Arctic Cat 2012

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jo tack,skulle gärna ta lite mer bilder om det finns möjlighet till det.

Tillbehörskatalogen finns väll på A-C:s hemsida bara bläddra skulle jag gissa.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Vi trodde också att det skulle vara ett täcklock eller nåt över hålet. Men det sittter ingenting på varken HCR:en eller F8:an...
Snart om nån timme är det dags att skruva ihop en M800 Sno pro...
Önskas mer bilder?
Vi vill gärna se bilder på "allt"!:)

Som jag förstod det så skulle den levereras med en väska framför styret som standard.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då var det dags för mer...
Dock är bilderna lite för breda nu när forumet är så smalt, men det går ju att scrolla i sidled.
En M800 Sno Pro Ihopskruvad.
Dessa tre maskiner kommer att visas på Bilmetro i Ludvika nu i helgen som kommer 24-25 sep.
Titta gärna in!


Variatorerna med den nya "länken" bak till sekundären. Ser fint ut, allt är toklättat, länken kan inte väga många kilo...
Notera även fläkthjulet längst ut på primären, sitter på alla maskiner verkar det som. Trodde det bara skulle sitta på turbomaskinerna.



Trots att maskinen ser kompakt ut så verkar är det luftigt inne runt motorn.
Till höger i bild ser man en grov kylslang som går upp till kylarlocket, slangen fungerar även som expansionskärl. Man kan tyvärr inte fylla på vatten utan att skruva undan överdelen med lyset och huv, men det går att se nivån när tagit bort variatorskyddet. Innan allt blir skitigt ska väl tilläggas:wondering:



Med överdelen borta är det gott om plats, tar man sedan bort pipan kommer man åt kanonbra!
Det bör vara gott om plats för turbo om man tar bort resväskan till ljuddämpare.:blink1:







Luftintag till spjällhusen. Detta känns som en grej man bör hålla koll på, skulle man köra i noskonen i nåt, så det spricker eller bli att skeva, finns risken att den suger i sig snö här fram. Nåt man bör hålla lite koll på känns det som.



Motorrum. Uppe till höger sitter kylarlocket, med gult klistermärke på sig.



Klar för utställning!
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Kul med bilder! Mindre kul att behöva sidoscrolla hela tiden. Men det är väll för mycket begärt att låta det fixas?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kul med bilder! Mindre kul att behöva sidoscrolla hela tiden. Men det är väll för mycket begärt att låta det fixas?
Samma bilder finns på SR hemsidan...
Där slipper man scrolla...
Ja, visst är det drygt, men vill ju inte ha små bilder heller...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Tack tack, nu blev det lättare att se bilderna. Inte ska bilderna vara mindre då ser man ju inget. Bara några cm bredare forum skulle fixa problemet.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Kanonfina bilder A.Holm! Jag gillar tanken med den nya "länken" som arctic har slängt på sina nya maskiner. En liten detalj jag tänkte på var dom blåa bultskallarna till toppen, rätt fräsigt..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, variatorsystemet med den nya länken är kanon, iaf i teorin. Men det bör fungera i praktiken med. Får se när de andra märkena tar efter. Dock så kan det säkert bli strul med patent och grejer, skulle inte förvåna mig iaf.
Sekundären har även vuxit lite, och det är ju bra, får lite större utväxlingsområde då.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Någon som vet vad det är för glödlampor på hel/halvljuset på M1100T, så att man beställer hem rätt xenon sats. Tur att det finns Xenon så att man inte behöver vara så rädd i mörkret :embarassed:
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Vilken dyna kommer att sitta på Xf800 Hc? Har hört M-dynan men nu såg jag att den som stod hos handlaren bara var en vanlig?

Samt är det någon som vet vilka lampor som sitter i hel/halvljus och vilka fäste man ska köpa till när det gäller Slp?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har tittat lite på 2012an.
Jag såg kabelhärvan under instrumentet och kommenterade:
Jag: "Men hörrödu, det här ser ju lite tattigt ut."
Försäljare: *peddoröst* "Det är reejs"

Vems idé var det egentligen att nita fast damaskerna runt stagen i framvagnen? Om han nångång kommer förbi Arjeplog så ska jag slå han.
Att ta in luften genom huven är lite som att gå över ån efter vatten och om man nu tvunget måste gör det varför då sätta skarven mot huven exakt i marknivå så att skiten börjar suga in granbarr när man har kört in i en sten. För det kommer att hända.
Förvaringsutrymmet under dynan är borta. Fast deklart, det är ju mera reejs och dessutom får man sälja fler pakethållare och förvaringsväskor.
Tanklocket, säkert en ingenjör som aldrig har dunktankat som kommit på att stora tanklock stjäl vikt. Jaja men det gör en tratt också.

Efter en snabb rundgång så tror jag att de har byggt en maskin som är lite mer körbar, lite mindre användarvänlig och definitivt mer svårskruvad än föregångaren.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Vilken dyna kommer att sitta på Xf800 Hc? Har hört M-dynan men nu såg jag att den som stod hos handlaren bara var en vanlig?

Samt är det någon som vet vilka lampor som sitter i hel/halvljus och vilka fäste man ska köpa till när det gäller Slp?
Alla HC kommer med mountaindyna, resten kommer med den låga dynan.