nåt vidare.