Polaris 2012

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Ni som monterat extra boggiehjul på pro rmk var har ni satt dom? Kan inte bestämma mig om jag ska ha dom i bakre hålet på utsidan av skenan eller i främre på insidan.
Tänker att bak så har man ju sprut från isrivaren, främre hålet sitter strax framför rivarens spets, så den kanske gör mer nytta där?
Har min "fram" på insidan.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Tycker problemet med att köra assaultboggien i det övre hålet som på pro är att bredden på assaulten märks ännu mer. Den blir hopplöst tungkörd tycker jag. Även om den kanske klättrar bättre så blir den inte lika smidig som en pro ioch med bredden på framvagnen.
Läste denna tråd på Amerikanska Snowest-forumet: Is narrower really better?http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=323243

Vad är era erfarenheter? Lät på amerikanarna, iaf han som gjorde tråden att han hade lite annan synvinkel på det där med bredare/smalare framvagn.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Åker lite smalare framvagn på min Pro dock inte något som jag tycker är den bästa modden. Blir ibland så att den "viker" ner sig pga att den är så small, vill nästan ständig gå på skrå, dock trevligt när man ska skrå köra.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Står i valet och kvalet om jag ska köpa en Pro rmk eller Assault rmk.
Lite villrådig om Assaulten kan kännas bäg i jämförelse med Pro. Fast pro kanske blir vinglig.
Tycker om att köra teknisk körning men man vill ju gärna hålla på att busa med dom dagarna det inte ligger över metern med snö.

Nån som kört båda maskinerna och jämfört?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Om pengarna spelar mindre roll så skulle jag köpa Assaulten, på men en pro matta och Pro framvagn (a-armar från ex Z-Broz)

Då behöver du inte bekymra dig för drivaxelhaveri eller drivrem;)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har sett det där med drivremmen och axeln. Än så länge kanske man inte ska göra en fågel av en fjäder.. :)
Men nu är det 2011-12 jag sneglat på.
Köpa en Assaut och bygga om till Pro det lät lite bökigt. Gissar det är dämparna man vill åt?
Nått som skiljer mellan 2011-12 då? Några nackdelar med att köpa en -11?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Om du uteslutande puderkör, köp pro. Om du gillar att hoppa, droppa och hårdare körning på led/fjäll ja ta då en Assault.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har inte kört någon assault, men jag äger en Pro Rmk och den har då skött sig utmärkt i allting jag har utsatt den för. (led,klättring,naturhopp,pudersurf)

Den är ju självklart inte lika bra som en kort på led, men alla som säger "ska du köra 1 jäkla mil på led så skaffar du INTE PRO RMK" kan slänga sig i väggen, det går utmärkt att transportera sig med den. Känns inte vidare vinglig heller.

Och även om det är en ren klättringsmaskin egentligen så är den underbar att pudersurfa plattmark med också dom dagar man känner för det.

Köp en Pro Rmk säger då jag, du blir inte besviken!

Står i valet och kvalet om jag ska köpa en Pro rmk eller Assault rmk.
Lite villrådig om Assaulten kan kännas bäg i jämförelse med Pro. Fast pro kanske blir vinglig.
Tycker om att köra teknisk körning men man vill ju gärna hålla på att busa med dom dagarna det inte ligger över metern med snö.

Nån som kört båda maskinerna och jämfört?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Fattar inte varför man vill göra en rmk/pro smalare än den redan är när den är ställd på smalaste,inte direkt så den är svår att köra på skrå om man säger så..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Angående Ass eller RMK säger jag som tidigare någonstans: Köp vilken som helst av dom i det finaste skicket du har råd till.
Gå efter skicket alltså.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Okej. Hur är dom att bryta i jämförelse med varandra? Skiljer ju några cm i spårvidden.
Har kört -12 pro och den var ju riktigt underbar när man ville busa av sig och burka. Hann dock inte köra i tätskog med den.
Men känner att jag kanske vill ha en rmk assault pga dämperiet och att den känns mer.. Busig!? Vifta med skidorna kan ju vara skoj ibland :)
Bara den inte är lika tung bruten som switchbacken. För den kändes bökig.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Orkar inte läsa igenom alla inlägg så detta har kanske tagits upp..
Funderar på vad som gäller för att motorförsäkringen ska gälla 5 år?
Någon speciell service som man måste stå för, ex kolvbyte?
Undrar även om denna motorgaranti går under polaris själva hela tiden, eller om ett avtal med något försäkringsbolag har gjorts? Om det har gjorts ett sådant avtal antar jag att man som skoterägare har fått betala en slant extra för motorgaranti ?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Började montera Burandts powder trac steg idag på min Pro Rmk -12, SJUK skillnad mot original kan jag säga. Har bara satt dit på en sida än men jag kan lugnt säga att det är den mest värda investering jag gjort till min skoter.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
92
48
Örnsköldsvik
Började montera Burandts powder trac steg idag på min Pro Rmk -12, SJUK skillnad mot original kan jag säga. Har bara satt dit på en sida än men jag kan lugnt säga att det är den mest värda investering jag gjort till min skoter.

Bilder bilder bilder! Vi vet alla att du äger en kamera!;)
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Kompisen beställde sina för ca 2 veckor sen och sitter just i detta nu och monterar dem.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag fick mina förra veckan, fick vänta ungefär en vecka på dom!
Vi håller på att sätta kolfibervinyl på tunneln med så bilder på alltihop kommer när det är helt klart.
Nu fattas det bara en låg ruta och lyktsköldar också. :D
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nyss varit och hämtat mig en -12 rmk assault och som med allt annat så kan man ju inte hålla fringrarna borta.
Vad kör ni med för variatorgrejer? Drevning så verkar 19/43 populärt.lika så svart/lila sek fjäder.(med tomvarv?)
Men vad kör ni med för vikter? har ett gäng 11-66 som ligger men ser att endel kör med 11-68?
Vilken primärfjäder åker ni med?