iq 700 cfi/tändstift problem

kurtz

Medlem
25 sept 2009
30
0
1
Örnsköldsvik
Hej jag har en iq 700 cfi dragon som bara har gott 140 mil och jag har problem att den dränker ett stift när den känner för det och då går den bara på ett stift.Byter stift och går efter det oftas iaf. i bland krävs det att jag måste byta en gång till.Jag undrar om fler har haft det problemet och är tacksam för svar.
 

Daniel_m

Medlem
19 dec 2006
38
0
6
Härnösand
Vilken olja kör du på, jag fick problem med min Dragon 700 när jag körde med Pennzoil racingolja. Det är också mycket viktigt att varmköra motorn innan man åker iväg. Lycka till
Mvh Daniel M
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Prova oljan först, en kompis dragon 700 gick lite illa och poffa å small när man skulle rycka igång den och dödade stift, bytte olja sen gick den bra igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Hade funderat att köra på BRP9ES,är det fel eller?
Nej det stiftet dör fortare än eya. Eya stiften togs fram till rotax tripplarna eller yamaha tripplarna bara för att slippa dödade stift som dom har för sig. Dom klarar ca 10% me fet soppabland innan dom kvällar in. Nu brukar ju champion hålla bra mot släckning så det är inte säkert det blir bättre med eya stiften. Bästa championstiften mot surniong är dom billigaste möjliga till sin maskin. man ska också köramjkast möjliga hårhet för att dom håller bättre mot släckning. kör dock ej mjukare än NGK 9 motsvariheter!

Jag rekk även Boch platinum motsvarighet till ngk 9. Dom står imot mycket surhet och går en aning bättre än NGK och champion

Men topp off the line är såklart Denso eridim POWER som är oslagbar i effektvinnst och lång livslängd under normala förhållanden. Dom är likvärdiga ngk eya i att stå imot släckning. Psab har dom svinbillgt för 150kr st!! IW27 motsvarar ngk 9 . Dom ska man kosta på sig när man rett ut släckningsproblemet.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har en cfi700 och jag låter den alltid komma över 25grader innan jag ens rör gasen efter rekommendationer på HCS-forumet. Om det hjälper dig vet jag inte men prova även med det om det inte hjälper med oljebyte.
Tror även att Snowrider skrev om att deras Rush 600 förra året alltid behövde bli varm innan man blippade på gasen, annars släckte den stiften.
 

kurtz

Medlem
25 sept 2009
30
0
1
Örnsköldsvik
Jag ringde huvudkontoret för Polaris i sverige (Östersund) och frågade vad dem trodde och dem sa att en cfi 700 ska max 1-2 minuter sen ska man i väg för den ska köras varm så man skulle ta det lungt till den blev varm och inte gasa fullt.Håller tummarna att det är bara oljan.
 

kurtz

Medlem
25 sept 2009
30
0
1
Örnsköldsvik
OK så BPR9ES skulle inte fungera men ringde Polaris i Östersund (huvudkontoret för Polaris) och dem rekodomerade det stift + att jag skulle byta till NGK tändhattar oxå,samma som sitter på 800 2011.Men jag får köpa mig en lite godis påse med sift och prova mig fram vilket som fungerar bäst.
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Prova rengöra reedventilerna, enkompis hade problem med stiften och det visades sig att ett barr hade fastnat i en reedventil.
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Hej jag har en iq 700 cfi dragon som bara har gott 140 mil och jag har problem att den dränker ett stift när den känner för det och då går den bara på ett stift.Byter stift och går efter det oftas iaf. i bland krävs det att jag måste byta en gång till.Jag undrar om fler har haft det problemet och är tacksam för svar.
Hej jag har en switchback 700 dragon 08 som jag aldrig släckt ett stift på. Kör med Champion. Jag brukar varmköra den till
ca +5 sen kör jag väldigt lugnt tills den blivit riktigt varm. Hade problem tidigare att den gick väldigt ojämt när motortempen nått +20 grader för att sedan gå bra igen när den stigit ett par grader, frågade ÅF men han hade inget bra svar.
Svaret hittade jag själv. Köpte drivmedelsförstärkaren Payback på Mekonomen i Örnsköldsvik blandade i dubbeldos och efter en tank så var det problemet ett minne blott. Den drar även mindre bränsle och fick en jämnare tomgång.
Kan vara värt att prova.
Jag brukar vara skeptisk till alla tillsatser som finns i vanliga fall.
 

kurtz

Medlem
25 sept 2009
30
0
1
Örnsköldsvik
Jag har haft den på verkstaden och dem har inte hittat några fel.Det enda dem gjorde var att suga ut 2-takts oljan(Mobil 1) och nu kör jag på Polaris orginal olja och jag var ut i lördags och inga problem ännu.Om jag får problem så får jag prova Payback och se om det löser sig.För övrigt så tycker jag att den drar mycket soppa 2.7-2.8l blandad körning.
 

kurtz

Medlem
25 sept 2009
30
0
1
Örnsköldsvik
Har nu kört 10-12 mil och inga fel ännu.Det enda jag har gjort är byt till orginal 2-t olja och 2 nya stift.Ska det var så enkelt att det var 2-t oljan? Ja tiden får utvisa det.
 

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
Har en Dragon 700 iq och har bara kört på Ves gold oil ,, Vid kusten har jag kört 30 problemfria mil , men nu när jag är uppe i fjällen har den tagit två par stift på 20 mil !! Och exakt samma som TS att den blir blöt på ena stiften.
Extremt less , och soppa nåt så förbannat tar den, och även olja , har inga % på det än men ska fixa det.
Kurtz vad Ligger din Skoter på för ungefärlig tempratur när du har kört ett tag?
 

kurtz

Medlem
25 sept 2009
30
0
1
Örnsköldsvik
Tempen ligger på 48-50 grader.Och den drar 2.7-2.8 och det är på tok för mycket tycker jag.Vet inte om jag ska prova Payback som man kan köpa på Mekonomen men det ska tydligen lösa lite av bensin problemet.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Hmm undra om min går för kallt ligger på stadiga 40-42grader om det inte är hårt då ligger den på ca 48-50. Har för mig att jag läst någon stans att motorn matas med mer bränsle om den "går kallt", men jag min inte vart jag läste det och om det var rena spekulationer.
Håller också med om att den är ganska törstig 2,5-3l/mil har min legat på med en 44mm back country matta.
Vilken version har ni på "mappningen"?