Bromsning Arctic Cat 800cc -11

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

"nått fel när du bromsar". Jag kan inte låta bli att fråga, du kommer fram till en sjö med din skoter, stannar och förbereder dig för ett axx upp till 150kmt.
Hur förbereder du ett axx förfarandet för att få ut max effekt.
Lyfter du upp skotern och snyter ur den 3 gånger?
Eller anser du att, ger du fullgas så ska motorn ge full effekt så länge varvräknaren står där den ska.
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

"nått fel när du bromsar". Jag kan inte låta bli att fråga, du kommer fram till en sjö med din skoter, stannar och förbereder dig för ett axx upp till 150kmt.
Hur förbereder du ett axx förfarandet för att få ut max effekt.
Lyfter du upp skotern och snyter ur den 3 gånger?
Eller anser du att, ger du fullgas så ska motorn ge full effekt så länge varvräknaren står där den ska.
När man kör då gasar man ju ur maskin hela tiden eller har jag fel? men en sak vet jag att utan att rensa ut maskin så blir det sämre effekt och vem vet killan som äger skotern kanske fick telefon när han skulle lasta och skotern gick på tomgång i 15min innan han fick den på släpet så den halv stökar och bludrar 2 första reporna sedan är vevhuse för varmt för att klara prestera pga att man inte haft tid att låta den kyla till drift temp....Det är så otroligt mycket som kan spela en ett spratt när det gäller effekten ..tex Nya stift är direkt +3-5hp om maskin går på lite mer olja som en tex Arcticcat.. Jag vill bara att vi håller oss till fakta och inte några påhopp om man gör fel eller inte..Och helt klart finns det maskiner som inte presterar det dom ska men långt ifrån alla...

Utan jag tycker att innan man ger en allför av-vikande effekt uppgift skulle jag ha verifiera det lite mer.. Vet inte om du kört den nya maskin testa den på spår så går den allt annat än dåligt när den får sträck ur sig och det tycker jag ska åxå väga in som jag sakt tidigare så föredrar jag att granska ett dyno tal med kritiska ögon om den är allt för långt ifrån dom övriga sedan att alla kalibrera lika och vise versa är en annan sak men man måste ju ha "lite" referenser..Har kunder i USA som dyno kör min jobb där och när man fått ställt in allt så är deras siffror väldigt lika mina här..
Återigen så är detta inte någon som antyder att någon gör fel men att påståt att dessa maskiner inte ger mer än den gamla håller jag inte med om överlag..Men att det finns enstaka som har problem det är inte nått jag motsäger mig om lågt ifrån..
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

138hk hcr?.. Aldrig i hela H******. Skulle vara en markant skillnad emot 800r då? Har kast bytt med en bekant lite då och då. Och nå så mycket bättre m8an matar på. Något som inte stämmer tror jag.. 138hk finns bara inte på världskartan,
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

inte en chans i skogen faktiskt, en lustig grej är ju att det finns långt över 30 bromsningar på dessa motorer, och drn enda som fått under 155 hk är mulle. Känns som handhavandefel.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

"nått fel när du bromsar". Jag kan inte låta bli att fråga, du kommer fram till en sjö med din skoter, stannar och förbereder dig för ett axx upp till 150kmt.
Hur förbereder du ett axx förfarandet för att få ut max effekt.
Lyfter du upp skotern och snyter ur den 3 gånger?
Eller anser du att, ger du fullgas så ska motorn ge full effekt så länge varvräknaren står där den ska.
Inte vet jag men min m8 ger betydligt mer effekt om jag har hållit på och plågat pipan riktigt het.
Om man ligger och puttrar mellan 3500-4000rpm ett par km och ger fullt så är det varken samma ryt eller toppvarv som när jag har plågat motorn rejält på en myr.
Min förra cf 8 -08 behövde också lite tortyr för att visa sitt rätta ansikte. En skillnad vet jag då att 800 -08 är rena mopeden jämfört med -11an.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Har det undgått 3 sista att denna skoter motorn orkade bara 138-139hp på fullgas, det är inte frågan om att alla måste typas om i reg bevisen. Det är EN motor av HCR typ som gett denna effekt, inte sagt att nästa eller 50 efterkommande inte kommer att ha 155hp.
Men det KUNDE varit din,din eller din skoter som bara gav 139hp som bäst på alla körningar gjorda och då skulle du vara väldigt tacksam att kunna ha det intyget i handen när du reklamerar din motor.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Jag ska fara å bromsa min hcr hos junggrens i Matfors, kompisen har en boondocker 800 e-tech han ska bromsa den me samtidigt.. förhoppningsvis blir de gjort innan månadens slut.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

ja nånting är ju galet ! :) tror du fattar vad jag menar med att känna skillnaden mellan maskinerna effekt mässigt eller du kanske inte har provat själv kanske??? !
"nått fel när du bromsar". Jag kan inte låta bli att fråga, du kommer fram till en sjö med din skoter, stannar och förbereder dig för ett axx upp till 150kmt.
Hur förbereder du ett axx förfarandet för att få ut max effekt.
Lyfter du upp skotern och snyter ur den 3 gånger?
Eller anser du att, ger du fullgas så ska motorn ge full effekt så länge varvräknaren står där den ska.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Har kört en F8 EXT som ger 150hp på fullgas, den gick gott. Bromsade HCR'en känns lite tamare,ungefär som den hade 10hp mindre.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

min hcr har 157hp vid 7900-8200rpm.Variatorn är gjord så den ligger vid 8200rpm och håller sig där vid fullgas. skjuter på riktigt riktigt bra. Har då piskat e-tech 800 på 400 meter rejält
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

De borde stå "denna motor kan ge, vid bästa tänkbara förhållande xxx-hk" i effektuppgifterna från tillverkarna.

Motortillverkarna bromsar väl fram siffrorna och ser väl till att få så bra siffror som möjligt ,

dom stoppar knappast i stift som gått 50 mil redan "bara för att komma närmare verkligheten".

Dom optimerar nog sitt bromstest så mkt det bara går , allt annat vore ju konstigt o jävligt korkat!

Sen om man har dom hela dagen lång kan dom ju knappast garantera?


Sen att referera till nåt inofficiellt dragrace på nån sjö gör ju knappast någon skoter rättvisa , kan ju bero på 1000 olika grejjer

förutom just frambänkade hk?
 
Reactions: c2h5oh

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

AnimaL. det är jag fullt medveten om att de inte alltid är mest hp som vinner i dragrace. men ac 800 går bättre än e-tec 800. Och mer hp har den.det finns det ett 30 tal bromsningar i olika bromsbänkar som visar en bit över 155hp. 30 kan ju inte ha fel mot ynka få stycken eller??
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

AnimaL. det är jag fullt medveten om att de inte alltid är mest hp som vinner i dragrace. men ac 800 går bättre än e-tec 800. Och mer hp har den.det finns det ett 30 tal bromsningar i olika bromsbänkar som visar en bit över 155hp. 30 kan ju inte ha fel mot ynka få stycken eller??
Du missar min poäng , jag menar att när det skrivs ut 160hp på ett produktblad så är det ett faktum precis som att vikten är 200 kg eller att märket på framdämparna är fox.

Men när du står där vid foten av sjön och har puttrat efter en pulkdragare i 0.5 mil och ska dra en fullgas repa så kan ju inte arctic cat garantera att du har exakt 160hp just då , just där!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Bromsa 4t motorer är hyfsat lätt, tvåtakt är värre.. finns ingen standardmetod, effekten påverkas jättemycket av piptemperatur, luftemp, insugstemp och motortemp (både block och vatten temp) och dessutom så varierar den över tiden (Lång resp kort bromsning). Barometerdata kan man kompensera för men inte tex blockets temperatur.

Om vi vänder på steken: i stället för att försöka få motorn att prestera max i bänken, lek med tanken att få ut så lite som möjligt på full gas?
Det finns förmodligen möjlighet att på verka effekten minst 20% nedåt. Speciellt på modernare motorer som har en massa elektronik som är svår att hålla 100% koll på vad den gör. Tex ändrar tändningen vid högre temperatuer.

Som många har sagt tidigare så är det hyfsat enkelt att kalibrera bänken, sen hyser jag stort förtroede för kompentensen hos de flesta välkända bromsare i Sverige, de är rätt duktiga och de vet hur man bromsar. Sen så kan det skilja lite lite mellan olika frirmor eftersom de inte gör precis lika dant Ingen standard finns).

Men i detta fallet är jag övertygad om att det är nått "problem" med den här AC800:an som gör att det saknas hk i bänken.
Sen kan det faktiskt vara så att det är nått som ligger på gränsen så att det funkerar i fält men i bänk så kan det kanske vissa maskiner ge mindre än de egentligen gör.

Enda sättet att mäta effekten 100% korrekt på en 2-t skoter vore att instrumentera variatorn eller veven och mäta i skotern under körning. Då vet man exakt vad den ger på riktigt just vid just de omständigheterna.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Ja antar att ni självklart hade 98 oktan i tanken vid bromsningtillfället?
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Ja antar att ni självklart hade 98 oktan i tanken vid bromsningtillfället?
Tror du inte dom har koll på det , och 95 respektive 98 är nog inte det avgörande i detta fall , men dom kanske hadde Disel *s*
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Den här tråden återspeglar EXAKT varför mc-xpress slutade bromsa maskiner åt en annan tidning..
Blir bara massa pajkastning i slutändan om hur/när/var mm.
Där hade min maskin si och så mycket men hos den&den så gav en likadan maskin -10 hp osv osv ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

bara pajkastning ? ngt är ju galet och det måste lösas , 10:ans maskin gav 159 hp i samma bänk så måste ju ngt vara fel i år , den crossfire som kördes i en annans tidnings test gick klart fortast av alla testade maskiner å förarna sa att motorn var värst ! ,den feta F8:an gick klart saktare ....
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

bara pajkastning ? ngt är ju galet och det måste lösas , 10:ans maskin gav 159 hp i samma bänk så måste ju ngt vara fel i år , den crossfire som kördes i en annans tidnings test gick klart fortast av alla testade maskiner å förarna sa att motorn var värst ! ,den feta F8:an gick klart saktare ....
159hp var tydligen bara hörsägen... står lite tidigare i tråden
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Kanske var en fråga värt ett arogant svar !!!!! ..
Det är 2 erfarna killar som bromsar med kunskap utöver vad många här på Forumet har ang motorer effekt och allt som kan påverka det , INKLUSIVE OKTAN TAL på bränsle :shocked:
Sen drar nog inte 95 ner effekten 20 hp,,, även om den nu inverkar på styrsystemet :shocked: .

Kolla mitt inlägg på fel nu så har du lite annat att göra :ciao:
Att använda 95 oktan i 800 H.O motorn betyder att man får drygt 20 hk mindre direkt eftersom den ändrar tändningen som sagt.. Den SKA med andra ord ha 98 oktan och eftersom knappt nån verkar ha koll på de så va de lika bra att fråga.

Jag tvivlar inte en sekund på deras kunskap men man kan ju inte ha koll på exakt eller hur?