Rave 800 repig kolv men bra komp!

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
Tjena, som rubriken lyder så gjorde jag en liten upptäckt på min rave 800 -02 nyss. Jag har tagit bort insugsgummina för att byta dom, och kikade in på kolvarna för att se att allt va som de skulle, upptäckte då att vänstra kolven är repig, men jag har bra komp i båda cyllarna! (komptestade förra helgen och skotern har ju bara stått sen dess) så tycker ni jag ska byta kolv direkt eller kan man testa köra på den vintern ut? jar är inge sugen att skruva isär.. jag tänkte på att de är ju trots allt helt okej komp, 11,5 respektive 10,5 bar. så, vad säger ni?
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
Jag kände med nageln, och de är precis så nageln fastnar i dom, inte jätte djupa men dom känns ju.
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
vad kan ha orsakad dom egentligen? när de inte är dåligt komp eller nånting så tycker jag att de är lite konstigt... och de känns ju som att cylindern kanske kan få lite stryk eller?
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
är dom mitt för eller i hörnen ?.. kan vara för dålig varmkörning.. kan vara en liten bit av kolven som har repat oxå

Edit

Min RMK hade perfekt komp men cylindrarna och kolvarna var ganska skadade endå.. räcker med att kolvringarna håller tätt för att ha bra komp
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
dom är hela vägen va jag kan se. den har gått strax över 600 mil enligt mätaren, men sen vet man ju inte hur bra de stämmer :p ja jo de är klart, jag är ju mest rädd för att cylindern ska få stryk, hade tänkt riva den och renovera till sommarn egentligen! :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
dom är hela vägen va jag kan se. den har gått strax över 600 mil enligt mätaren, men sen vet man ju inte hur bra de stämmer :p ja jo de är klart, jag är ju mest rädd för att cylindern ska få stryk, hade tänkt riva den och renovera till sommarn egentligen! :)
Byta kolvar går rätt fort och är inte speciellt dyrt. Kanske lika att göra det nu om du ändå har tänkt göra det snart.
Det är ju gjort på en kväll.
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
ja jag funderar på om jag ska ta och göra de ändå, hoppas bara inte cylindern är veck, beställde boyesen reeds och en soppapump för 4800 samanlagt igår, och har egentligen ingen lust att lägga ut mer på den för tillfället! :p törs man inte köra på dom kolvarna vintern ut då? fast risken är väl att de blir ännu mer skador då..men å andra sidan så vet jag ju inte hur länge de har vart som de är heller :p
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
som edvinsjolund skrev så är det ganska snabbt gjort.. och känner du dig osäker känner du säkert nån som hållit på med skotrar eller crossare som kan hjälpa dig mot en kaffe kopp å en bulle eller nått :D
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
haha en kopp kaffe och en bulle ;) nä skruvningen är inga problem, de fixar jag själv :) grejen är att jag inte har kört EN enda meter i vinter och tänkte att jag skulle få göra de i helgen när jag har satt dit ny soppapump och reeds, men om jag beställer kolvar så lär inte dom komma förän nästa vecka! hehe grejen är väll att de rycker i högertummen helt enkelt!
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
hehe de är då man önskar att man aldrig hade köpt nån skoter! kanske jag ska göra som så att jag pillar ihop den och kör i helgen och sen byter kolvar till veckan ;) men då lär den väl skära mitt ute i skogen i helgen istället...jag får nog ta mig en funderare på de här! :)
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
haha typ! bestämde mig för att riva den idag, den har spikat lite lätt i den cylindern som kolven va repig på, så de är lite märken i toppen, gör de nått egentligen? och de fanns små små märken i cylindern på 2 ställen, men de va så lite så de kändes inte ens med nageln så de ska inte ha nån betydelse tycker jag?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
haha typ! bestämde mig för att riva den idag, den har spikat lite lätt i den cylindern som kolven va repig på, så de är lite märken i toppen, gör de nått egentligen? och de fanns små små märken i cylindern på 2 ställen, men de va så lite så de kändes inte ens med nageln så de ska inte ha nån betydelse tycker jag?
Nej lite spik märken gör inget men du kan ju försöka sanpappra bort lite om det står ut material. Men du måste veta orsaken till spikningarna annars blir det snart ras!!. Vanligaste orsakerna är ju insugsgummin som har spruckit eller vevaxeltätning läker eller skit i förgasare. rengör förgasarna om det inte är gjort innan du kör något mer.
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
ja insugsgummina va dåliga så dom är bytta mot boyesen reeds nu! :) tog upp cylindrarna idag och upptäckte att de är en liten bit som är borta i den cylindern som hade små repor, de går väl inte att fixa de när de är en bit borta av "lagret" i cylindern? Vevstaken på den cylindern va lite smått glapp i sidled också, inte upp och ner men åt sidorna, jämförde med andra vevstaken och den va lite mindre glapp men hade ändå ett litet spel. måste jag riva vevhuset och byta lagret? =/
 

Della

Medlem
12 nov 2010
30
0
1
glömde skriva att vevstakarna inte är exakt likadana, den ena har slitsade hål för smörjningen på både fram och baksidan medans den andra bara har på baksidan...
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
ang cylindern så brukar jag skicka dom till racing konsulten i sthlm.. fort har han utbytes åxå.. hade han till polarisen fick tillbaka dom inom en vecka