Yamaha Phazer

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
mcx har ju turbo
annars brukar det finnas många phazer med turbo på blocket.
men varför turbo? varför inte köpa nytron i så fall?
Eller en vector med turbo?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
ja visst kan man ju känna att lite mer kraft skulle vara bra ibland. men som sagt duger för mig som mest inte klättrer spec mkt å hellre hoppar å leker. som jag sagt tidigare tror jag att nackdelen med nytron är ju att den är känns mkt klumpigare än phazern men har ju då mer hästar :( å 08-09 nytron är inge rolig i snön pga hänger sig på fotstegen(min phazer 87 tar sig bättre). satsa på en 08 uppåt om du köper en phazer

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
ja visst kan man ju känna att lite mer kraft skulle vara bra ibland. men som sagt duger för mig som mest inte klättrer spec mkt å hellre hoppar å leker. som jag sagt tidigare tror jag att nackdelen med nytron är ju att den är känns mkt klumpigare än phazern men har ju då mer hästar :( å 08-09 nytron är inge rolig i snön pga hänger sig på fotstegen(min phazer 87 tar sig bättre). satsa på en 08 uppåt om du köper en phazer

Är dom så jävla klumpiga i snön? Låter ju helt otroligt att man inte ska ta sig fram, man har ju ändå lite å trycka med.

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
phazer med turbo går ungefär som en orginal nytro, kan hålla med om att nytron är klumpigare men då det blir för lite köra med så skaffar man turbo och helt plötsligt så är den inte klumpigare längre :)om man köper en nytro -09 rtx se eller xtx så har den dom nya fotstegen, funkar faktiskt rätt okey i snön orginal, men köp en nytro och då det blir för lite effekt så köper du turbo! har provat en kompis phazer ifjol och då tyckte jag det var alldelens för lite motor iaf, korta nytro -08 rtx är faktiskt rätt dålig i snön orginal men bara en förlängning till 345 gör gigantisk skillnad, en kompis som gjorde det!

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Måste tyvärr hålla med övriga, pratar du redan om att de är för lite effekt och du ska ut i värsta pudret så skulle jag valt en t.ex Nytro XTX istället. Den är ju dessutom dimensionerad för effekten, det är alltid bäst så. Ta de från någon som lagt hundratals tusen på att trimma bilar, för att sen inse att de är fan lika kul på banan när man inte har så mycket effekt - blir ju mer match att hänga med då!

Personligen älskade jag Nytron, sitter skönare på dem, ljudet är ju fan att dö för, samt att de för en annan som inte är så van att köra, har effekt så de räcker. Men trots de valde jag att köpa Phazern, gillade starkt att den är lite sprallig. Riktigt kul, lite mer obekväm dyna. Men den upplevs bäst när man kör lite mer aktivt ändå ;). Du frågade lite om förbrukning, jag smög väl i princip mest med Nytron (någon fullgas repa) och då tog den 1.38 över 15 mils körning. Phazern tog 1.32 vid samma körning första tanken och andra tanken (sen ny) tog den 1.25. Tyvärr inte kommit längre än ynka 40 mil med Phazern men har god tro i att förbrukningen kommer fortsätta att sjunka. Men som sagt, då är de hyfsad lugn körning. Sista tanken dock blev de lite mer inspirerat mellan 40-75 skulle jag säga, kurvigt o eländigt och hade bråttom in till byn. Men ändå tog han inte mer än 1.25.

Skulle haft Mtn skidor på min Rtx bara, och kanske 38 matta om man skulle hamna på friåkningsområden. Men annars är jag sjukt nöjd..

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Måste tyvärr hålla med övriga, pratar du redan om att de är för lite effekt och du ska ut i värsta pudret så skulle jag valt en t.ex Nytro XTX istället. Den är ju dessutom dimensionerad för effekten, det är alltid bäst så. Ta de från någon som lagt hundratals tusen på att trimma bilar, för att sen inse att de är fan lika kul på banan när man inte har så mycket effekt - blir ju mer match att hänga med då!

Personligen älskade jag Nytron, sitter skönare på dem, ljudet är ju fan att dö för, samt att de för en annan som inte är så van att köra, har effekt så de räcker. Men trots de valde jag att köpa Phazern, gillade starkt att den är lite sprallig. Riktigt kul, lite mer obekväm dyna. Men den upplevs bäst när man kör lite mer aktivt ändå ;). Du frågade lite om förbrukning, jag smög väl i princip mest med Nytron (någon fullgas repa) och då tog den 1.38 över 15 mils körning. Phazern tog 1.32 vid samma körning första tanken och andra tanken (sen ny) tog den 1.25. Tyvärr inte kommit längre än ynka 40 mil med Phazern men har god tro i att förbrukningen kommer fortsätta att sjunka. Men som sagt, då är de hyfsad lugn körning. Sista tanken dock blev de lite mer inspirerat mellan 40-75 skulle jag säga, kurvigt o eländigt och hade bråttom in till byn. Men ändå tog han inte mer än 1.25.

Skulle haft Mtn skidor på min Rtx bara, och kanske 38 matta om man skulle hamna på friåkningsområden. Men annars är jag sjukt nöjd..
Så du tycker phazern är en helt okey maskin?
Skulle vilja köpa nytro men de är ju pengar de handlar om,

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
har du råd med en nytro xtx -09 elr mtx -10 så skulle jag slått till på den alla dagar :p

när jag körde gammel phazern så kanske det inte var alltför snäll match då de var skare å min körde på medans nytron som var lite tyngre bröt igenom med mattan å fastnade på fotstegen :p

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
FX heter chassiet 07ans typ på rtx hette bara FX medans 07ans typ av M-TX hette mountain lite. M-TX är en mountain med 144 tums matta 51 mm kammar men sämre dämpare å inge handtagsskydd. FX hade sämre dämpare än RTX som är en kort med 121 tums matta å typ 24-28 mm kammar.

annars ingen större skillnad som jag kommer på.

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
då är de en rtx man ska ha för min del,
ska kolla på en nytro idag får se om jag gillar den

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jo men nackdelen med folk som testar en phazer så blir dom först inte spec nöjd pga att den kan vara vinglig men det vänjer man sig vid fort etc

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
För mig lutar de mer mot en phazer än en nytro men behöver mer info

Hur ser man att de är byta saker i boggin på en 07a?
Vill helst köpa en 08 men de finns inte många ut :(

Last edited:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
hmm bra å dåligt? börjar väll med negativa saker. skulle ju icke skada med mera motor i dom allra djupaste delarna å vid klättring. å den smala mattan gör väll inte att den går bättre i snön men den är fan så mkt roligare:p finns inge mer negativt vad jag kan komma på som inte är sagt. positiva saker är väll att den är balanserad enormt bra å hur lätt som helst att snöra runt i pudret. billig att försäkra och köra + att man slipper allt he***** skruvande:p är det en kort så se till att den har minst 38 mm kammar.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Negativt = Kort Positivt= lång
Allvarligt, varför en kort maskin? man kör bara fast med den, stötig och eländig efter leden, värdeminskning, om ngt år vill ingen ha den. Kolla vilka skotrar som säljs bäst på handeln nu.. Långa.
Lång= bekväm efter leden genom att den flyter över guppen, medans en kort far in i dom och stöter till. Lång= du kan stanna i djup snön, gå och pissa sätta dig igen och fara, kort= du vågar inte vika utanför leden om du inte håller full gas och även då är det riskfyllt
en lång väger ca 261 fulltankad vilket är ingenting. Lång känns inte så lång som den låter, plus går jävligt bra i snön.
Negativt på phazern är väl backen, att den kan vara svår att få i. Men det är den även på vector, nytro, venture, apex, rx1, hatar denna jävla växelspak som måste jävlas hela tiden haha...
annars är det väl en kanon skoter, men du måste köra 20 mil typ innan du lär dig den, att gå från 2 takt till 4 takt är svårt. körde en vector förut och bara den skillnaden till nytro är stor... Och ja. jag har kört ph mountain, går bra i snön och lättburkad.

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
nå men va vart de då? elr ej köpt nå ?
Var och kollade en phazer idag men den ville bluddra på låga varv kändes inte alls bra

Alla tips på vars jag kan hitta en phazer helst en 08 men en 07a som är skött och uppdaterad funkar fint

Last edited: