Skillnad på Phazer MTX och RTX?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vad är skillnaden på en lång och kort Phazer nu pratar vi om årsmodeller efter 2007. Är det bara längden på matta/boggie och skidor?

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Dämparna är väl mjukare pga att det är en mountain maskin. Alltså mer anpassad efter Djup snö åkning istället för hårda dämpare efter led. Det är högre styre och ruta på mtxen också. Antar att den är drevad för acc istället för toppfart också

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Dämparna är väl mjukare pga att det är en mountain maskin. Alltså mer anpassad efter Djup snö åkning istället för hårda dämpare efter led. Det är högre styre och ruta på mtxen också. Antar att den är drevad för acc istället för toppfart också
det där med högre ruta är nog de att man kan välja till. iallafall min har då liten ruta precis som rtx. å längre styre vet jag inte heller då jag inte mätt. men nog tror jag de är samma? annars äre som du säger. mer matta sämre dämpare och inge handtagsskydd fast då har den en burkrem. och lägredrevning för bättre acc.

dock så hatr jag då inte märkt någon skillnad i topphastigheten. kanske att det tar lite längre tid att komma upp i topp

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Sa högre styre inte längre... alltså sitter styrhöjare originalt. vet inte om det är 4-6 tum.
Standard är nog högre ruta men klart man kan välja annat, genom att du inte ska smiska led enbart med denna maskin. Bör vara skillnad på topp. Har inte ngn aning genom att jag inte äger någon utav dom, men när man tänker efter så gick ju sxren betydligt snabbare än mountain max, viper är snabbare än viper mountain, vector är snabbare än vector mountain, rx1 är snabbare än rx1 mountain. Men det är väl mest pga drevningen, vill nog inte ligga så mycket snabbare än 100 med en lång matta och höga kammar

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag är funderar lite på att byta maskin nu då man fått smak för skoteråknignen. Har varit ut i lössnö ett par gånger och gillar det. Men den behöver funka att köra lite led med också så jag behöver ju nån som funkar hyfsat till båda. Säg 60% led 40% lösnö eller nåt sånt. Hög toppfart e jag inte så intresserad av.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Brukar köra med en kille som har en phazer mtx 10, den tar sig på ställen jag tar mig, går riktigt bra i snön (nej kan väl inte klättra uppför fjällberg med slutning rakt upp och 3 meter snö men vanlig bus och lek i snön inga problem alls) går bra efter led också, tar väl ett tag innan man lär sig köra med den. vickade omkull den flera gånger när jag testa i 10 minuter. så den är lätt att bryta ned i snön. Plus längden gör ju att den inte går ned i varje gupp... Phazer brukar ha problem med backen så man får slå på och av maskinen för att det ska funka.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
backen behöver man bara skaka lite på skotern så går den i gång. å angående styret så menade jag höjden inte längden.... min mtx går 125 enligt mätaren men ta då bort 5 för riktiga. som sagts så äre ingen skotern om man ska uppför dom allra brantaste kullarna men lite mindre kullar klarar den av bra:p

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Måste hitta mig en mtx snart ;) Men alla är så långt bort eller över priser

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Jo har kollat på den men vet inte lite för mycke pengar tycker jag
Far och prata med dom. Dom kan säkert göra något på priset.
Men då har du ju iaf en skoter som nyss är inkörd med garanti istället för köpa en tex 07 som har massa problem... Du får snabba dig innan skotersäsongen är över:D

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Far och prata med dom. Dom kan säkert göra något på priset.
Men då har du ju iaf en skoter som nyss är inkörd med garanti istället för köpa en tex 07 som har massa problem... Du får snabba dig innan skotersäsongen är över:D
Jo men den bästa tiden kommer ju snart, jo ska åka och snacka med fredrik han kanske kan trolla med priset,
Behövs de garanti på en yamaha?

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Du får nog ett helt godkänt pris på den maskinen skulle jag tro... med tanke på hur lite service som krävs dom åren du kommer äga den.

Behövs de garanti på en yamaha?[/QUOTE]
*host.. yttrar mig inte i en sådan fråga...

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Ang. backen så spände de wiren på min här vid första servicen, de fanns tydligen någon "recall" eller liknande för detta. Min back har inte alltid velat låsa på enbart knapp tryck, men jag brukar "gunga" till maskinen bakåt en gång, så den rullar 1-2cm så låser den backen utan problem. Ju mer jag körde desto bättre fungerade backen och jag tror faktiskt att den nästan jämt går i utan att röra. Speciellt efter servicen. Oavsett är jag glad över den backen jämfört med nytrons som är lite bökigare att få i - personlig åsikt :)