Har äntligen fått lite mil på mätaren - blev ca 3,5 mil idag, mest på led tyvärr då snötillgången vid norrbottenskusten fortfarande är mycket begränsad. Första spontana intrycken är:
1) Effekt
2) Tung
3) Understyr
4) Motorbromsar
5) Kvaliteten?
Kommentarer:
1 - Motorn är sjukt stark. Nu är det ju inkörning så man är ju lite försiktig med gaspådragen men jävlar vilken kraft det finns i motorn. Inget fördröjt gassvar utan all kraft kommer direkt - mycket, mycket trevligt.
2) Körde en 09:as xtrim 600 tidigare och det märks en klar skillnad(konstigt vore väl annars?) - denna maskin är tung. Xtrimen hade en torrvikt på ca 220 kg om jag inte minns helt fel. Arctic 255 kg. Arctic borde kunna göra ett bättre jobb och kapa ytterligare 10-15 kg.
3) Maskinen understyr och jag upplever att det är dåligt grepp i skidorna. Det är en lång maskin och det skiljer sig en del i skidtryck kontra xtrim antar jag. Har inte justerat något än utan allt är fabriksinställningar. Ska prova laborera med centerdämparen och skidinställningarna lite men just nu längtar man tillbaka till SLP skidorna.
4) Arcticen motorbromsar en del. Första biten som är lite guppig på leden ställer jag mig upp och när jag släpper på gasen håller jag nästan på att flyga över styret. Vanesak? Hursomhelst lär det knappast gå mycket bromsbelägg i vinter.
5) Kvaliteten - två saker:
a) Fan vad epigt det ser ut mellan mätarhuset och styret. Ser ut som ett råttbo med en massa lösa, eltejpade flex-rör och synliga kablar och kontakter - samma sak under baksidan på dynan.
b) Kåporna och huven är av svart plast och är lackerade vita. Redan vid leverans såg man en del tveksamheter i kanterna. Minsta lilla rispa av en kvist och man kommer att ha ett fult svart märke.
Frågade Arctics representant på skoterdagarna i våras om just dessa saker och fick då svaret att den skoter som visades var en prototyp och att det säkert skulle åtgärdas till produktionsmaskinerna. Facit vet vi nu och personligen tar detta ner helhetsintrycket och trovärdigheten rätt rejält faktiskt.
/Niklas