reg. nummerskyllt

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Vart kan man få tag på reg klistermärke som är mindre så den inte stör så mycke när den sitter fram typ 50x150

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Vart kan man få tag på reg klistermärke som är mindre så den inte stör så mycke när den sitter fram typ 50x150
Finns bara en sort från Transportstyrelsen och det är den enda godkända. Finns ju sidor där du kan beställa skyltar av olika slag med de är lika olagliga som att köra utan.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
ni som verkar ha lite koll, vad blir det för böter om dom tar en utan "lapp"? har nämligen ingen och känner att skotern inte blir nå snyggare, snabbare, bättre på nå vis med den på ;)

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Blev stoppad av polisen förra helgen. Han sa att min syntes lite dåligt så har beställt en ny tyckte han nämde något om 1200kr är väll antagligen samma böter för dåligt synlig som utan.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har hört 1500:- men har det inte på papper och hittade inte på nätet efter lite eftersökning..

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
BROTT MOT FÖRORDNING (2001:650) OM VÄGTRAFIKREGISTER

620A Fordon brukats utan att vara försett med
registrerings-/provisorisk(a)-/ersättnings-/personlig(a)
skylt(ar) (i föreskriven ordning)............................................ 1500:-

621A Registrerings-/provisorisk(a)-/ersättnings-/personlig(a)
skylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt
kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att
avläsa.................................................................................... 1500:-

622A Anbringat otillåtet tecken/märke på registrerings-/
provisorisk-/ersättnings-/personlig skylt............................ 500:-

623A Fordon brukats med provisorisk(a) registreringsskylt(ar)
trots att ersättningsskylt(ar) erhållits................................. 500:-

Så 1500:- är en helt korrekt siffra enligt denna information.

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Blev stoppad av polisen förra helgen. Han sa att min syntes lite dåligt så har beställt en ny tyckte han nämde något om 1200kr är väll antagligen samma böter för dåligt synlig som utan.
Har ju min placerad på vänster sida långt bak på tunnel men den blir ju övertäckt med snö nästan direkt kanske får böter för det oxå???

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Helikopter?? Nja du får ha en lite större än vad som finns för att den ska kunna läsas från helikopter.
Den ska kunna läsas framifrån på ca 5 meters håll, allt annat är orimligt med den skylt som finns.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Skall synas rakt framifrån och uppifrån så från helikopter är inte omöjligt. Tror du inte dom har utrustning i helikoptern så de kan se ändå?? Joo de har dom!!

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Att köra med en "felaktig" skylt, det vill säga en egentillverkadf eller köpt från annan än Transportstyrelsen (eller vägverket) kan rubriceras som urkundsförfalskning. (samma som när man använder falskt/lånad legitimation) och ser betydligt värre ut vid registerslagning än att köra utan nummerskylt, som snarare är en trafikförseelse, som kan bero på att skylten lossnat.

Så köra utan skylt, ajjabajja.
Köra med fel skylt, jätteajjabajja.

Nu är ju iochförsig risken att farbror/tant blå skall intressera sig för en åkare helt utan(synlig) skylt större än att han/hon skall intressera sig för den som har en skylt som ser nästan helt ok ut, men det ses allvarligare om du kör kring med en eftermarknadsskylt på grund av att du anser måtten på rätt skylt är fel.

Forsan

Medlem
19 jan 2011
20
0
1
Kiruna
Undrar vad farbror blå säger om min skylt. Den sitter synlig framifrån men har tappat en bokstav... Ska nog beställa en ny omg då jag gissar att dom annars tycker jag ska bli 1500 fattigare (enligt infon ovan).

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Att köra med en "felaktig" skylt, det vill säga en egentillverkadf eller köpt från annan än Transportstyrelsen (eller vägverket) kan rubriceras som urkundsförfalskning. (samma som när man använder falskt/lånad legitimation) och ser betydligt värre ut vid registerslagning än att köra utan nummerskylt, som snarare är en trafikförseelse, som kan bero på att skylten lossnat.

Så köra utan skylt, ajjabajja.
Köra med fel skylt, jätteajjabajja.

Nu är ju iochförsig risken att farbror/tant blå skall intressera sig för en åkare helt utan(synlig) skylt större än att han/hon skall intressera sig för den som har en skylt som ser nästan helt ok ut, men det ses allvarligare om du kör kring med en eftermarknadsskylt på grund av att du anser måtten på rätt skylt är fel.
Jag skulle gärna se en källa på att något åkt på urkundsförfalskning på grund av detta. Givet att man inte har skrivit dit ett helt annat regnr.

Jag skulle, utan egna källor säga, att ja det är samma kostnad att vara helt utan skylt som att ha en icke godkänd skylt. Men sannolikheten att en icke godkänd passerar obemärkt är ju hundrafalt större än sannolikheten att du passerar obemärkt helt utan skylt...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Skall synas rakt framifrån och uppifrån så från helikopter är inte omöjligt. Tror du inte dom har utrustning i helikoptern så de kan se ändå?? Joo de har dom!!
Jag synar. "Väl synlig" (Framifrån i detta fall) är vad som gäller tills du kommer med säkra uppgifter om något annat.

Från: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.HTM

7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.

8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).