Vibrationer i fotstegen Commander -11

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
10erna hade även dom lite vibrationer i fotstegen, har inte hunnit köra dom nya än, så kan inte säga riktigt om dom känns likadan.

vibrerar den mkt ? mattan är ju i bredaste laget med tanke på bredden på tunneln så de behövs inte mkt mattflex för att det ska ta i.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
har kört med en Expedition V-800 yeti-chassie -08 samma där den har vibrationer har bytt nu till en Expedition se 1200 -11 verkar vara samma vibrationer fast nytt chassie. XU-chassiet fick klagomål på det i test att det inte blivit nå bättre från yeti-chassiet så verkar man får leva med det årets 2011 har ju fått matta på 50,8 så ännu trångare i tunneln.

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Grannen tycker det vibrerar i hans commander-11, Men gör man en sport av en arbetsmaskin så måste väl något bli lidande eller?

frbg_yamma

Medlem
27 dec 2008
18
0
1
Knepigt att de släpper ut en skoter på marknaden som inte är "färdig" för kunderna. Brp borde ju märkt av detta på sina egna tester?
Fast man vet ju inte mkt om deras tester.
Tycker det är synd att det är konsumenterna som blir lidande, inte kul å köpa skoter för 130000:- och inte få en fungerande produkt.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
den fungerar hur fint som helst.. är lite mattvibrationer annars har jag då inte hittat nå annat efter 140 mil... kanske att dynan är i hårdaste laget då...

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Det är ju bra skotrar, det går ju så tyst att det är därför man märker detta, för några år sen lät ju motorerna så högt att man inte la märke till sådana små saker. Det är nog bara att leva med. eller avstå.

R

RevMan

det är nog snarare så att vibrationerna känns och inte hörs. alla XU har inte dessa vibrationer men många har dom. har aldrig märkt av obehagliga vibrationer på någon skoter med Yeti-chassie och sånna har jag kört rätt många.
vet inte vad det är som orsakar detta men tyvärr så uppstår dom precis under 30km/h och där tillbringar man rätt mycket tid.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Knepigt att de släpper ut en skoter på marknaden som inte är "färdig" för kunderna. Brp borde ju märkt av detta på sina egna tester?
Fast man vet ju inte mkt om deras tester.
Tycker det är synd att det är konsumenterna som blir lidande, inte kul å köpa skoter för 130000:- och inte få en fungerande produkt.
4 år med remproblem om du har missat det.

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Har en Adventure GT 600 -10 med samma chassie,lägre kammar i mattan och samma problem.ÅF hävdar att de är så men jag har svårt att acceptera detta.På tok för mycket pengar för så dålig marchfartskomfort, kommer på mig själv med att lyfta fötterna från fotstegen.Vibrationerna har flera källor,motorn är en av dem men det mesta kommer från mattan.Har laborerat en del och det bästa hittills är att köra utan motorns stopper (knappast rekomendabelt i längden då motorn kan vrida sig alltför mycket) samt med mjukt gummi (Linatex) på fotstegen.Hur f-n kan man (jag) acceptera att montera gummi på fotstegen på en maskin för 135´.I övrigt den bästa skoter jag kört.Enligt uppgift skall 2011:ns GT 600 med PPS-boggie vara snällare för fötterna men har ej haft tillfälle att prova den.Föreslår att alla med detta problem går ihop och kräver att BRP skall åtgärda problemen.

frbg_yamma

Medlem
27 dec 2008
18
0
1
De stackrarna som har köpt -11orna kan väl i och för sig lämna in sina maskiner till ÅF å kan han inte fixa till problemet så, måste han väl ta
tillbaka skotern??? eller hur funkar sånt?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det är vibrationer i nya Yeti 59 ace också med samma chassi, men jag upplever att det är lite varvtalsberoende.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
ja frbg_yamma man har alltid rätt att lämna igen sin maskin om man inte är nöjd. Nu vet jag att efterfrågan på just commandern är enormt, så ja tror inte handlaren har problem att sälja vidare skotern ifall ngn lämnar igen den. Har dock inte varit med om ngn än som lämnat igen sin skoter.

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
10erna hade även dom lite vibrationer i fotstegen, har inte hunnit köra dom nya än, så kan inte säga riktigt om dom känns likadan.

vibrerar den mkt ? mattan är ju i bredaste laget med tanke på bredden på tunneln så de behövs inte mkt mattflex för att det ska ta i.
Min Adv.GT-600 -10 vibrerar definitivt inte "lite" ,den är rent obehaglig i lägre farter.ÅF har kört runt verkstaden och säger att det är helt normalt och inget som på något vis faller under garantiåtaganden.Vad f-n beror detta på ? Är det sant att man bytt matta (förutom då Commanderns 38 mm) -10 och igen -11 och isåfall varför.Känns som vibrationerna kommer från boggieaxeln som håller upp mattan eller bakre vändhjulen.Och nej bandtunneln är inte totalt nedisad.Vad ska jag ta mig till ???

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
om du har sånna vibrationer far in till åf och be dom fixa det... commandern har då inga motorvibrationer.. och det är inte jätte mycke från mattan.. så nått måste ju vara kraftigt fel på den där..

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
om du har sånna vibrationer far in till åf och be dom fixa det... commandern har då inga motorvibrationer.. och det är inte jätte mycke från mattan.. så nått måste ju vara kraftigt fel på den där..
Lägg i friläge,starta motorn,varva till 4500 rpm,lägg vänsterhanden (eller foten) på vänster fotsteg.Vibrerar det då mer än "normalt" ? Min vevaxel är splitt ny (det var samma vibbar med den gamla).Får betydligt lugnare fotsteg då motorstoppern tas bort, hur då det egentligen går till ? Kan ju inte köra utan den ? Får nog ta en titt på motorkuddarna...

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
ne faktiskt inte.. dom enda vibrationerna vi har i den är lite från mattan i smygfarter.. ja låter väldigt mysko du har oxå en 600HO SDI räknar jag med ?.. låter väldigt irriterande dock men måste ju vara motorkuddarna.. väger kolvarna lika mycke ?..

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
ne faktiskt inte.. dom enda vibrationerna vi har i den är lite från mattan i smygfarter.. ja låter väldigt mysko du har oxå en 600HO SDI räknar jag med ?.. låter väldigt irriterande dock men måste ju vara motorkuddarna.. väger kolvarna lika mycke ?..
Har samma motor och chassie som Commandern.Gjorde en djupdykning i motorrummet idag och motorkuddarna är felfria.Har testat att byta plastklossen i motorstoppern till mjukare material men utan framgång.Det enda sätt att få chassiet att vibrera mindre är att demontera stoppern eller helt sonika ta bort plastklossen som skall stoppa vibbarna från motorn.Har inte börjat riva motorn än men det är väl nästa steg,total balansering och blueprinting.Eller byta bort den...

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Jag har en 1200 GT -11 40mil som som har ett resonansljud mellan 4500 och 5200. Och det kommer från motorn nånstans. VÄldigt irriterande ljud då det är precis i march-varven. Den är på 50-mila service nu och fått svar att ljudet kommer från transmissionsdreven till oljepumpen. BRP hade sagt att det låter mer eller mindre från dreven. Dock vibrerar det inte i fotstegen för mig.