Tips för att få en piggare F6a.

poffe

Medlem
15 jul 2009
16
0
1
Leksand
Hej jag har en F6a -05, och jag funderar på alternativ för att få den piggare?

Eller är byte till en F7a det bästa alternativet?

Jag är tacksam för förslag och åsikter.

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
v-force 3 reeds, dreva ner , v-kit , 44mm matta , pipa/pipor ,

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
v-force 3 reeds, dreva ner , v-kit , 44mm matta , pipa/pipor ,
Lånar tråden lite då jag är i samma läge, dock med en F6:a från 07, dvs twinspar. Att byta skoter är inte aktuellt.

Någon som har några tips på vilka v-force 3 reeds, vilka drev och vilket v-kit?

Om man byter v-kit och reeds, måste man göra några andra modifieringar eller motor inställningar då?

Tror även att den skulle kännas piggare om man fick variatorn att slå i senare, just nu slår den i vid ca 3400 varv men skulle vilja att den istället gick in vid drygt 4000. Eller har jag fel? Hur modifierar man det?

Non-slip hjul gör det någon skillnad om man har kvar 32mm mattan?

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Lånar tråden lite då jag är i samma läge, dock med en F6:a från 07, dvs twinspar. Att byta skoter är inte aktuellt.

Någon som har några tips på vilka v-force 3 reeds, vilka drev och vilket v-kit?

Om man byter v-kit och reeds, måste man göra några andra modifieringar eller motor inställningar då?

Tror även att den skulle kännas piggare om man fick variatorn att slå i senare, just nu slår den i vid ca 3400 varv men skulle vilja att den istället gick in vid drygt 4000. Eller har jag fel? Hur modifierar man det?

Non-slip hjul gör det någon skillnad om man har kvar 32mm mattan?
Du kan slacka mer på mattan med no-slips = mindre motstånd i mattan.
3400 rpm är ett lågt tillslagsvarv. Lättare vikter i primären och/eller hårdare fjäder ger högre tillslagsvarv.

poffe

Medlem
15 jul 2009
16
0
1
Leksand
Tack för svaren :), Den är redan nerdrevad och andra vikter så den slår till senare.
Men hur stor blir skillnaden med v-force 3 reeds och V-kit?

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
supertipp vikter ,m7 drevning, lila sek fjäder (om jag kommer ihåg rätt) och prim fjäder med lite högre start tryck och gärna en 44 matta så snurrade min f7:a på fint.