Polaris 2012

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
monterat en ny variatorrem i helgen då jag sprängde förra. Visst en ny rem ska gnissla och leva om lite när den är flång ny.
Men har kört 10 mil nu med ny remmen och den gnisslar fortfarande. ( När den står på tomgången)
Kan det vara skit på skivorna eller? Har inte sett så mycket "remrester" på skivorna så..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
monterat en ny variatorrem i helgen då jag sprängde förra. Visst en ny rem ska gnissla och leva om lite när den är flång ny.
Men har kört 10 mil nu med ny remmen och den gnisslar fortfarande. ( När den står på tomgången)
Kan det vara skit på skivorna eller? Har inte sett så mycket "remrester" på skivorna så..
Rengör alltid skivorna och remmen vid byte. Låter som du behöver justrera remspänningen.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Min rem gnisslade ganska länge, runt 10-15 mil kan jag tänka mig, sen slutade det. Men gör som Asker säger , justera remspänningen lite.

Hur långt kom du på din förra rem? :) (undrar bara av ren nyfikenhet)

monterat en ny variatorrem i helgen då jag sprängde förra. Visst en ny rem ska gnissla och leva om lite när den är flång ny.
Men har kört 10 mil nu med ny remmen och den gnisslar fortfarande. ( När den står på tomgången)
Kan det vara skit på skivorna eller? Har inte sett så mycket "remrester" på skivorna så..
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Min rem gnisslade ganska länge, runt 10-15 mil kan jag tänka mig, sen slutade det. Men gör som Asker säger , justera remspänningen lite.

Hur långt kom du på din förra rem? :) (undrar bara av ren nyfikenhet)
Jo tror mer på rengöring jag också. Tycker remmen ligger perfekt i nivå om man kollar på tänderna på remmen i jämförelse med sekundärskivorna :)

Fick helt klart godkännt, ca 120 mil kom jag på förra remmen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Jo tror mer på rengöring jag också. Tycker remmen ligger perfekt i nivå om man kollar på tänderna på remmen i jämförelse med sekundärskivorna :)

Fick helt klart godkännt, ca 120 mil kom jag på förra remmen :)
Skit i hur remmen ligger i sekundären. Justrera remmen enligt denna bild:


Tänk även på att det behövs en 1/8 tum insextsnyckel för att justrera skruven till remspänningen så man inte är där men en metrisk och drar skruven rund.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
en annan tum regel man har hört angående rem spänning , är att man ska palla upp skotern och spänna remmen så mattan precis snurrar på tomgång , och att du kan stanna mattan lätt med ett finger bakom en kam tex.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
en annan tum regel man har hört angående rem spänning , är att man ska palla upp skotern och spänna remmen så mattan precis snurrar på tomgång , och att du kan stanna mattan lätt med ett finger bakom en kam tex.
Funkar inte på rmk:n då mattan måste vara så pass spänd, så ställer man remmen så mattan snurrar så gnisslar det garanterat.
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Monterade Burandts powder tracs på min Switchback Assault och en viss modifiering krävs. Man måste schimsa mellan ca 20 mm i främre fäste på fosteget och pyramiden. (jag tog 2st 10 mm plattjärns bitar)
Sedan passar inte övre vändhjuls fästet hel hundra, man kan bara använda
halva fästet. Jag borrade två nya hål i fotsteget sedan kapade jag bort delen på vändhjuls fästet som hammnade mitt i öppningen på fotsteget.
Fotholks plåten får man också kapa till.
Jag har nu kört med denna modifiering senaste veckan och jag säger bara byt, byt!! Blir otroligt stabila.. Rekommenderas, Blir en helt ny skoter till en billig peng.
jäklar va najs! om jag bara hade haft orken till att börja på de där! Får se hur de ser ut efter en månads körning då man har klagat så rösten är borta!
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Funkar inte på rmk:n då mattan måste vara så pass spänd, så ställer man remmen så mattan snurrar så gnisslar det garanterat.
Fungerar då utmärkt för mig med denna metod. Inget gnissel och mattan har rätt spänning.
 

Snubbelfot

Medlem
7 aug 2007
16
1
1
Kalix
Jag slipade bort dom nitade. sen slog ut det som var kvar med ett dorn. Hårda som satan, jobbiga att borra!
Kapade kanterna med en tigersåg (blad), och sen slipade med en vinkelslip.
När jag monterade mina skinz iaf :)
Samma här förutom att jag borrade med en lite grövre borr för att få bort skallen och slog sedan ut dem. Snyggt och bra. Grovkapade med sticksåg för att få bort röret som är i vägen nått djävulskt för att det ska gå bra med sticksågen. Sedan ett varv till med stickså och finputs med rondell och vanlig fil.
Nitade de två bakre uppifrån och resten nerifrån. Rekommendationen är att använda popnittång modell häcksax. En vanlig blir jobbig plus att min gick sönder efter 2 nitar..
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Så här gjorde jag.
Borrade bort nitarna enl instruktion.

Kapade bort fotstegen med en tryckluftsdriven såg http://www.jula.se/sticksagset-071205

Kladdade ut kanterna man måste ha kvar på fotstegen med slägghammare och mothåll.

Snyggade till kanterna med metallfilar av olika varianter för att få bort grader och hack.

Förborrade hålen uppifrån med en mindre borr då det är svårt att komma åt in mot tunneln utan att hålen blir sneda. Borrade klart underifrån så att de blev raka och snygga hål att nita i. Skavstål för att ta bort alla grader efter allt borrande.

Popnitade med en tryckluftsdriven nitpistol, de flesta underifrån, utom de två (?) som skall vara uppifrån enligt instruktionen.

Kapade upp hål i plasten längst fram i fotholkarna.

Popnitade tillbaka plasten som jag tagit lös.
Klart!
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Hur tänkter du räta ut den? Gjorde ett försök men tog och köpte ny istället :)
Det är bara att värma å banka lite, alt kapa spår och böja eller kapa av helt och svetsa ihop igen, sen svetsa dit ett vinkeljärn på röret för att göra det stabilt igen.

Absolut ingen snygg lösning men kör man sönder i början på tex en skoterresa så får man leva med en ful A-arm om man inte kan få tag i ny direkt men hittar nån trevlig farbror som har en svets på orten man är :)
Min första A-arm rök efter 3mil och då gick det inte att få tag i nya då polaris inte skickat några till Sverige än, så jag åkte så hela förra säsongen utan problem och skaffade ny till denna säsong istället :)
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Det är bara att värma å banka lite, alt kapa spår och böja eller kapa av helt och svetsa ihop igen, sen svetsa dit ett vinkeljärn på röret för att göra det stabilt igen.

Absolut ingen snygg lösning men kör man sönder i början på tex en skoterresa så får man leva med en ful A-arm om man inte kan få tag i ny direkt men hittar nån trevlig farbror som har en svets på orten man är :)
Min första A-arm rök efter 3mil och då gick det inte att få tag i nya då polaris inte skickat några till Sverige än, så jag åkte så hela förra säsongen utan problem och skaffade ny till denna säsong istället :)
Enda nackdelen är att man inte får gör den för förstärkt om det skulle hoppa fram ett träd igen! Men sånt man får ta i den här branschen! :bigsmile:
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Var ut på första svängen i söndags för i år. Märkte då att skotern varvar bara 8000rpm, den är helt standard i variatorer och drevning. Rena skivor och rätt rem spänning. Någon som upplevt samma sak eller har någon teori om varför det har blivit så? Skotern i fråga är en pro rmk 800 -12 gått 100mil.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Var ut på första svängen i söndags för i år. Märkte då att skotern varvar bara 8000rpm, den är helt standard i variatorer och drevning. Rena skivor och rätt rem spänning. Någon som upplevt samma sak eller har någon teori om varför det har blivit så? Skotern i fråga är en pro rmk 800 -12 gått 100mil.
Prova byt primärfjädern, för originalet är gjort av lödtenn eller något..
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Aha ja det kan ju förklara saken. Hade tänkt köpa nya vikter och fjädrar men velar lite om jag ska köpa 11 serie vikter eller mtx? Vikter. Skulle föredra att ha justerbara vikter men har hört mycke bra om 11 serie vikterna, dock jobbigt om man köper 66/68 gram och dom är för lätta eller för tunga.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Ja jag är lite inne på samma tankebanor som Eron, men tycker det är en jävla djungel om vilken vikt och fjädrar man ska använda sig av. Finns det nån självutnämnd eller bara utnämnd guru inom detta område här på forat som man kan fråga?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Sökte och sökte innan jag köpte.
Och på Po 800 -11 kör man 11-66
Och på -12 kör man 11-68.
Jag köpte 11-68 till min -12 men har ej hunnit prova än.