Arctic Cat F6 -07 blöddrar, hjälp?

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Fan också. Jag tappade en skruv och jag vet inte var den tog vägen men den kan ha hamnat i luftscoppet. Skruven skiter jag i men vad gör jag?
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
härligt =) håller på göra ren mina portar ja med nu då min också är sjukt trött på höga varv och inte vill varva över 6500 ibland då man gasar på.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Så, efter en dag i garaget så har jag bytt den dåliga vajern, justerat in vajrarna, båda vajrarna är 34,5 mm i obelastat tillstånd och ca 44 mm fullt utsträckta. Ventilerna öppnar och stänger fint. APV-motorn öppnar vid drygt 7000 varv, kunde dock inte prova flera gånger då det var sent på kvällen och har en hel del grannar i närheten.

Provade även köra skotern med tanklocket öppet.

Kollade igenom allt kablage, hitta inga skador nånstans.

Kollade gasvajern och så att spjällen öppnades fint. Inget glapp eller nånting. Insugsgummin och slangarna såg fina ut.

Hann inte kolla läget på apv:n men det ser ok ut och muttern satt som den skulle. Fuel reducer skulle kunna vara något men den har ju gått bra utan förut under precis samma förhållanden som är nu.

Har inte fått några felkoder.


Vetefan fan vad jag ska göra nu? Köpa en ny tändspole?
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
hur är det man ska mäta på vajrarna? är det där man kan sjystera dom som det ska vara 34 mm eller är det där vajrarna kommer ut mop apv motorn eller vart?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
hur är det man ska mäta på vajrarna? är det där man kan sjystera dom som det ska vara 34 mm eller är det där vajrarna kommer ut mop apv motorn eller vart?
Mot apv-motorn. Montera dit apv:erna. Ryck i vajern och låt den gå tillbaka, mät och justera. Gör sedan om detta ett par gånger...

Den "synliga vajern" ska då vara 34,5 mm på min F6:a, vet inte om det är samma med F7:an men jag tror det.
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
okej tackar för svar =) trodde det var vid sjysteringen först ja =P blir till att rengöra imorgon samt beställa en ny vajen då det var skada på ena så den gick lite tyngre.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
En fråga om APV:n.

Vid kraftig gaspådrag från stillastående, ska APV:n öppna då direkt eller när man kommer upp mot 7000 varv?

Har beställt ny tändspole och nytt kablage med tändhattar.

Ska göra ett kompprov också, är rädd att nån kolv är slut..
 

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
En fråga om APV:n.

Vid kraftig gaspådrag från stillastående, ska APV:n öppna då direkt eller när man kommer upp mot 7000 varv?

Har beställt ny tändspole och nytt kablage med tändhattar.

Ska göra ett kompprov också, är rädd att nån kolv är slut..
Den ska öppna när motorn når angivet varvtal.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Den ska öppna när motorn når angivet varvtal.
Ok, då kan jag bortse från att det är problem runt apv:n.

Men vad i helvete är det då, har ju beställt nytt kitt med tändspole och kablage som jag ska montera. Men har fortfarande inte fått ett enda felmeddelande på displayen ...

Nån som vill köpa en F6:a??? den går riktigt bra... ibland...
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Min förra APV funkade bara ibland, jag rengjorde ventilerna, bytte tändspole, voltregulator och till slut APV motor..Nu går den som ett skott!
Den hade samma symptom som din förutom min bluddrade inte på mellanregistret, efter körning på höga varv så gick den efter ett litet tag in i limp mode och check engine lampan började blinka...Då den började strula så gick den enbart dåligt, sen tog det några körningar så började den gå in i limp mode.
Om möjlighet finns låna apv motor samt ecu då kan du iaf stryka det från listan.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Funderade på varför jag aldrig fått någon felkod, så då kom jag på att det kunde vara nåt strul med "check engine" lampan. Enligt manualen så ska den lysa kort vid start. Så, jag var ute och starta igång den, flera gånger, varje gång så är det endast service lampan som lyser upp, allt annat är släckt. Helljus lampan fungerar, och så även oljelampan för den lös sist innan jag fyllde på olja.

Någon som har någon idé vad detta betyder? Kan det vara så jävla illa att det är ECU:N som är slut, eller så gott att det är ett kabelbrott som jag fortfarande inte har hittat!?

Skulle ju såklart vilja låna en ECU, har en polare som har en F8:a men det är inte samma art nr.

Alla kablar är ju skyddade och jag har inte slitit upp skyddet där skyddet är helt och fint...


Någon som har en idé om vad jag ska göra?
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Tråkigt att höra att du inte löst det än! Men du måste återkomma med resultat då du bytt vajjern. Jag fick ju som sagt bort mitt bludder då jag justerade bensin, luft och tomgångsskruv samt #gasklackstoppen" eller vad det heter.

Men då jag burkar i djupsnö en längre tid så känns det som att den tappar ork efter ett tag, men så kanske det ska vara då de går tungt? Ja jag vet inte...
Har inte du EFI? annars vete fan var bensinskruven sitter? Suzuki har väl aldrig använt Bing förgasare med justerbart
huvudmunstycke. Tänk om tänk rätt.
 

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
Tråkigt när det inte vill lira. Några grejer som jag kan dra mig till minnes från min tid med M7:an var att den var väldigt känslig för felaktigt mottryck i avgassystemet. Provade stoppa dit en bullerburk en gång, och då gick den ungefär som du beskriver. Spottade och fräste vid vissa varvtal.
En annan gång hade en jordning lossnat. Den gick då bra ändå till avgasventilerna skulle öppna, och där tog all kraft slut. Hade visserligen pipor & portat då, och det kan ha varit så att boondockerboxen inte fungerade som den skulle när den tappade jord, och att den då helt enkelt fick för lite soppa när apv'n öppnade. Å andra sidan kan det ha varit så att ventilerna inte öppnade som den skulle, fick aldrig riktigt bekräftat.

Hursomhelst, jag tror knappast att något av ovanstående har någon relevans för din maskin, men ibland kan det vara bra med nya infallsvinklar. Hoppas det löser sig!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Check engine lampan börjar blinka först efter nån sekund om tex portarna inte öppnar..vid fullgas då givetvis

Har du kollat om ÅF har någon ecu du kan få låna alt. om du kan ta dit din och få den testad i nån maskin?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
PTO-sida


MAG-sida



Kolla skillnaden... Bara på tomgång såg det ut som att det bubblade från den oljiga (PTO sidan), och det ser ut som att det ligger soppa där också.

Kan jag ha hittat felkällan?
 
Last edited: