Skidoo 2012

R

RevMan

Menar du "ta i örat" som i uppläxning? För inte är det team som levererar Skidoos sekundärer eller?
Däremot är det endel som byter till flytande team variatorer för att motverka problemet med remslitage men hur bra det fungerar har jag ingen uppfattningen om...
Iaf är det Team som tillverkar primären, inte helt säker på vem som tillverkar sekundären.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Iaf är det Team som tillverkar primären, inte helt säker på vem som tillverkar sekundären.
Ok ja det visste jag inte iofs, men de står för tillverkningen då alltså för det är väl Skidoo/BRPs design & patent, eller?
Ligger designen däremot hos team ja då är jag med dig men som sagt folk byter ju till teams "egna" sekundär eftersom den ska slita mindre rem...

R

RevMan

folk kan ju byta alla möjliga grejjer men andra viktarmar i primären typ CRA eller Toms (Fox) 3D armar verkar ju sänka remförbrukningen otroligt mycket så att byta sekundären är det sista jag skulle göra när man kan få det att fungera med orginal.

TRA är ski-doo´s design men nog var den bättre när CVTech stog för tillverkningen.

Last edited:
4

426H

Vad tror ni om prissättningen på 2012:eek:rna? Läge för lite justering nedåt? 800:eek:rna var väl 10-15k dyare än konkurrenterna förra året. Och AC har ju inte höjt priserna trots helt nya modeller. XP-chassiet har ju några år på nacken och både poo och ac har nyare modeller ute. Dollarn har dessutom gått ner 15%, så ekonomsikt utrymme för en prissänkning finns.

Vågar man hoppas på en prissänkning? 135-140k för en 800 etec?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Vad tror ni om prissättningen på 2012:eek:rna? Läge för lite justering nedåt? 800:eek:rna var väl 10-15k dyare än konkurrenterna förra året. Och AC har ju inte höjt priserna trots helt nya modeller. XP-chassiet har ju några år på nacken och både poo och ac har nyare modeller ute. Dollarn har dessutom gått ner 15%, så ekonomsikt utrymme för en prissänkning finns.

Vågar man hoppas på en prissänkning? 135-140k för en 800 etec?

har det någon gång hänt att dom sänkt priset på en modell?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Sänker dom inte priserna så byter jag märke. SÅ ski-doo frälst är jag inte att jag betalar vad som helst för att få en.

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Sänker dom inte priserna så byter jag märke. SÅ ski-doo frälst är jag inte att jag betalar vad som helst för att få en.
Så skönt att höra. Detta är vad som krävs för att generalagenterna måste fatta att man inte vill betala hur mycket som helst, speciellt när de är läge för sänkning, svag dollar och stark krona.

Mattematiken är ju extremt enkel, tappar de marknadsandelar för att kunderna tycker skotrarna är för dyra så kommer de att sänka. Men så länge de inte gör detta så kommer de aldrig att sänka priset.

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Känns som Ski-doo inte har nåt val.. Ska dom behålla några kunder förrutom deras märkesfanatiker så måste dom nog minst lägga sig i samma prisklass som sina konkurrenter ... Om det ens räcket i dagsläget.

Har absolut inget emot Ski-doo men nånting måste göras för att inte tappa alla kunder.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nicke_gve

Medlem
19 mar 2006
46
0
1
gällivare
Härligt thundran kom till sverige fattar inte varför den inte kom redan till 2011 verkar ju vara bland de grymmaste man kan ha :p

4

426H

Kollade på sneak peak filmen igen på youtube och jag har tydligen fattat fel. Freeride 137" får vanlig renegade boggie som 426H skriver.
Hade verkligen hoppats på en lössnö/friåkningsboggie i freeriden.
Skillnaden på de längre verkar vara så enkelt att man flyttat upp bakre boggieinfästningen precis som man kan göra själv på årets freeride. Undrar hur boggien ser ut i 146" Freeriden, om mna kollar på årets 154" så ser det ut som att den inte går bygga kortare men den långa bakdämparen.
Läste på dootalk att renegade sport 600ace får okopplad mtn boggie (SC-5M)!!! WTF?
Kan det vara nåt löjligt säkerhetstänk som gör att skidoo inte vill förse sina crossovers med boggis som funkar i lössnö? 600 ace lär ju inte ha tillräcklig effekt för att lyfta skidorna (och tappa styrning) när man gasar på ur en kurva på leden i alla fall.

R

RevMan

Renegade sport (550f och 600ACE) samt GTX sport har okopplad boggie. Vi har planer på att testa en sån boggie i en Renegade 800 men tiden räcker inte riktigt till. Måste nog införskaffa lite bättre dämpare till den också.

4

426H

Vad kostade summit x 800 e-tech ifjol?
Tror det var 148900 så dom har sänkt priset med 9000. Men med denna prissättning ligger ski-doo fortfarande högt över arctic. Tror AC kommer att vinna marknadsandelar nästa år....

Edit: Priserna i pdf:n verkar vara efter 6000kr snowcheck-rabatt. I så fall har dom bara sänkt priset med 3000.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Nu skriver jag inte för egen del (jag är ju vuxen) men kan man inte tänka sig att boogie-justeringen bakpå X-RS:en blir en smula ivägen ifall att den presumtive köparen skulle vilja åka omkring på den berömda rullen? :)