Ok, ja då är vi ganska på samma våglängd när det gäller oljeinblandning.
Det jag inte kunde läsa mellan raderna i ditt inlägg var att du kunde tänka dig mycket mindre oljeinblandning för max effekt och kortare underhållsintervall. Alltså precis som i alla motorsporter/tävlingar.
Körde 2% i crossen när jag tävlade på hög nivå för massa år sedan och hade inget haveri under alla år jag körde. Kolvringsbyte 2ggr per säsong och kolv 1gång. Behöver inte heller 5% i grabbens tävlingskart av mindre modell, renoverar motorn efter bara några timmars gångtid (loggar även gångtid på motorerna förutom varvtal och temp), alltid välsmort lopp.
Precis som du säger är jag också övertygad att kolvhastigheten är avgörande.
Angående hur jag provade paybacks produkt:
Kollade sidan du länkade till, men det finns inga bilder på deras sortiment. Men jag använde deras enkla/vanliga olja 1% och tillsatsen/ersättaren 3%. Kanske jag missförstod hur det skulle användas!?
Sökte på payback i det här forumet och hittade tråden jag hade läst om det här före jag testade.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?26125-TRIBORON!-de-funkar-riktigt-bra.&highlight=payback
Där står det såhär redan i inlägg #6:
"det funkar på alla 2taktare. Smörjmedel, ersätter oljan helt, och du kan gå ner på halva förbrukningen (1%) "
Just orden "ersätter oljan helt" och "du kan gå ner på halva förbrukningen (1%)" får mig att tro att jag 1% olja och 3% ersättare skulle vara problemfritt. Utan att läsa igenom tråden så vill jag minnas att man ersatte sin "vanliga" olja med det här medlet och skotern blev rökfri bland annat konstaterades i tråden.
Men om jag gjort fel och även andra vad jag kan förstå är det bra att du skriver det här så ingen fler utan temploggning gör samma misstag. Vore kanske på sin plats med bilder på de olika flaskorna också...