Bromsning Arctic Cat 800cc -11

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Arctics 800 av årsmodell 2011 ska in för omprogrammering av ecu:n.
Det är knacksensorn som ska justeras, den är tydligen för känslig för oktanhalten på bensinen.
Vissa mackar som har 98 i pumpen har sämre soppa än andra, kan bero på låg omsättning som gör att bensinen åldras och tappar energivärdet.
Har själv inte haft några problem med OCTN på min mätare eller med effekt, vad jag tror i alla fall. Den matar på till 8150-8200 med 80g vikter så den bör ha mer än 138hk tycker man.
Nu är min ecu inlämnad i varje fall och det borde inte bli någon skillnad efter omprogrammering.
Men för dom som haft problem med OCTN eller upplevt låg effekt ibland så borde detta försvinna.
intressant info. har min hos handlarn nu men har inte hört nått om detta måste fråga i morgon.
har inte haft några problem eller fått några fel koder.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Jag fick infon att ingen mappning ska ändras. Bara knacksensorn. Om mappningen är påfetad så blir jag galen
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
De finns en ny mapp som påstås ska eliminera "boggningen" som de kallas? Problemet att den kan dö av ibland på mellanvarv alltså.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Har varit ut en testrunda med min efter ommappning, hårt före dock.
Märker ingen skillnad idag, den går varken bättre eller sämre än förut.
 

turbokarlsen

Ny medlem
25 apr 2011
2
0
1
Kongsvik
Min syn på saken som jag försökt förklara är att en std maskin idag är relativt exakt på det dom uppger och jag tycker verkligen "inte" att man ska behöva Dyno köra sin nya std skoter bara för att göra det för det behövs inte..Men om man skulle mistänka fel eller likanden kan man göra det för att verifiera sina funderingar. Och som jag försökt beskriva ovan så finns det så många små grejer som kan ställa till de och det måste man förstå..För inte finns den någon skotertillverkare som sätter det i system att bluffa siffror det måste vi vara överens om. Under skälva effekt mätningen ställer man allt på sin spets och det kanske du inte ens tänker på det när du kör pga att maskin få en momentan kylning och fartvind som hjälper den att prestera...Tänk skulle vi börja se likadant på tex bilen vi har..Snacka om kaos de skulle bli.. Det är i 9 fall av 10 betydligt smartare att lägga pengar på V-kitt än få syn nya skoter dynokörd för att vinna prestanda..Annat var det förr som kunde ha 6steg fel bestyckning.. Det finns så mycket bra färdiga utprovade små "tune up" grejer som funkar kanon och dom behöver man inte heller söka fel på..Bulta dit och tappa dina vänder (taget cittat från Tikkas katalog i början av 90tale ) :)

Jeg har sett at Ski Doo e-tech 800 er bremset til over 150hk. Gjelder dette Lynx også?
Jeg så at det sto 106kw på tunnellen på en 2012 Lynx 800. Det er jo 144hk.....