Payback olja!

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Kan du länka till deras webbplats så jag kan se alla flaskorna så kan jag pinpointa vad jag provat.

Edit/
Jag delar inte din åsikt att en motor som varvar 10-11000rpm ska ha 5%.
Vad rekomenderar du då i en 85cc crossmotorcykel (12-13500rpm) och en kart som varvar 17000rpm?
/Edit
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Kan du länka till deras webbplats så jag kan se alla flaskorna så kan jag pinpointa vad jag provat.

Edit/
Jag delar inte din åsikt att en motor som varvar 10-11000rpm ska ha 5%.
Vad rekomenderar du då i en 85cc crossmotorcykel (12-13500rpm) och en kart som varvar 17000rpm?
/Edit
http://payback.se/

Hur många % man ska köra beror helt på kolvens hastighet som räknas ut varv vs slaglängd.

80cc och 125cc crossar varvas ju över 11000v och kolvhastigheten är hög. vill man ha bra hållbarhet bör man köra 4-5%. Men samma sak där man kan åka 3% på en bra olja och få ut mer effekt men kolven håller bara halva tiden mot 4-5%. I 250cc cross kör många vm åkare på 3% i träning och neråt 1,75% på tävling. Flera av deras tester visar att kolven håller länge på 3-4% och mindre än halva tiden på 2%. På tävling duger det om kolven håller loppet så då går dem fräcka ner under 1,5% för att få loss effekt.

En kart som varvar 17000v vet jag inte hur hög kolvhastighet dem har (slaglängd)? Men jag kan tänka mig man bör åka över 5% för hyffsad hållbarhet.

Jag har en våldstrimmad 30cc bensin rc bil som varvar 18500v och den blandar jag 5-6%. Den har kort slag så 5% duger där enligt kolvhastigheten mot fodret. Min Tc 1000 som varvar 9500v och denna rc bil som varvar 18500v har liknande kolvhastigheter därav samma blandning.
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Ok, ja då är vi ganska på samma våglängd när det gäller oljeinblandning.
Det jag inte kunde läsa mellan raderna i ditt inlägg var att du kunde tänka dig mycket mindre oljeinblandning för max effekt och kortare underhållsintervall. Alltså precis som i alla motorsporter/tävlingar.
Körde 2% i crossen när jag tävlade på hög nivå för massa år sedan och hade inget haveri under alla år jag körde. Kolvringsbyte 2ggr per säsong och kolv 1gång. Behöver inte heller 5% i grabbens tävlingskart av mindre modell, renoverar motorn efter bara några timmars gångtid (loggar även gångtid på motorerna förutom varvtal och temp), alltid välsmort lopp.

Precis som du säger är jag också övertygad att kolvhastigheten är avgörande.

Angående hur jag provade paybacks produkt:
Kollade sidan du länkade till, men det finns inga bilder på deras sortiment. Men jag använde deras enkla/vanliga olja 1% och tillsatsen/ersättaren 3%. Kanske jag missförstod hur det skulle användas!?

Sökte på payback i det här forumet och hittade tråden jag hade läst om det här före jag testade.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?26125-TRIBORON!-de-funkar-riktigt-bra.&highlight=payback
Där står det såhär redan i inlägg #6:
"det funkar på alla 2taktare. Smörjmedel, ersätter oljan helt, och du kan gå ner på halva förbrukningen (1%) "

Just orden "ersätter oljan helt" och "du kan gå ner på halva förbrukningen (1%)" får mig att tro att jag 1% olja och 3% ersättare skulle vara problemfritt. Utan att läsa igenom tråden så vill jag minnas att man ersatte sin "vanliga" olja med det här medlet och skotern blev rökfri bland annat konstaterades i tråden.

Men om jag gjort fel och även andra vad jag kan förstå är det bra att du skriver det här så ingen fler utan temploggning gör samma misstag. Vore kanske på sin plats med bilder på de olika flaskorna också...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Kahuna citat
Just orden "ersätter oljan helt" och "du kan gå ner på halva förbrukningen (1%)" får mig att tro att jag 1% olja och 3% ersättare skulle vara problemfritt. Utan att läsa igenom tråden så vill jag minnas att man ersatte sin "vanliga" olja med det här medlet och skotern blev rökfri bland annat konstaterades i tråden
------------------------------------------------------------------------------------------

Varför blandade du 1% vanlig olja och 3% ersättare om du trodde Ersättaren nu skulle kunna köras enbart på halva normala oljeinblandet?

Om vi nu tror du körde ceramik 2takts konsentratet 3% + 1% vanlig olja motsvarar det 7%smörjegenskaper och då förstår jag ditt tänk att det borde smörja som FFFF.

Fråga är då vilken oljeinblandning du körde innan exprimentet?

Om du tidigare körde 2% vanlig olja av valfritt märke så var motorn inbestyckad för det. Vräker man i mer olja (dubbla dosen) så går motorn varmare tack vare sämmre brännvärde i soppan pga mer olja.
Motorn måste då bestyckas upp en aning för att kyla igen. Så om du inte normalt körde 4% har du upphettningsproblemet där.

Har du däremot sopat i Paybacks 2takts konsentrat i normal blandning (halva din normala inbland så har soppan blivit mer effektiv och kylt bättre.

Om man vill ha ut alla fördelar av den bättre kylningen kan man tillockmed gå ner i bestyckning. Inför dragrace kan man göra det och få ut några kusar till.
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Ja nu blev jag tvungen att pallra mig ut i garaget och läsa på flaskorna.

Jag hade 3% #342 och 1% #340
Alltså ska det ha motsvarat 7% enligt Boosts uträkning.
Jag vet att 7% gör att man måste kompensera med mer bränsle (trodde att det framgick att jag inte är nybörjare på motorer). Eftersom en sådan motor som sitter i karten är väldigt känslig på förgasarinställningen så provade jag naturligtvis att ändra in absurdum, men det gick inte ändå. (Man bestyckar inte om en sådan förgasare, fungerar inte som en trottelförgasare)

Så då är vi egentligen tillbaka där vi var när jag la in min kommentar om att det inte fungerade lika klockrent för mig som faktiskt har loggning och erfarenhet. Skrev även att deras vanliga olja fungerade fint för mig. Så inget ont om deras produkter, men kan vara bra att få lite nyanserad info om man som jag är intresserad av motorer, olja osv...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Ja nu blev jag tvungen att pallra mig ut i garaget och läsa på flaskorna.

Jag hade 3% #342 och 1% #340
Alltså ska det ha motsvarat 7% enligt Boosts uträkning.
Jag vet att 7% gör att man måste kompensera med mer bränsle (trodde att det framgick att jag inte är nybörjare på motorer). Eftersom en sådan motor som sitter i karten är väldigt känslig på förgasarinställningen så provade jag naturligtvis att ändra in absurdum, men det gick inte ändå. (Man bestyckar inte om en sådan förgasare, fungerar inte som en trottelförgasare)

Så då är vi egentligen tillbaka där vi var när jag la in min kommentar om att det inte fungerade lika klockrent för mig som faktiskt har loggning och erfarenhet. Skrev även att deras vanliga olja fungerade fint för mig. Så inget ont om deras produkter, men kan vara bra att få lite nyanserad info om man som jag är intresserad av motorer, olja osv...
Jo jag förstår du är insatt i 2 taktsmotorer och då begriper inte jag heller varför den skulle gå varmare med så hög inblandning?

Jag har kör 2 taktskonsentratet ca 6 tankar i min o kompisaren våldstrimmade 900/1000cc tc som varavar 9500v. De enda mätinstrument vi har är avgastemp men vi ändrade ständigt bestyckning så vi reagerade inte på något. Enda vi la märke till var högre slutvarv och högre tomg ganska omedelbart.

Det dyra priset på 342 gör att vi nu kör Paybacks vanliga helsyntet med en blandning 3% och sedan tillsätter vi allt från 0,1 till 1% Paybacks Drivmedesförstärkare för att komma åt boronpulvret.

Vi går ner 1% (kör normalt4%) i oljeinbland tack vare drivmedesförstärkaren då vi "TROR" den skyddar motorn från den 1 % vi tar bort. Priset blir då exakt lika eller strax billigare än vanlig blandning helsyntet :)

Men OBS det är vad "vi tror" och vi har kontakt med Payback som är tacksam att vi testar oss fram.

Prova gärna våran ide på blandförhållande och kolla tempen för våra motorer är så indränkta i boron så vi har ingen koll längre :amuse:
 

Barkis

Medlem
2 feb 2008
10
0
1
Skaraborg
Om man t.o.m känner skillnad så lär det synas ORDENTLIGT i bromsbänk så bänka maskinen så får man svart på vitt och inte någon "placeboeffekt" för man är troende ;)

Kompisen säljer också paybacks sortiment och även han har lovordat det men jag har ej hunnit prova mer än lite rengöringsmedel mm änsålänge men det ska bli intressant :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Detta tror jag är den olja som är grunden i Paybacks challanger. Samma färg samt att han nämde att skotercrossåkare "overthere" körde med den.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Tvataktsolja_Lubrication_Engineers_8104_38135198.htm?ca=1_9&w=3
Knappast. Den där oljan har helt andra värden bla låg flampunk på 46gr . Den får absolut inte köras i en sportskoter!!!! Man måste upp i närmare 100gr flampunk i sportskorar för annars skär dem ihop på bara 40-60gr flampunkt. O=ljan förbränns totalt innan den ens hinner skydda en skotermotor på högvarv!!

Challenger som Payback har kommer inte från usa men däremot har den samma data som en olja som säljs i Canada och förmodligen USA.
När Payback tog fram denna challenger så frågades helt enkelt om den bästa oljan som kunde blandas till i oljelabbet som förö säljer olja över hela välden. Paybacks olja är riktad till halvhård körning till hård och har därför närmare 95-100gr flampunkt (minnet)

Jag tror inte Payback vill att någ annan säljer deras olja under annat namn heller.

Här är databladet på båtmotoroljan som den säkert är bra till
http://www.lubeng.com/lelibrary/docs/BDBinDoc.asp?Id={560DAC60-5F76-4DD0-B719-C12F9378D630}
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Ok, jag kanske har fel. Men...

Enl säljaren på Payback så handlar det visst om en Re-branding av en annan olja. Om den är från Canada som LE's olja eller från USA vet jag inte. Detta sa Dag Hedman, via telefon iaf. Kan ha missuppfattad det också. Var ju ett år sedan...

"När Payback tog fram denna challenger så frågades helt enkelt om den bästa oljan som kunde blandas till i oljelabbet som förö säljer olja över hela välden"

- Vilket oljelabb är det som gör deras olja?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Ok, jag kanske har fel. Men...

Enl säljaren på Payback så handlar det visst om en Re-branding av en annan olja. Om den är från Canada som LE's olja eller från USA vet jag inte. Detta sa Dag Hedman, via telefon iaf. Kan ha missuppfattad det också. Var ju ett år sedan...

"När Payback tog fram denna challenger så frågades helt enkelt om den bästa oljan som kunde blandas till i oljelabbet som förö säljer olja över hela välden"

- Vilket oljelabb är det som gör deras olja?
Den enda olja Payback tar från USA är Shefferd oil och den är bara till bil/traktor Lastbil det är en syntetolja som är lite billigare (men bra) shefferd oil är ju äldsta oljebolaget i världen forfarade i samma släkt så dem har väldigt bra oljer. Men det står på oljefaten/dunkarna isåfall som Payback säljer.

Paybacks övriga värstingoljer och tvåtaktoljer tas från ett raff i Europa. Nu mins jag inte vilket land men det är samma stora raffenaderi många andra stora märken köper olja från och det är bara olika blandning ingredienser som skiljer märkena åt.

Paybacks Challenger har samma resept som oljan många crossåkare och vanlig sportåkare kör i canada eller USA för den var tydligen det bästa raffet hade att erbjuda. Märket på den oljan over där är hemligt av förklariga skäl för oljemärkena vill ha sin egen unika blandning. Jag tror inte ens Payback fick reda på vad de andra bolaget heter. Det finns säkert "snart" fler oljebolag som säljer exakt samma olja men det får ingen reda på.

Skulle man lusläsa alla datablad från olika bolag hittar man säkert väldigt lika data på oljerna,,men vem orkar det??

Jag har själv pratat med chefen på Payback om detta då min kompis är försäljare av Payback.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Där ser man. Våga fråga ;)

Det är då tysk text på dunken...

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

jimmy_l

Aktiv medlem
7 mar 2011
82
0
6
byske
Hej. Jag kör en 600 sdi, har lite funderingar på paybaks drivmedelsförstärkare.
1. Finns det någon återförsäljare i skellefteå?
2. Hur är prisbilden?
3. Om man jämför paybacks och tripak, vilken är bättre? För- och nackedelar.