800 e-tec går fett

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har ingen ski-doo men det gäller ju samma motor så.
Var och körde i lördags mycket fullgas och lek i ganska packad 6 dm snö med 2 dm puder på. En del hård led körning blev det också.

Den tog typ 1/4 oljetank alltså nästan en liter på ca 23 l bensin = ca 4 %:argh:

Inte bra med tanke på att jag kört över 80 mil, med en medelförbrukning på 2,3 liter/milen, det innebär att jag med råge borde ha passerat inkörningsperioden på 120 liter soppa.

Har dock inte märkt nån skillnad på motorn och den varvar precis som den varvat från början, kan inkörningsprogramet "haka" upp sig på nåt sätt eller?
Den ryker också betydligt mycket mer när man ger fullgas än vad min 600 e-tec -10a gjorde ifjol och direkt man står ett par sekunder så hinner den färga snön alldeles svart.

Har varit ut och kollat så den inte läcker olja nånstans och jag såg då inget spill nånstans i motorrummet. Har förövrigt 44 mm matta och nerdrevat till 23/45,o ch det är en kort Lynx, så att det skiljer mellan modellerna på oljeförbruknigen det tror jag inte på.

Någon som fått detta åtgärdat eller ska man bara köra och vänta på att motorn beckar åter?? :eek:hwell:
Har kontaktat ÅF så får se vad dom säger på måndag.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
min drog kring 10-12 % på inkörningen.. börjat dra ner nu.men tycker ändå om oljan verkar det som..
man kör just nu på "kolla soppan, tanka olja":)
fårse om den sänker sig..kört 45mil med den så den borde ju slå om..
man ska även känna när maskinen slår om, den ska gå sjukligt mkt bättre och dra avsevärt mindre av allt.
min har draget ungefär 1.4-1.5 liter/milen med ganska hård körning. så de tycker jag är HEEELT OK..
 
K

kenth

Min har börjat dra mer olja nu(265mil) än under inkörningsperioden. Står jag stilla i pudret och ger full gas så blir det en halv kvadratmeter svartbrun fläck i snön! På senaste turen drog den en halv olje tank och 30L soppa på 14mil hård ledkörning. Min polare som också kör en 800 e-tec går också fett. Värre än min faktiskt.
Varför blir det så?
Jag var in till ÅF och berättade om problemet och de ringde upp BRP direkt, som sa att jag ska ha en ny oljepump. Garantijobb så klart.
MEN, dom sa även att dom inte vet om det är oljepumpen som är problemet, men att vi ska börja där. Det är fler som fått sina oljepumpar utbytta. Våran ÅF har sålt tre maskiner inkl. våra två som ska få oljepumparna utbytta nu.
Någon annan som hört något?
 

Kallecobra

Medlem
9 nov 2010
10
0
1
Skogsbo
Är inte det här ett gammalt problem med lager på vevaxeln som smörjs med det dyraste fettet på marknaden för att man skall få ned oljeförbrukningen.Rotax är en gammal konstruktion som aldrig borde lämmnat verkstaden i Österike.Jag har kört 800 nu i 2 år och efter kolvbyten och omsmorda vevlager så förstår jag varför dessa motorer måste "matas" med olja.Efter att ha kollat hur det fungérar på min skoter så blandar jag alltid 1% olja i tanken också.Kolla blocket det finns hur mycket ny nikasilade cylindrar och utbytes cylindrar som helst till dessa fel konstruerade maskiner.Insprutning på en gammal maskin är som en "pacemaker",...........
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Oljepumpen är ju data styrd, och alla mekaniska delar i pumpen är tillverkade med sin rätta tolerans. Oljepumpen pytsar in det den blir tillsagt att göra styrd av programmeringen helt enkelt. Bevisligen har ju ovan ägare högre oljekonsumtion än gårdagens motorer och vitsen är ju att den ska dra en 1/3 av förbrukningen av en 800R. Det är helt enkelt någon levande person som bestämt att den SKA dra den olje%, avsiktligt eller oavsiktligt.
Varje Brp verkstad kan finjustera olje pumpen digitalt från 0-9, och det är inte mer märkvärdigt att som förr i värden när man kunde finjustera oljepumpen genom wirespännare.
Alla har i minnet om någon bekants skoter som dragit mer olja än normalt, trots att ÅF kollat att wire inställningen var korrekt och sen fick ägaren finna sig i det i vanlig ordning, ställa wiren efter eget bevåg var tabu men på rent förnuft var det bara att justera någon mm för att få normala 2%. Då var det på mekaniska nivån. Nu är det digitalt. (och inte mer märkvärdigt än att rör sig din muspekare sig för sakta på skärmen så ändrar du det i inställningen tills du blir nöjd, i gårdagen hade du fått riva datorn och spänna en fjäder)
Nya saker med problem får alla att rygga helt plötsligt och om 5 år så småskrattar verkstäderna om 2011 problemet!
Fakta:
600 Etec hade väl inte detta problemet trots samma konstruktion.
Oljepumpar i sin konstruktion är en viktig part och har naturligtvis kontrollerats noggrant genom hela sin tillverkning.
Varför är feltoleransen bara på + sidan i "OilDelivery mm^3/str" (mängd olja för varje varv motorn snurrar,vilket i sin tur är nästan omätbart men normen måste ha ett namn)?
 
R

RevMan

Kollade med BRP. på fullgasheladagenkörning i djupsnö ska den dra ungefär 1,5liter olje på 38liter bensin.
Det är alltså 3.9% om jag inte är helt slut i hjärnan. Högre förbrukning än så så är det nått som inte stämmer.
Största felet är att det inte går att provköra oljepumpen på ett enkelt sätt med motorn avstängd och mäta hur mycket den pumpar.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Om jag fattar detta rätt nu så har det då ingen skillnad fast oljepumpen blir utbytt,
vilket var det erbjudandet jag fick, om siffran som styr fortfarande är den samma.
Då kommer pumpen att fortsätta mata lika mycket olja igenom.
 
R

RevMan

Har som sagt bytt en oljepump på en 600e-tec som drog åt he-- för mycket olja och den blev bra efter det så det kan helt klart vara fel på en oljepump även om den är rätt inställd.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Men nu är det ju inge enstaka det handlar om, det verkar ju som om varenda en 800 e-tec formligen dricker olja.
har inte sett nån som tyckt den drar lite ännu.

Lite mindre än pteken hade man ju iaf hoppats den skulle dra.
 
R

RevMan

inkörningen är 120liter bränsle. tändningen ställs om efter 80liter och bränsle och oljetillförseln sänks efter 120 liter bränsle.
efter det kan man börja mäta.
mät olja med decilitermått och tanka alltid bensin på samma bensinpump (olika pumpar slår ifrån olika snabbt) eller med mätglas ur dunk för att få reda på exakt förbrukning. Kör ur två tankar bensin för att mäta på ett bra sätt.

Det hänger på bränsleförbrukningen, annonserad oljeförbrukning är baserad på annonserad bränsleförbrukning, kör du maskinen på under 20 liter/100km så kommer den också att dra lite olja. Drar den 40liter / 100km så kommer den villja ha mycket olja.

Om din ÅF vill byta oljepump så borde dom väl få göra det. Mät exakt förbrukning både före och efter.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Revman, jag har kört upp 200 liter snart och den drar fortfarande kring 4 % medelförbrukning kring 2,0/mil.

ÅF sa att jag precis som du säger ska köra upp 1-2 tankar och hålla koll på hur mycket olja den tar, visar det sig att den fortfarande tar över 4 % så
byter dom oljepump.
 
R

RevMan

Enligt det svar jag fick så kan den dra upp till 4% om man håller järnet hela dagen, typ Summitkörning i djupsnö med hög bränsleförbrukning, min Freeride har bara gått 7mil så jag har ingen personlig erfarenhet av hur mycket dom brukar dra.
Drar den 2liter/mil så kan jag inte tänka mig att den ska sörpla i sig så mycket olja, för isåfall måste vi nog börja fundera på BRP Engine tuner spray för att inte kolvringarna ska fastna.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Lite info saxat från verkstadsboken, men det gäller 2010 Etec 600

The ECM controls the pump to inject a variable amount of oil through the entire engine operating range and conditions.

Here are some highlights of the pump.

– For the first 6 hours of engine break-in period oil delivery is increased.

– Oil/fuel ratio can go up to approximately 70:1 after the break-in period. (Obs tryckfel annars blir det 70 lit olja på 1 lit bensin )

– At idle, pump works at approximately less than 1 pulse per minute. A very low quantity of oil is injected to reduce engine smoke and to reduce engine emissions.

– As engine speed increases, oil delivery increases but not proportionally. It varies accordingly to the specific engine requirements.

– At 8000 RPM, pump works at approximately 120 pulses per minute.

– When operating vehicle in high altitude area, oil delivery is reduced proportionally as altitude increases.

– When engine temperature is low, more electrical power is sent to pump to warm it up to improve oil flow.

Visste man hur mycket olja en puls är kunde man enkelt mäta detta i bromsbänken med en pulsgivare samt en formel för att få olje % för varje 100 varv på utskriften. Väl där kunde man strypa flödet genom digitala värdet och justera ner till utlovad reklam.
Det slog mig nu att funktionen olje bleed finns,bara att dra ut slangarna till en kopp som står på en våg sen logga antalet pulser mot tid och oljevikt= mängd/puls
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Men kan de där verkligen stämma? 1:70 är väl lika med strax över 1,5%, eller svamlar ja i nattmössan nu? Enligt vad vissa skriver här så verkar ju 3:70 stämma bättre...
 
R

RevMan

Oil bleed fungerar tyvärr bara med motorn igång men det hade varit en bra funktion för att kunna kontrollera att den pumpar rätt mängd olja.
800e-tec har pulsgivare i pumpen, det borde underlätta ytterligare för dig Mulle.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Men kan de där verkligen stämma? 1:70 är väl lika med strax över 1,5%, eller svamlar ja i nattmössan nu? Enligt vad vissa skriver här så verkar ju 3:70 stämma bättre...
1,5% är alldeles tilräckligt egentligen, och ger man en 2t 2-3% så är man med råge på säkra sidan.
(Hämtar min nya KTM EXC300 2t på fredag, tycks ha läst i manualen till den att KTM rekommenderar 1/60 inblandning i bensinen till den och det är "premix" och förgasare)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Kräver E-Tec helyntet? Blir det någon skillnad i förbrukning om man använder delsyntet istället?