Antar helt stängd är läget då vajern är urkrokad och spjället stängd helt. Du måste mata in 5V från en extern källa, alltså batteri för att kolla det med motorn avstängd. Du justerar genom att släppa skruvarna på TPS och vrida den.Hade du bytt tändspolen? Min tändspole pajade förra vintern och den gick bra på låga varv men riktigt dåligt på höga varv och varvade inte mer än 7200rpm hur länge man än höll full gas.
Har fått reda på vad TPS värdena ska ligga på, det är följande:
Helt stängd: 0.413V (Vad som menas med helt stängd förstår jag inte, avstängd?)
Tomgång:0.697V
Full gas: 3.78-4.23V
Då är bara frågan hur man justerar TPS?
har du haft bort spridarna och rengjort dom och ställt ner oljeblandningen? inne i tanken fast i pumpen sitter en sorts plast cirkel med hål i. om den är full med skit så pumpar den lika mycket bränsle på mellan varv som vid fullt! kan vara det kanske! min började gå mycket bättre när jag rengjorde spridarna! bäst om du för dom på tvättning till en verkstad! men kan funka att blåsa ur dom med.Återigen tack för alla svar! Och tack till triple800 som gav mig en sekundär fjäder!
Här kommer en återblick
Symptom:
Bluddrar på låga varv
Väldigt trött första 2-3 min när den är kall, efter ett tag känner man hur den hostar till och sen går den bättre
Vid full gas från stillastående blir den ibland kvar på ca 6000 varv, håller man gasen ändå så luktar det bränt
Smyger man upp den går den oftast bra, pumpar man på gasen på högre varv likaså.
Sammafattning/update av vad jag nu har kollat/åtgärdat:
Bytt stift
Kollat stift = Svarta
K-sprit i soppan
Injection cleaner i soppan
Rengjort APV in advance
Bytt APV vajer
Kollat så APV-motorn öppnar
Justerat vajrarna i olika länger, 34,5, 35, och 36 mm (går bäst med 36 mm)
Kopplat ur Kill switch
Kopplat ur TSS
Letat kabelbrott
Följt alla slangar och det såg ok ut
Kollat spjällen
Kollat om den drar tjuvluft med startgas
Tagit komp. prov (drygt 7 bar i båda cyllarna)
Kollat med kamera i cylindrarna, såg fint ut.
Kollat primärvariatorn med ögat, såg fin ut.
Kontrollerat så check engine lampan fungerar genom att skapa felkod
Kollat sekundären, fjädern var sprucken = åtgärdat (tack så mycket triple800 som gav mig en)
Kollat och mätt remmen, 35,5-36 mm bred, inga skador i övrigt
Bytt tändspole och tändhattar
Kollat avgassystemet, det läcker lite mellan grenrör och pipan, kan det vara en anledning till problem???
Eftersom jag tycker den drar mycket soppa och stiften är svarta kan det vara att den får för mycket bränsle!? Därför tänkte jag att nästa steg är att kolla TPS:en, tack för länkar och värden. Det verkar dock bökigt, framförallt då den sitter så jävla illa åt. Någon i Stockholms området som har "kontrollera TPS vana"? Givetvis mot betalning.
Eftersom det luktade bränt efter fullt gaspådrag så funderar jag på variatorn, både remmen och resterande delar ser som sagt bra ut med blotta ögat men det kanske kan vara något ändå. Någon bra idé eller länk till vad man kan göra som nästa steg?
Kan läckaget i avgassystemet (mellan grenrör och pipa) vara tjuven??
Jag har inte fått några felkoder, förutom sist då skiftnyckeln började lysa konstant, men det va nog för att jag hade glömt att koppla in bromsljuset!? (i manualen finns ingen beskrivning för konstant lysande skiftnyckel)
Det blev mycket text men är mycket tacksam för era tankar och funderingar!
Oops skrev lite fel där.Fjädern till primären vill ja minnas att de var ja skickade
Tack för tips. Hur kommer jag åt "plast cirkeln" ?har du haft bort spridarna och rengjort dom och ställt ner oljeblandningen? inne i tanken fast i pumpen sitter en sorts plast cirkel med hål i. om den är full med skit så pumpar den lika mycket bränsle på mellan varv som vid fullt! kan vara det kanske! min började gå mycket bättre när jag rengjorde spridarna! bäst om du för dom på tvättning till en verkstad! men kan funka att blåsa ur dom med.
400 mil har den gått. Har kollat fjädrar och rullar, dock inte vikterna. Tror dock jag börjar med TPS:en, är nästan övertygad om det är den för jag hittade en annan tråd med exakt samma symptom som min, och problemet där var att TPS:en var fel inställd och gav för mycket soppa.Har justerat TPSen på min nu med lyckat resultat. Har kört med 290mj munstycke i bränsleslangen, snålade den ytterligare lite på TPS sensorn men då blev stiften vita, tog bort munstycket, blev bättre men heller inte bra. Vred till baka TPS sensorn ungefär där den har varit, utan munstycke i slangen, märkte såklart upp den men 1mm hit eller dit gör jävligt stor skillnad. Hur som helst när jag vred tillbaka den så prickade jag jävlar exakt, skoter går riktigt bra nu, inget bludder på några varv, stiften är perfekta. Så här bra har den aldrig gått.
Testa snåla din lite på TPS sensorn, du vrider den moturs för att ge den mindre bränsle och mer tvärt om. Märk upp den var den sitter nu om det blir åt helvete fel. Och som sagt 1mm gör stor skillnad så vrid inte för mycket då skär den.
Edit: Den varvar mer också nu, den har varvat ~7700rpm och ska varva runt 8000rpm. Nu ligger den på 7900rpm.
Edit igen: Kolla över dina varitorer också, slitna rullar, vikter eller fjädrar påverkar väldigt mycket. Kanske bäst att kolla det först. Hur långt har den gått?
Det jag menar är att den ibland vid fullt gaspådrag från stillastående bara orkar upp till ca 6000 varv sedan orkar den inte högre. Vid ett tillfälle provade jag att fortsätta hålla full gas ett 10 tal sekunder för att se vad som hände. Den fortsatte då maxa ca 6000 varv och då kände jag en frän lukt. Om den kom från avgaserna eller variatorn vet jag inte.har du kollat soppa trycket , brukar / ska på 43 PSI , hur menar du att det lukat bränt när den stannar vid 6000 ?
hur går dom std ? verkar ju finnas fler som inte varit nöjd , kanske inte är bättre å då hittar man ju inget fel , jag skulle pröva snåla den på tpsen ...
Nope, men jag tror faktiskt inte att det är fel med tändningen, jag tror snarare att det är nåt med nån sensor.ser att du inte hittat problemet än ...
jag har en M7a som jävlats med mig 1½ säsong .. den gick riktigt bra men ibland/oftast när man maxbelastade den så tappade den varv ... ca 200möh försvann det bara 1-200 varv men ju högre upp från havet jag var desto mer varv försvann (1500v som mest), bytte ALLA givare på maskinen, även vev, cylindrar (mina var portade) mm men ingen skillnad .. sen var det bara kabelstammen som var obytt, och när den byttes slutade den tappa varv .. har synat min gamla stam ordentligt efter bytet men kan inte se någon ytlig skada ...
din maskin beter sig inte likadant, men eftersom du bytt så mycket utan framgång kan det kanske vara ett alternativ?
har du testat mäta statorn/tändplattan?
... så det kanske är som du säger, att det är soppapumpen. Jag mätte soppatrycket sista åkbara dagen men när jag kom tillbaka så märkte jag att mätarn va dålig som fan så det gav ingetKaN SÄGAV TILL 99 procent att de är soppapumpen !! min gjorde precis likadant drog 6 liter milen varvade ej över 6000 varv när man satte nya stift gick den som den skulle, ett gaspådrag (Crossfire 7) och jag bytte ALLT och inge hjälpte den var in på alla verkstäder i princip innan dom hittade felet soppapumpen var slut och dom fick fram det i datan först när dom var ute och belastade skotern ..
Ja det är just det, jag visste inte vilket tryck jag skulle ha, va ute och körde och fick upp trycket direkt när jag startade och sen höll det sig stabilt på samma nivå. Sen blev det läckage till mätarn och det började droppa soppa men hade fortfarande samma tryck. Man ska väl ha ca 40 PSI i tryck men kommer inte ihåg vad mätaren visade.jooo jag hade exakt samma fel och den rök som fan . soppapumpen kostade 62 euro =550 kr . lindade om statorn och bytte tandspole och allt annat och inget hjälpte . hur högt soppatryck har du ?