Cylinder/kolvar och insugsgummin - 583

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Gör det du, jag beställde själv nya insugsgummin till min därifrån igår, fanns bara dock 1st i lager, så är bara vänta tills dom får hem fler.. Skulle inte förvåna mig om dom utgått xD

Dom har inte utgått, jag och en polare beställde därifrån förra veckan och då var dom slut, så rinab fick i sin tur ta hem dom och vi fick dom förra veckan, så utgått har dom inte.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Dom har inte utgått, jag och en polare beställde därifrån förra veckan och då var dom slut, så rinab fick i sin tur ta hem dom och vi fick dom förra veckan, så utgått har dom inte.
Förstod att dom inte utgått, men det skulle vara så typiskt min otur att dom skulle ha gjort det haha :) men funderar på att avbeställa dom och köpa dom där alu insugen jag skickade till dig förut :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, prova med att spraya in dom med silikonspray eller något liknande lite då och då, kanske håller bättre. Kan ju vara värt ett försök :)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Skulle få byta insugen om de inte passade, dom hade nämligen inte hemma till cobra så ja köpte till G-type. men det är bara att byta dom då och köpa org :)
Tack för infon om borrningen, det kan vara bra att ha i bakhuvet :D
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jag vet inte vad jag ska köpa för insug, vet inte om jag ska köpa dessa i aluminium och köra utan boost bottle eller köpa gummi och linda in dom med t.ex eltejp..
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Tänkte "återställa" mina förgasare till original med munstycken osv.
När jag plockade isär förgasarna märkte jag att nålrören/spridarrören var fel.

Enligt Sprängskiss ska de vara 480 P-2/480 P-4 men de som sitter står det 480EJP-0/480EJP-0
Det måste ju alltså vara fel? Hur noga är detta?
Blir den att gå fetare eller snålare?


Mvh.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Ja fast på mag-sidan.
Mag = magnet = svänghjulssidan (Ska vara fetare bestyckad)
PTO = Power Taking Out = variatorsidan
Har jag lärt mig ;)

Det satt 360/370 i nu. Original ska det vara 380/390. Men nålrören verkar vara fel. och jag undrar hur mycket detta gör, om det är knappt märkbart eller inte.
Det är ju annorlunda nålrör av någon anledning.

2stroke, bcool, Hjälp mig :ciao:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
"EJP" är själva utformningen på konan i nålröret, dock vet jag inte om det ska vara just den konan på din maskin, hittar inte info om det. Men siffran 0 jämfört med orginal 2 respektive 4 visar att den är nersnålad på mellanregistret lite. Varje steg på siffran, dvs 0,1,2,3,4 osv förändrar storleken på hålet i nålröret med 0,005mm.

Bilden visar var i registret nålen och nålröret har sin huvudsakliga arbetsuppgift, se "Needle taper"


Jag tycker att du kör som det är till att börja med. Då du fått igång den igen, så ska du ändå köra in den med extra olja i tanken, då är det svårt att läsa stiften. Men andra tanken, så tankar du bara bensin, och då kan du köra länge på jämn halv gas, klappa in nödstoppen och kolla färgen på stiften. Om vitaktigt "sot" på stiften = byta nålrören. Och dom är inte gratis...

Har du standard nål, eller är dom också bytta?
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
"EJP" är själva utformningen på konan i nålröret, dock vet jag inte om det ska vara just den konan på din maskin, hittar inte info om det. Men siffran 0 jämfört med orginal 2 respektive 4 visar att den är nersnålad på mellanregistret lite. Varje steg på siffran, dvs 0,1,2,3,4 osv förändrar storleken på hålet i nålröret med 0,005mm.

Bilden visar var i registret nålen och nålröret har sin huvudsakliga arbetsuppgift, se "Needle taper"


Jag tycker att du kör som det är till att börja med. Då du fått igång den igen, så ska du ändå köra in den med extra olja i tanken, då är det svårt att läsa stiften. Men andra tanken, så tankar du bara bensin, och då kan du köra länge på jämn halv gas, klappa in nödstoppen och kolla färgen på stiften. Om vitaktigt "sot" på stiften = byta nålrören. Och dom är inte gratis...

Har du standard nål, eller är dom också bytta?
Okej, fattade inte så mycket av bilden men du berättar ju för mig :idea:

Vet inte om det är rätt nålar. Ska kika om det står nåt på dom sen men man tvivlar väl på det.
Killen verkar ha bytt förgasare på den, han som hade den innan för jag fick med ett par andra 38or. Ska kolla vad de sitter för nålrör i dessa :)
Skulle kunna tro att dom inte är direkt gratis, brukar vara rätt dyrt med mikunigrejor.