Bromsning Arctic Cat 800cc -11

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Dumheter. Det står "min 91 octan required" på tanklocken. Det står i den svenska och den engelska manualen till alla HO-maskiner. Så svårt var det att kolla den saken (jag har just gjort det). Du kanske ska kika i en manual innan du börjar bråka om sånt här?
Det finns två sätt att mäta oktantal på.
Ron och Mon

Ron= Research Octane Number
Mon= Motor Octane Number

Dessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen.

Självfallet blir MoN lägre än RoN

Oktantalet i sverige mäts med RON

På tex shell så har de 98 RoN och 88 MoN

Detta kallas 98 oktan

I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde

(98+88)/2=93 Oktan.

i Usa har man som mest 92 Oktan, vissa få ställen kan man få Unocal 95 oktan. Men generellt sätt har Sveriges raffinaderier än bättre crackning och högra kvaliterer.

För att öka oktantalet kan man använda tex Toulen. Detta är ett supergiftigt ämne. Löser upp det mesta... Väldigt brandfarligt och skall bara hanteras av yrkesmän. Det skall blandas med bensinen utomhus, Med plasthandskar som täcker hela armarna. Om det råkar komma en liter Toulen utomhus på en lekplats gräver man upp den. Så giftig anses den och är inte att leka med... Toulen har 118 oktan med mkt lägre energiinnehåll än bensin.

Den enda lagliga och enligt mig vettiga Oktanboostern är Race Fuel 66 och säljs av Ove Björk. Kostar 900:- per 25l dunk

Med tex 10% inblandning når man 102oktan RoN Och upp till 110 Oktan går att nås med 30% iblandning.


Jag orkade inte sammanfatta skillnaden mellan RON och MON när man mäter oktantalet, men här är en text som en annan skrev som sammanfattar det hela väldigt bra. Det du läser i din manual är alltså anpassat för den amerikanska marknaden, och den lär inte gå bra med 92 oktan med våra mått mätta.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det jag läser i min manual är anpassat för den här marknaden. Skrivet på svenska av svenskar.
Jag vet att 91 i USA inte är 91 i Sverige, det skrev jag också längre upp i tråden. Men 91 i USA är väldigt nära vår 98.
:)

In the US, octane ratings in unleaded fuels can vary between 86-87 AKI (91-92 RON) for regular, through 89-90 AKI (94-95 RON) for mid-grade (European Premium), up to 90-94 AKI (95-99 RON) for premium (European Super).

Så visst finns det högoktan på mackarna i USA också.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Wow , ja du verkar ju ha benkoll på det där alltså :nuts: ,,, tror nästan inte jag tvivlar ett dugg på vad du säger :heh:

Tankar du med bränsle från USA :confused: .

Vet inte vart du fått dina resultat i från ang effekt minskningen så pass , men du får gärna lägga fram konkreta bevis , bromspapper eller dyligt ang det för alla här på forumet :ciao:

nu är ju inte jag rymdforskare jag heller.kör bara på -98 oktan.m8 -11 verkar vara jävligt känsliga på soppan .min har "skrikigt" octn 2 ggr.
detta är väll alltså knacksensorn som slår ifrån om jag inte har helt fel.pga bla dålig soppa.duger inte all -98 i min skoter så tror jag inte att den nöjjer sig med -95 heller.

angående dom 20 hästarna....har du kört en m8 som varnar för dålig soppa(octn)då klipper den vid ca 7000 har jag för mig.kanske tom lägre.
där har du garanterat 20 hästar borta alla dagar i veckan...

jag är nöjd med effekten i min m8.hadde freeride tidigare.kan inte säga att jag känner någon större effektskillnad.std m8 är vassare i variatorerna.
har även hoppat i mellan m8 och rmk assault.ingen större skillnad där heller.vid "lekkörning".

men om vi kör i kapp så drar polarisen i acc men orkar inte i högre farter.inte mycket mer än 80-90 utanför spåret.medans m8 kanske orkar upp i 110 och freeriden verkar alldrig tappa orken.(alla std förutom freeriden som är nerdrevad och lite variatorfixxad)

jag tror det är där man ser vilken som har mest motor.för höga farter i lössnö går tungt.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
bra tråd men lite för mycket skit.
Väldigt intressant detta med dessa rejält olika resultat.även overseas
hoppas snowmobile hänger i och kollar effekten på nån mer AC 800 ho och ev låter AC kolla upp den om inte den heller levererar.
kan man bromsa fel ? jag har inte en aning som vanlig lekman som bara bevittnat ett fåtal bromsningar live.
men skulle vara mycket kul att se den vid pf bromsade i ett test vid mulle ett höjdar reportage helt enkelt.
om det nu skulle skilja (får vi nog aldrig veta !) vem gör rätt vem gör fel ? då vi får anta att båda bänkarna är rätt kalibrerade så kvarstår problemet med att det inte finns någon "bromsnings standard" att gå efter.
dock så tycker jag att min AC 800ho går mycket bra ja mycket bättre än min förra BRP 800
och så vet jag även att min skoter går mycket jämt med poo 800 av 11 års mod, assult och pro rmk.(har pf nån effekt på poo 8 -11?)
så skulle det skilja 20 hästar mellan dom så är mina variatorer helt kass bestyckade
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
om det nu skulle skilja (får vi nog aldrig veta !) vem gör rätt vem gör fel ? då vi får anta att båda bänkarna är rätt kalibrerade så kvarstår problemet med att det inte finns någon "bromsnings standard" att gå efter.
Bänkar verkar visa olika.
Det intressanta är att jämföra olika maskiner bromsade vid samma tillfälle i samma bänk, precis som Snowmobile och Mulle gjort.
Då kan man jämföra maskinerna mot varandra.
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Bänkar verkar visa olika.
Det intressanta är att jämföra olika maskiner bromsade vid samma tillfälle i samma bänk, precis som Snowmobile och Mulle gjort.
Då kan man jämföra maskinerna mot varandra.
Att säga vem som gör rätt eller fel är inte frågan och där ser jag inget intresse att kommentera heller och att våra anläggningar visar olika kan bero på många faktorer så som hur man förbereder man körnignen hur många repor kör man? hur noga är man att kyla ner maskin etc etc etc .går maskin bra om inte sök felet..Mina siffror på tex E-tec är nästa på hp samma men däremot på Polaris så har jag lite högre igen..Dom brukar klara ca 145-147hp..Dessa siffror är helt i linje med resten av värden om ni gemför..Och att säga att polarisen går sämre än den effekten när man kör den då ska man nog fundera igen..Att det finns maskiner som inte presterar är helt klart och det är nog en sådan som råka hitta till Mora..Det har vi åxå råka ut för genom åren i olika sammanhang och felet har oftast blivit hyffsat avhjälpt med stift byte samt rengöra piptemp sensor och kontroller olje pumpens justering..För när den är högt stäld/som arcticcat har släcker den stiften samt sensorn med effekt redusering som följd...En sakt som vi åxå träffat på var en M1000 år 08 som gick halvhyffsat och när man drog ur den i dyno pullet så stanna effekten hela tiden på ca 150hp med väldigt "lite" oren gång som man bara hörde just på hög rpm..Byte stift gick perfa på låga sedan drog man fullt så samma sak men den gick som vanligt sedan på låga ingen..sluta med att vi tog lös luft boxen och den var full i fett som kommit in på ena sidan vid styrningen där man pumpar in smörjan..rengjorde allt fick byta stift igen för den ville ändå inte prestera max ändå (för NGK är svår att få till efter nedsotning) efter det då börja den prestera och gav 160hp..Vad jag villl ha sakt är att om man inte försöker att lösa problemet i stressen så blir det där efter fast det kan tyckas vara halvhyssat resultat så i stället för att Dömma ut den så fann vi ju 10+hp trotts allt...Detta var bara ett exp på hur det kan gå till och hur hårfint det är mellan fiasko och succe.. Sedan får ni dömma själv om jag gjorde fel som försökte få kunden maskin att prestera det som fanns eller skulle jag ha knuffa ut den å sakt sorry fanns bara 150hp.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
allt som är trasigt går ju att laga men har man pyntat 140000:- minst för en ny maskin så ska det väl inte behöva bänkas för att få den utlovade effekten!

Den ska va där från början , punkt! är den inte det och man känner att den inte levererar så ska man ju kunna gå till sin ÅF och kräva att dom fixar. Man ska inte behöva göra sånt själv..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag funderade också lite på de, kanske bagatellartat, men istället för att hålla sig till topic, så varför inte byta namn på tråden ;-)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
För att det nu även pratas om bromsningar från fler ställen..

Kunde nästan förstå det!! ;) Ganska oundvikligt att det blir så i sådanhär tråd... Men tyckte ändå inte att namnet på tråden jag skapade var fel..

Startade tråden för att visa att AC uppger nästan samma effekt som Pf bromsat dem till...
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
allt som är trasigt går ju att laga men har man pyntat 140000:- minst för en ny maskin så ska det väl inte behöva bänkas för att få den utlovade effekten!

Den ska va där från början , punkt! är den inte det och man känner att den inte levererar så ska man ju kunna gå till sin ÅF och kräva att dom fixar. Man ska inte behöva göra sånt själv..
Min syn på saken som jag försökt förklara är att en std maskin idag är relativt exakt på det dom uppger och jag tycker verkligen "inte" att man ska behöva Dyno köra sin nya std skoter bara för att göra det för det behövs inte..Men om man skulle mistänka fel eller likanden kan man göra det för att verifiera sina funderingar. Och som jag försökt beskriva ovan så finns det så många små grejer som kan ställa till de och det måste man förstå..För inte finns den någon skotertillverkare som sätter det i system att bluffa siffror det måste vi vara överens om. Under skälva effekt mätningen ställer man allt på sin spets och det kanske du inte ens tänker på det när du kör pga att maskin få en momentan kylning och fartvind som hjälper den att prestera...Tänk skulle vi börja se likadant på tex bilen vi har..Snacka om kaos de skulle bli.. Det är i 9 fall av 10 betydligt smartare att lägga pengar på V-kitt än få syn nya skoter dynokörd för att vinna prestanda..Annat var det förr som kunde ha 6steg fel bestyckning.. Det finns så mycket bra färdiga utprovade små "tune up" grejer som funkar kanon och dom behöver man inte heller söka fel på..Bulta dit och tappa dina vänder (taget cittat från Tikkas katalog i början av 90tale ) :)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
När man bromsar std maskin åt en tidning faller det naturligt att man hugger en i mängden som är ny,färsk och precis inkörd,med första service gjord. Proceduren i bromsförfarande är som alla andra lik man kör en massa körningar för att hitta vilken rpm/sec som är den mest stabila i max effekt och peak som motorn kan prestera om och om igen.
Men det som skiljer denna tidnings bromsning mot normal kunds bromsningar är att det ingick ingen felsökning,finjusteringar.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
En annan sak jag har reagerat på: Någon/några har reagerat på att den kan ha bromsats varm.

Då undrar jag om ni brukar köra omkring med kalla motorer?

Kalla skotermotorer verkar ge en aning mer men det är inte relevant i sammanhanget.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
När man bromsar std maskin åt en tidning faller det naturligt att man hugger en i mängden som är ny,färsk och precis inkörd,med första service gjord. Proceduren i bromsförfarande är som alla andra lik man kör en massa körningar för att hitta vilken rpm/sec som är den mest stabila i max effekt och peak som motorn kan prestera om och om igen.
Men det som skiljer denna tidnings bromsning mot normal kunds bromsningar är att det ingick ingen felsökning,finjusteringar.
Vilket jag också anser vara det enda rätta i just en sådan här jämförelse. Varför hålla på att finjustera maskinerna tills de presterar max? Det återspeglar ju inte verkligheten... i just detta test var det just standardmaskiner som skulle bänkas, precis som 99% av skoteråkarna åker omkring dom med. Sen att någon maskin underpresterar återspeglar snarare "kvalitén" hos motortillverkaren om nu kvalitet mäts i hk...
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Kall är normal benämning i dyno och tävlingssammanhang runt 30-35 grader,kan även benämnas handvarm, här ger oftast en 2taktare bäst effekt. Normal varm är i samma lexikon en temp som skotermotorn håller i verkligheten 43-50 grader, och "för varm" är en temp mot 60-70 grader och här viker effekten hopplöst ner,men det finns undantags motorer,se tidigare inlägg.
Det finns ingen motormänniska som skulle bromsa en motor på fullgas som håller tex minusgrader.

"Någon/några har reagerat på att den kan ha bromsats varm." Självklart men då gav den 135-136hp vid 60-70 grader.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
"Någon/några har reagerat på att den kan ha bromsats varm." Självklart men då gav den 135-136hp vid 60-70 grader.
Mycket bra inlägg. Om jag kört denna skotern på myren, hade jag då märkt att det var endast 135 HK på denna motorn? Dvs. det kan finnas flera sådana motorer i busken eller är jag helt fel ute?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Arctics 800 av årsmodell 2011 ska in för omprogrammering av ecu:n.
Det är knacksensorn som ska justeras, den är tydligen för känslig för oktanhalten på bensinen.
Vissa mackar som har 98 i pumpen har sämre soppa än andra, kan bero på låg omsättning som gör att bensinen åldras och tappar energivärdet.
Har själv inte haft några problem med OCTN på min mätare eller med effekt, vad jag tror i alla fall. Den matar på till 8150-8200 med 80g vikter så den bör ha mer än 138hk tycker man.
Nu är min ecu inlämnad i varje fall och det borde inte bli någon skillnad efter omprogrammering.
Men för dom som haft problem med OCTN eller upplevt låg effekt ibland så borde detta försvinna.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har lämnat min också.nu vet jag ju inte heller vad som ändras men han pratade om annan "kurva"