Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11
Ron och Mon
Ron= Research Octane Number
Mon= Motor Octane Number
Dessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen.
Självfallet blir MoN lägre än RoN
Oktantalet i sverige mäts med RON
På tex shell så har de 98 RoN och 88 MoN
Detta kallas 98 oktan
I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde
(98+88)/2=93 Oktan.
i Usa har man som mest 92 Oktan, vissa få ställen kan man få Unocal 95 oktan. Men generellt sätt har Sveriges raffinaderier än bättre crackning och högra kvaliterer.
För att öka oktantalet kan man använda tex Toulen. Detta är ett supergiftigt ämne. Löser upp det mesta... Väldigt brandfarligt och skall bara hanteras av yrkesmän. Det skall blandas med bensinen utomhus, Med plasthandskar som täcker hela armarna. Om det råkar komma en liter Toulen utomhus på en lekplats gräver man upp den. Så giftig anses den och är inte att leka med... Toulen har 118 oktan med mkt lägre energiinnehåll än bensin.
Den enda lagliga och enligt mig vettiga Oktanboostern är Race Fuel 66 och säljs av Ove Björk. Kostar 900:- per 25l dunk
Med tex 10% inblandning når man 102oktan RoN Och upp till 110 Oktan går att nås med 30% iblandning.
Jag orkade inte sammanfatta skillnaden mellan RON och MON när man mäter oktantalet, men här är en text som en annan skrev som sammanfattar det hela väldigt bra. Det du läser i din manual är alltså anpassat för den amerikanska marknaden, och den lär inte gå bra med 92 oktan med våra mått mätta.
Det finns två sätt att mäta oktantal på.Dumheter. Det står "min 91 octan required" på tanklocken. Det står i den svenska och den engelska manualen till alla HO-maskiner. Så svårt var det att kolla den saken (jag har just gjort det). Du kanske ska kika i en manual innan du börjar bråka om sånt här?
Ron och Mon
Ron= Research Octane Number
Mon= Motor Octane Number
Dessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen.
Självfallet blir MoN lägre än RoN
Oktantalet i sverige mäts med RON
På tex shell så har de 98 RoN och 88 MoN
Detta kallas 98 oktan
I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde
(98+88)/2=93 Oktan.
i Usa har man som mest 92 Oktan, vissa få ställen kan man få Unocal 95 oktan. Men generellt sätt har Sveriges raffinaderier än bättre crackning och högra kvaliterer.
För att öka oktantalet kan man använda tex Toulen. Detta är ett supergiftigt ämne. Löser upp det mesta... Väldigt brandfarligt och skall bara hanteras av yrkesmän. Det skall blandas med bensinen utomhus, Med plasthandskar som täcker hela armarna. Om det råkar komma en liter Toulen utomhus på en lekplats gräver man upp den. Så giftig anses den och är inte att leka med... Toulen har 118 oktan med mkt lägre energiinnehåll än bensin.
Den enda lagliga och enligt mig vettiga Oktanboostern är Race Fuel 66 och säljs av Ove Björk. Kostar 900:- per 25l dunk
Med tex 10% inblandning når man 102oktan RoN Och upp till 110 Oktan går att nås med 30% iblandning.
Jag orkade inte sammanfatta skillnaden mellan RON och MON när man mäter oktantalet, men här är en text som en annan skrev som sammanfattar det hela väldigt bra. Det du läser i din manual är alltså anpassat för den amerikanska marknaden, och den lär inte gå bra med 92 oktan med våra mått mätta.