Polaris 2012

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Nyss varit och hämtat mig en -12 rmk assault och som med allt annat så kan man ju inte hålla fringrarna borta.
Vad kör ni med för variatorgrejer? Drevning så verkar 19/43 populärt.lika så svart/lila sek fjäder.(med tomvarv?)
Men vad kör ni med för vikter? har ett gäng 11-66 som ligger men ser att endel kör med 11-68?
Vilken primärfjäder åker ni med?
Ring Ed på Vmc , han hade stenkoll på vad jag skulle ha på min ass rmk -12 . och det gjorde verkligen susen . vikterna är lite beroende på höjd över havet men för mig här vid kusten så fungerade inte 11-66 , jag har nu istället Slp mtx 71g basvikt +4g :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Okej. Jo har sett att några kör med Slp 71g. Vad åker du med för primärfjäder?
Fick du övervar med dina 11-66. Kör mest på mellan 2-400möh. Så kanske får går på Slp eller 11-68.

Edit.. Har nämnligen lite smått och gott som ligger. Så kan ev plocka ihop större delen själv.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det känns som att det alltid är jag som drar upp den här tråden till ytan igen haha! ;)

Men, var ute och körde en sväng igår och upplevde att maskinen gick lite knepigt till och från.
Efter att den hade fått stå still en stund efter 10-15 minuters körning och jag startade den igen, så blöddrade den rätt rejält när jag höll halvgas. Det var ett "måååpande" ljud, jag tog om gasen och tryckte fullt och då gick den , släppte gasen lite igen = "måååp".

Sen fick den stå en stund, och efter det gick den precis som den ska göra i 30-40 minuter. Men så skulle jag ta ett litet skutt tänkte jag, och när jag var påväg in i "hoppet" så var det som att den bara tappade all kraft, släppte gasen fort och tog om igen, då funkade den.

Jag vet ju att en del andra har haft tvekningar osv, men jag hade inget problem med det förra säsongen, vad kan detta bero på?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Det känns som att det alltid är jag som drar upp den här tråden till ytan igen haha! ;)

Men, var ute och körde en sväng igår och upplevde att maskinen gick lite knepigt till och från.
Efter att den hade fått stå still en stund efter 10-15 minuters körning och jag startade den igen, så blöddrade den rätt rejält när jag höll halvgas. Det var ett "måååpande" ljud, jag tog om gasen och tryckte fullt och då gick den , släppte gasen lite igen = "måååp".

Sen fick den stå en stund, och efter det gick den precis som den ska göra i 30-40 minuter. Men så skulle jag ta ett litet skutt tänkte jag, och när jag var påväg in i "hoppet" så var det som att den bara tappade all kraft, släppte gasen fort och tog om igen, då funkade den.

Jag vet ju att en del andra har haft tvekningar osv, men jag hade inget problem med det förra säsongen, vad kan detta bero på?
Skulle kunna vara gashängs skiten i i gashantaget.
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
Ja tvekningen när jag skulle hoppa kan mycket väl har vart det, känns livsfarligt..
Men blöddrandet och mååpandet när jag körde plattmark förstår jag inte riktigt.
har upplevt samma saker jag med. både det med lite blödder på halvgas efter start med varm motor och att den boggar till en halvsekund vid full mutter..
nått helt annat, hand och tum värmana är rätt värdelösa. hett som fan eller kallt. ska det vara så? eller är det fel på mina?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
De här med gashängsbrytaren. Nån som har kopplat ut den och vet hur det funkar. Är det bara att dra isär kontakten åt den och stoppknappen?
Läste på nån sida tidigare att det ev var nått motstånd inblandat?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
De här med gashängsbrytaren. Nån som har kopplat ut den och vet hur det funkar. Är det bara att dra isär kontakten åt den och stoppknappen?
Läste på nån sida tidigare att det ev var nått motstånd inblandat?
Det går inte bara att dra ur kontakten, då det sitter motstånd i brytaren, men däremot så kan man pilla isär den och plocka ur piggen. Jag har dragit tillbaka både gasbrytaren och nödbrytaren (med ett buntband runt den röda pluppen) och buntat fast dom under huven.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Okej. Så du skruvar alltså isär gashandtaget och pillar ut brytaren? Är det inte dubbla brytare som samarbetar? Får nog ta och plocka isär handtaget och se hur det är gjort :)
Har inte haft några problem med maskinen men tänkte va på den säkra sidan så man slipper ev rappel.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Okej. Så du skruvar alltså isär gashandtaget och pillar ut brytaren? Är det inte dubbla brytare som samarbetar? Får nog ta och plocka isär handtaget och se hur det är gjort :)
Har inte haft några problem med maskinen men tänkte va på den säkra sidan så man slipper ev rappel.
Japp isär med gashantaget och ur med brytaren, och sen pillar du även isär brytaren och ur med piggen, brytaren är dock bara tejpad så det är lätt.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Släckte ett stift idag så pillade nyss in ett par br9eya i min maskin, har ni andra bara kört på original-superduperspecial-stiften eller har ni provat några vanliga stift med bra resultat? Originalstiften ska ju tydligen ha kopparkärna som hindrar att de släcks lika lätt, men även eya-stiften ska vara svårare att släcka än "es".

Med min vanliga tur kommer jag att släcka stiften på väg upp för härligaste puderbacken i den mest svåråtkomliga dalen där motorn absolut inte får fela... :smile1:
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Vad är de för beteckning på originalstiften, samt tillverkare? Verkar som att många släcker stift nu och jag har inga reserv så de skadar nog inte att skaffa ett set med extra stift.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Någon som monterat nödstoppslina på sin 12a? Jag har en ligger här och tänkte ge mig på en montering under morgondagen nångång men undrar vart kontakten sitter där jag ska plugga i nödstoppen?
Pratade med åf när jag hämta nödstoppen men han viste inte riktigt vart den kontakten satt, han trodde under instrumentet nånstans, men det tycker jag känns som fel ställe att plugga in den.
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Någon som monterat nödstoppslina på sin 12a? Jag har en ligger här och tänkte ge mig på en montering under morgondagen nångång men undrar vart kontakten sitter där jag ska plugga i nödstoppen?
Pratade med åf när jag hämta nödstoppen men han viste inte riktigt vart den kontakten satt, han trodde under instrumentet nånstans, men det tycker jag känns som fel ställe att plugga in den.
Japp, monterade min på ytan mellan tanklocket och där hand/tumvärmar knapparna sitter :p
Ta bort huven så ska det finnas en härva med kablar precis framför styrstången mellan båda pyramidstagen :p Finns bara en kontakt där som passar in med nödstoppskontakten :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Okej. Så du skruvar alltså isär gashandtaget och pillar ut brytaren? Är det inte dubbla brytare som samarbetar? Får nog ta och plocka isär handtaget och se hur det är gjort :)
Har inte haft några problem med maskinen men tänkte va på den säkra sidan så man slipper ev rappel.
Plocka ut plastpinnen, mellanstiften och fjädern... Finns en bildserie på min imgur om man är väldigt osäker :)