Indy XLT SKS -94 Startproblem

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Har nu äntligen köpt mig en skoter. Men lyckan börjar vändas till förtvivlan.

Körde hem den i lördags, baxade den av släpet och skulle starta. Tror jag var lite het på choken och drog dessutom primern några gånger. Slutade med att den var tvärsur. En timme senare startade den på några ryck. Gick fint som tusan.

Söndags morse, startade på 10 ryck med choken i första läget. Söndag lunch, startade på några ryck, troligen ljummen fortfarande.

Söndag kväll, startar efter lite ryckande, oljelampan börjar flämta när man ger på lite gas och den varvar inte alls som den ska.
Kollar oljan och den börjar bli på upphällningen, troligen samma sak med soppan.

Har nu fyllt på olja, vatten och bensin. Laddat batteriet och med stor förväntan vrider man nyckeln. Stod och nötte med choken i första läget, inte ett liv. Kör en stund med full choke, inte ett liv då heller. Plockar ur ett stift, dyngsurt.
Torkar av alla stift och låter dom ligga ur ca 30 min så att soppan ska hinna dunsta. Ut och rycker igen (nya fulladdade batteriet urkört) och den startar fan inte...

Vad är det för fel? Kan ta att man får rycka 10 gånger men att det ska vara ett lotteri om den startar eller inte är inte kul, åksugen som man var.

Stiften ser sådär ut men ger ganska bra gnista, byta?

Andra saker som ska kollas när den är svårstartad?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Startar den inte på tre drag med choke så har den fått för mycket soppa. Då gäller ingen choke och full gas tills den tänder... Stiften kan kola vippen också.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Aha, det var bra information. Då har jag nog surat ner den nästan innan jag har börjat.

Ska ut och dra lite med fullgas och se om det ger något. Nya stift blir det imorgon.

Tack för de snabba svaren. Än så länge har skoterägandet varit som ett långt träningspass, öm i hela kroppen efter allt ryckande.

Dum fråga kanske men vågar man koppla på en startbooster eller kablar från bilen när batteriet börjar tryta?

Vad gör dom två brytarna som sitter under skyddet på styret. Sitter en skruv den högra av mina. Tänkte så det inte är nån form av nödstopp. Då kan man ju dra ihjäl sig.
 

Urre

Medlem
27 jan 2011
16
0
1
FALUN
Har själv en xlt och på den är nålar slitna. Detta resulterar i att det läcker in soppa i vevhuset om skoter får stå en längre stund. Testa att slå av bensin kran efter du varit ute. Jag gör så och den startar direkt nästa gång jag ska ut.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Då ska jag prova att slå av kranen nästa gång.

Varit ute och ryckt utan choke med full gas men inte en tändning. Blir som sagt nya stift imorgon och hoppas att det ger resultat.

Dumt att man inte ställde skotern där han ska stå utan stannade precis ute vid gatan när den nu verkar bli ståendes där.
 

Urre

Medlem
27 jan 2011
16
0
1
FALUN
Du kan ju ta ur stiften och rycka ca 10 ggr så får du ur soppan om det läckt ner i vev hus innan nästa start försök. Lycka till!
 

Urre

Medlem
27 jan 2011
16
0
1
FALUN
Nej har tyvärr aldrig kollat. Men stopp knappen sitter ju på styret vid höger handen. Får slå en kik i morgon.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Känt fenomen på XLT modellerna.. de får för mycket sås, och går allmänt kasst original. :) lite trimpipor så löser sig problemen. :) kolla bestyckningen att den är rätt.. kan vara för grova lågfartsmunstycken.. samt högfartsmunstycken.

Prova ta bort luftburken och dra igång den? den får för lite luft mest troligt om den surar ner sig. Justera tomgångsskruvarna så att de är rätt. typ 1.5 skruvningar ut från innersta läget.. Har en bok på det där.. ska kolla vad det står i den för korrekt förgasarinställning.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Jaha, plockat ur gamla stiften, ryckte 10 gånger utan stift i. Stoppat i nya, tre drag med choken i halvläge. Inte en antydan till tändning. Gnista på alla stift. Men det är precis som om tändningen är av när man drar.

Såg dessutom att den gått utan luftfilter. Antar att det ska sitta något som liknar det i bilen även i skotern. Skit i förgasarna?
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Jag har också en xlt och det tog en tid innan jag lärde mig starta den för den surar ner sig väldigt fort.Har du provat utan att använda choken?
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Nu har jag varit väldigt försiktig med choken. Grog tre ryck med halv choke och tio utan. Tre med full choke och tio utan. Inte en antydan till tändning. Så var det iofs när den startade också. Utan antydan till tändning på 15 ryck så startade den plötsligt.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Har du kompresion?Testa starta med bara ett stift,dom andra två urskruvade.
Vad ska resultatet bli då?

Rullade fram bilen och startkablarna och nötte en stund. Kan nog konstatera att den inte längre är svårstartad utan nu startar den inte alls.

Svårt att hitta någon som skruvar Polaris i Enköping misstänker jag. Ska kolla om jag kan få en tid när jag ska upp till stugan nästa vecka.
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Jag hade exakt samma symtom på min,ryckte som en galning utan minsta tändning och så kunde den starta på en gång.Blev värre och värre efter varje tur tills den en dag dog helt.Av en slump testa jag med bara ett stift iskruvat å då starta den genast,råkade ha stiftet i där kolven var ok.Hade nästan ingen kompp på dom två andra cylindrarna så den orkade inte starta med alla stift iskruvade.
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Du kan kolla om kompresionen är dålig på någon cylinder om du har ur alla stift,håller fingret för ett hål i taget och drar runt.Ska inte gå att hålla kvar fingret om det är ok.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
OK, räcker det med att byta kolvringar isf eller åker man på att byta kolvar också?

Vad skulle en sådan reparation gå lös på hos en verkstad. Ringar + ev kolvar, insugsgummina är torra och eländiga (gick på 85 kr styck så dom var billiga) luftfilter och allmän översyn? Mellan tummen och armbågen?
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Jag måste byta 2kolvar(60euro st)hoona alla cylindrar 90euro+packningsserie 110euro=320euro.Skruvade själv så vet inte vad det skulle gå lös på hos en verkstad men kanske 500euro till.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Jahaja det låter ju riktigt muntert...

Tack för hjälpen så länge, återkommer med resultat...