Arctic Cat F6 -07 blöddrar, hjälp?

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Hade du bytt tändspolen? Min tändspole pajade förra vintern och den gick bra på låga varv men riktigt dåligt på höga varv och varvade inte mer än 7200rpm hur länge man än höll full gas.

Har fått reda på vad TPS värdena ska ligga på, det är följande:

Helt stängd: 0.413V (Vad som menas med helt stängd förstår jag inte, avstängd?)
Tomgång:0.697V
Full gas: 3.78-4.23V

Då är bara frågan hur man justerar TPS?
Antar helt stängd är läget då vajern är urkrokad och spjället stängd helt. Du måste mata in 5V från en extern källa, alltså batteri för att kolla det med motorn avstängd. Du justerar genom att släppa skruvarna på TPS och vrida den.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Återigen tack för alla svar! Och tack till triple800 som gav mig en sekundär fjäder!

Här kommer en återblick

Symptom:
Bluddrar på låga varv
Väldigt trött första 2-3 min när den är kall, efter ett tag känner man hur den hostar till och sen går den bättre
Vid full gas från stillastående blir den ibland kvar på ca 6000 varv, håller man gasen ändå så luktar det bränt
Smyger man upp den går den oftast bra, pumpar man på gasen på högre varv likaså.


Sammafattning/update av vad jag nu har kollat/åtgärdat:
Bytt stift
Kollat stift = Svarta
K-sprit i soppan
Injection cleaner i soppan
Rengjort APV in advance
Bytt APV vajer
Kollat så APV-motorn öppnar
Justerat vajrarna i olika länger, 34,5, 35, och 36 mm (går bäst med 36 mm)
Kopplat ur Kill switch
Kopplat ur TSS
Letat kabelbrott
Följt alla slangar och det såg ok ut
Kollat spjällen
Kollat om den drar tjuvluft med startgas
Tagit komp. prov (drygt 7 bar i båda cyllarna)
Kollat med kamera i cylindrarna, såg fint ut.
Kollat primärvariatorn med ögat, såg fin ut.
Kontrollerat så check engine lampan fungerar genom att skapa felkod
Kollat sekundären, fjädern var sprucken = åtgärdat (tack så mycket triple800 som gav mig en)
Kollat och mätt remmen, 35,5-36 mm bred, inga skador i övrigt
Bytt tändspole och tändhattar
Kollat avgassystemet, det läcker lite mellan grenrör och pipan, kan det vara en anledning till problem???



Eftersom jag tycker den drar mycket soppa och stiften är svarta kan det vara att den får för mycket bränsle!? Därför tänkte jag att nästa steg är att kolla TPS:en, tack för länkar och värden. Det verkar dock bökigt, framförallt då den sitter så jävla illa åt. Någon i Stockholms området som har "kontrollera TPS vana"? Givetvis mot betalning.

Eftersom det luktade bränt efter fullt gaspådrag så funderar jag på variatorn, både remmen och resterande delar ser som sagt bra ut med blotta ögat men det kanske kan vara något ändå. Någon bra idé eller länk till vad man kan göra som nästa steg?

Kan läckaget i avgassystemet (mellan grenrör och pipa) vara tjuven??

Jag har inte fått några felkoder, förutom sist då skiftnyckeln började lysa konstant, men det va nog för att jag hade glömt att koppla in bromsljuset!? (i manualen finns ingen beskrivning för konstant lysande skiftnyckel)

Det blev mycket text men är mycket tacksam för era tankar och funderingar!
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Återigen tack för alla svar! Och tack till triple800 som gav mig en sekundär fjäder!

Här kommer en återblick

Symptom:
Bluddrar på låga varv
Väldigt trött första 2-3 min när den är kall, efter ett tag känner man hur den hostar till och sen går den bättre
Vid full gas från stillastående blir den ibland kvar på ca 6000 varv, håller man gasen ändå så luktar det bränt
Smyger man upp den går den oftast bra, pumpar man på gasen på högre varv likaså.


Sammafattning/update av vad jag nu har kollat/åtgärdat:
Bytt stift
Kollat stift = Svarta
K-sprit i soppan
Injection cleaner i soppan
Rengjort APV in advance
Bytt APV vajer
Kollat så APV-motorn öppnar
Justerat vajrarna i olika länger, 34,5, 35, och 36 mm (går bäst med 36 mm)
Kopplat ur Kill switch
Kopplat ur TSS
Letat kabelbrott
Följt alla slangar och det såg ok ut
Kollat spjällen
Kollat om den drar tjuvluft med startgas
Tagit komp. prov (drygt 7 bar i båda cyllarna)
Kollat med kamera i cylindrarna, såg fint ut.
Kollat primärvariatorn med ögat, såg fin ut.
Kontrollerat så check engine lampan fungerar genom att skapa felkod
Kollat sekundären, fjädern var sprucken = åtgärdat (tack så mycket triple800 som gav mig en)
Kollat och mätt remmen, 35,5-36 mm bred, inga skador i övrigt
Bytt tändspole och tändhattar
Kollat avgassystemet, det läcker lite mellan grenrör och pipan, kan det vara en anledning till problem???



Eftersom jag tycker den drar mycket soppa och stiften är svarta kan det vara att den får för mycket bränsle!? Därför tänkte jag att nästa steg är att kolla TPS:en, tack för länkar och värden. Det verkar dock bökigt, framförallt då den sitter så jävla illa åt. Någon i Stockholms området som har "kontrollera TPS vana"? Givetvis mot betalning.

Eftersom det luktade bränt efter fullt gaspådrag så funderar jag på variatorn, både remmen och resterande delar ser som sagt bra ut med blotta ögat men det kanske kan vara något ändå. Någon bra idé eller länk till vad man kan göra som nästa steg?

Kan läckaget i avgassystemet (mellan grenrör och pipa) vara tjuven??

Jag har inte fått några felkoder, förutom sist då skiftnyckeln började lysa konstant, men det va nog för att jag hade glömt att koppla in bromsljuset!? (i manualen finns ingen beskrivning för konstant lysande skiftnyckel)

Det blev mycket text men är mycket tacksam för era tankar och funderingar!
har du haft bort spridarna och rengjort dom och ställt ner oljeblandningen? inne i tanken fast i pumpen sitter en sorts plast cirkel med hål i. om den är full med skit så pumpar den lika mycket bränsle på mellan varv som vid fullt! kan vara det kanske! min började gå mycket bättre när jag rengjorde spridarna! bäst om du för dom på tvättning till en verkstad! men kan funka att blåsa ur dom med.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Har justerat TPSen på min nu med lyckat resultat. Har kört med 290mj munstycke i bränsleslangen, snålade den ytterligare lite på TPS sensorn men då blev stiften vita, tog bort munstycket, blev bättre men heller inte bra. Vred till baka TPS sensorn ungefär där den har varit, utan munstycke i slangen, märkte såklart upp den men 1mm hit eller dit gör jävligt stor skillnad. Hur som helst när jag vred tillbaka den så prickade jag jävlar exakt, skoter går riktigt bra nu, inget bludder på några varv, stiften är perfekta. Så här bra har den aldrig gått.

Testa snåla din lite på TPS sensorn, du vrider den moturs för att ge den mindre bränsle och mer tvärt om. Märk upp den var den sitter nu om det blir åt helvete fel. Och som sagt 1mm gör stor skillnad så vrid inte för mycket då skär den.

Edit: Den varvar mer också nu, den har varvat ~7700rpm och ska varva runt 8000rpm. Nu ligger den på 7900rpm.

Edit igen: Kolla över dina varitorer också, slitna rullar, vikter eller fjädrar påverkar väldigt mycket. Kanske bäst att kolla det först. Hur långt har den gått?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Fjädern till primären vill ja minnas att de var ja skickade:)
Oops skrev lite fel där.

har du haft bort spridarna och rengjort dom och ställt ner oljeblandningen? inne i tanken fast i pumpen sitter en sorts plast cirkel med hål i. om den är full med skit så pumpar den lika mycket bränsle på mellan varv som vid fullt! kan vara det kanske! min började gå mycket bättre när jag rengjorde spridarna! bäst om du för dom på tvättning till en verkstad! men kan funka att blåsa ur dom med.
Tack för tips. Hur kommer jag åt "plast cirkeln" ?

Har justerat TPSen på min nu med lyckat resultat. Har kört med 290mj munstycke i bränsleslangen, snålade den ytterligare lite på TPS sensorn men då blev stiften vita, tog bort munstycket, blev bättre men heller inte bra. Vred till baka TPS sensorn ungefär där den har varit, utan munstycke i slangen, märkte såklart upp den men 1mm hit eller dit gör jävligt stor skillnad. Hur som helst när jag vred tillbaka den så prickade jag jävlar exakt, skoter går riktigt bra nu, inget bludder på några varv, stiften är perfekta. Så här bra har den aldrig gått.

Testa snåla din lite på TPS sensorn, du vrider den moturs för att ge den mindre bränsle och mer tvärt om. Märk upp den var den sitter nu om det blir åt helvete fel. Och som sagt 1mm gör stor skillnad så vrid inte för mycket då skär den.

Edit: Den varvar mer också nu, den har varvat ~7700rpm och ska varva runt 8000rpm. Nu ligger den på 7900rpm.

Edit igen: Kolla över dina varitorer också, slitna rullar, vikter eller fjädrar påverkar väldigt mycket. Kanske bäst att kolla det först. Hur långt har den gått?
400 mil har den gått. Har kollat fjädrar och rullar, dock inte vikterna. Tror dock jag börjar med TPS:en, är nästan övertygad om det är den för jag hittade en annan tråd med exakt samma symptom som min, och problemet där var att TPS:en var fel inställd och gav för mycket soppa.

Har haft TPS:en i bakhuvudet tidigare men har dragit mig för att justera den, försökte få isär kontakten men det gick inte. Hade ingen lust att börja klippa kablar och var rädd att bli stillastående en helg, framförallt då jag blivit avrådd av en annan att inte röra TPS:en :hmmmm2:

Men jag tror på ditt förslag, jag är nästan övertygad om att den får för mycket soppa. Finns det någon risk med att som du säger, märka upp den och vrida den 1mm moturs. Provköra en kortare sträcka och kolla stiften. Går den bra då och stiften är bruna finns det väl ingen anledning att klippa kablar och mäta resistansen!?

Går det att vrida den hursomhelst eller är det olika "steg"?

Som sagt, riskerar jag något om den skulle få gå för snålt en kortare sträcka? :worried:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Du behöver inte ta lös kontakten för att justera TPS. Lossa bara skruvarna på TPS sensorn, sitter en uppe och en nere, kan vara svårt att komma åt den nedre. Lossa dom bara så kan du vrida på den. Testa för säkerhetsskull först att ge den mer bränsle, alltså vrid den medurs. Åk en sväng och testa om det blev sämre eller bättre.

Edit: TPS är steglös så den går av vrida hur som helst. Och om den går lite för snålt gör det inget en kortare sträcka, åker du på en lång fullgas repa är det värre. Testa fippla lite med gasen, hur den svarar på när du ger fullt från stillastående och från ca halv gas. Har den tendens till att bööa, den känns orkeslös när du ger på fullt, så får den för lite bränsle. Min gör lite så när man ger fullt från halv gas, men det går inte att komma ifrån då dom får snålt med bränsle från EFI på mellan registret, för att komma ifrån allt det utan att den ska gå fett på övriga register behövs en boondocker EFI controller eller liknande. Den kostar en del också.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tack för infon. Nu har jag kollat tps:en, jag har mätt både resistansen och volt.

Till min stora besvikelse så låg värderna inom tolleransen. Dem va lite nära i underkant så jag justerade lite men tror tyvärr inte att det va felet.

Dessutom så ökade värderna linjärt upp till fullt. Jag som nästan va säker på att tps:en va felkällan.


Jag passade även på att ta bort y-röret. Kolvarna och ringarna såg fina ut.

Så tillbaka till ruta 1, tips på vad jag gör nu?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
har du kollat soppa trycket , brukar / ska på 43 PSI , hur menar du att det lukat bränt när den stannar vid 6000 ?
hur går dom std ? verkar ju finnas fler som inte varit nöjd , kanske inte är bättre å då hittar man ju inget fel , jag skulle pröva snåla den på tpsen ...
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
har du kollat soppa trycket , brukar / ska på 43 PSI , hur menar du att det lukat bränt när den stannar vid 6000 ?
hur går dom std ? verkar ju finnas fler som inte varit nöjd , kanske inte är bättre å då hittar man ju inget fel , jag skulle pröva snåla den på tpsen ...
Det jag menar är att den ibland vid fullt gaspådrag från stillastående bara orkar upp till ca 6000 varv sedan orkar den inte högre. Vid ett tillfälle provade jag att fortsätta hålla full gas ett 10 tal sekunder för att se vad som hände. Den fortsatte då maxa ca 6000 varv och då kände jag en frän lukt. Om den kom från avgaserna eller variatorn vet jag inte.

Men efter det kollade jag över primären, sekunddären och mätte remmen. Skivorna var jämna och fina, ena fjädern va av i änden så den byttes men felet fanns kvar. Att tillägas är att jag inte vet vad jag skulle leta efter för "fel".

Hur mäter man soppa trycket?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ser att du inte hittat problemet än ...
jag har en M7a som jävlats med mig 1½ säsong .. den gick riktigt bra men ibland/oftast när man maxbelastade den så tappade den varv ... ca 200möh försvann det bara 1-200 varv men ju högre upp från havet jag var desto mer varv försvann (1500v som mest), bytte ALLA givare på maskinen, även vev, cylindrar (mina var portade) mm men ingen skillnad .. sen var det bara kabelstammen som var obytt, och när den byttes slutade den tappa varv .. har synat min gamla stam ordentligt efter bytet men kan inte se någon ytlig skada ...

din maskin beter sig inte likadant, men eftersom du bytt så mycket utan framgång kan det kanske vara ett alternativ?
har du testat mäta statorn/tändplattan?
 

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
KaN SÄGAV TILL 99 procent att de är soppapumpen !! min gjorde precis likadant drog 6 liter milen varvade ej över 6000 varv när man satte nya stift gick den som den skulle, ett gaspådrag (Crossfire 7) och jag bytte ALLT och inge hjälpte den var in på alla verkstäder i princip innan dom hittade felet soppapumpen var slut och dom fick fram det i datan först när dom var ute och belastade skotern ..
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Länge sen man kollade den här tråden men kul att nån väckt liv i den igen :)

ser att du inte hittat problemet än ...
jag har en M7a som jävlats med mig 1½ säsong .. den gick riktigt bra men ibland/oftast när man maxbelastade den så tappade den varv ... ca 200möh försvann det bara 1-200 varv men ju högre upp från havet jag var desto mer varv försvann (1500v som mest), bytte ALLA givare på maskinen, även vev, cylindrar (mina var portade) mm men ingen skillnad .. sen var det bara kabelstammen som var obytt, och när den byttes slutade den tappa varv .. har synat min gamla stam ordentligt efter bytet men kan inte se någon ytlig skada ...

din maskin beter sig inte likadant, men eftersom du bytt så mycket utan framgång kan det kanske vara ett alternativ?
har du testat mäta statorn/tändplattan?
Nope, men jag tror faktiskt inte att det är fel med tändningen, jag tror snarare att det är nåt med nån sensor.

Min senaste teori är att knacksensorn eller motsvarande är dålig och att ECU:n får signal att skicka på mer bränsle för att inte slita på motorn. Men det motsäger sig av att jag borde få en felkod eller att den skulle gå in i limpmode ...


KaN SÄGAV TILL 99 procent att de är soppapumpen !! min gjorde precis likadant drog 6 liter milen varvade ej över 6000 varv när man satte nya stift gick den som den skulle, ett gaspådrag (Crossfire 7) och jag bytte ALLT och inge hjälpte den var in på alla verkstäder i princip innan dom hittade felet soppapumpen var slut och dom fick fram det i datan först när dom var ute och belastade skotern ..
... så det kanske är som du säger, att det är soppapumpen. Jag mätte soppatrycket sista åkbara dagen men när jag kom tillbaka så märkte jag att mätarn va dålig som fan så det gav inget :(

Men hade du samma symptom som jag, att den va seg när den va kall och vid längre fullgasrepor så kunde den tappa orken?
 

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
jooo jag hade exakt samma fel och den rök som fan . soppapumpen kostade 62 euro =550 kr . lindade om statorn och bytte tandspole och allt annat och inget hjälpte . hur högt soppatryck har du ?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
jooo jag hade exakt samma fel och den rök som fan . soppapumpen kostade 62 euro =550 kr . lindade om statorn och bytte tandspole och allt annat och inget hjälpte . hur högt soppatryck har du ?
Ja det är just det, jag visste inte vilket tryck jag skulle ha, va ute och körde och fick upp trycket direkt när jag startade och sen höll det sig stabilt på samma nivå. Sen blev det läckage till mätarn och det började droppa soppa men hade fortfarande samma tryck. Man ska väl ha ca 40 PSI i tryck men kommer inte ihåg vad mätaren visade.

Byter gärna soppapumpen men jag skulle gärna vilja testa min nuvarande pump så jag vet om jag har hittat felet eller inte. Vill verkligen inte starta en ny säsong med detta problem!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
min betedde sig inte som att det var fel med tändningen då den tappade varv, den betedde sig exakt som att avgasportarna inte öppnade men det gjorde dom ...
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har nu varit ute en kort sväng, soppatrycket låg tyvärr på 43-44 PSI (upplevede dock inte problemet utan den gick bra den turen).

Ska ut en längre sväng imorrn men jag är tyvärr rädd att det inte är soppapumpen, och då vetefan vad det är .... :(