Visst är det underbart? Älskvärd hobby..!

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Lånar detta lite också då jag har en SD 600rs som också har skurit förra helgen.... väldigt passande.
Verkar vara kolvringsfel, för den sitter då fastbränd i cylindern :)

Men jag behöver en ny cylinder, kolvar och förbränninsrum.

Fick nys om en på blocket som tar hem direkt ifrån fabriken i österrike för rätt bra priser(jämfört med sverige).

Men de ni pratat om att lämna in cylindern och få en annan, är det möjligt? för billigare peng?

Tell mee :)

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Lånar detta lite också då jag har en SD 600rs som också har skurit förra helgen.... väldigt passande.
Verkar vara kolvringsfel, för den sitter då fastbränd i cylindern :)

Men jag behöver en ny cylinder, kolvar och förbränninsrum.

Fick nys om en på blocket som tar hem direkt ifrån fabriken i österrike för rätt bra priser(jämfört med sverige).

Men de ni pratat om att lämna in cylindern och få en annan, är det möjligt? för billigare peng?

Tell mee :)
En kille i Luleå byter in skurna cylindrar för 3900kr och Speedtech verkar gör det för 1600kr.(?) Hur mycket kostar det att ta hem en sprillans från Österrike?

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
En kille i Luleå byter in skurna cylindrar för 3900kr och Speedtech verkar gör det för 1600kr.(?) Hur mycket kostar det att ta hem en sprillans från Österrike?
1600kr är ju väldigt bra pris det om cylindern blir bra dvs.
4000kr för ny cylinder genom honom, + frakt från sthlm eller dalarna då.
Jag tjänar ca 3500:- om jag beställer via honom eller motorbolaget i Umeå, trots att ja fick 7% rabatt :cheesy:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
inte kul att se dom där skadorna. och att det redan kom efter 360 mil är inte rätt, om än den motorn är ganska ökänd för just att skära så ska det fan inte komma efter 360 mil. synd att rotax har så dåliga motorer då dom har så fina chassien mm.

jag lider med dig, men får hoppas att den går lääänge nu efter att du lagat den

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Rotax är alls inte dåliga på att göra motorer, men de släpper uppenbarligen ut icke färdiga produkter på marknaden... och kunderna köper ju TROTS att de vet att vissa motorer inte håller. Alla skotertillverkare har bra "chassin" idag.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Rotax är alls inte dåliga på att göra motorer, men de släpper uppenbarligen ut icke färdiga produkter på marknaden... och kunderna köper ju TROTS att de vet att vissa motorer inte håller. Alla skotertillverkare har bra "chassin" idag.
ja att alla har bra chassien nu vet jag, men sa bara så men långt ifrån alla som har boggie och framvagn som lynx.

jaja nog med ot, tycker att det är förbannat synd att dom har en sån lagerkonstruktion som för många inte håller

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
jag köpte av jensa på speedtech en cylinder till min gamla vattenräser här i höst för 1600:-(tog inbyte på min) den var stålfodrad.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Äventyret fortsätter! Packboxen hade såklart hoppat ur.. Resten kan ni se på filmen!

[video=youtube;ijHGh6qvL6I]http://www.youtube.com/watch?v=ijHGh6qvL6I[/video]

Här ska de vara jäms med blocket...

Olja har den garanterat fått i mängder iallafall..! Gillar verkligen lösa pinnarna i nållagret. Kapslade nållager är tydligen förbjudna i flygplansmotorerna så jag håller mig till de lösa i skotern.

Här ser vi hur packboxen spruckit upp

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
jag har också väldigt dålig erfarenhet av rotax packboxar...

Det bästa är att köpa en polaris packbox (dyr som satan) och svarva bort stålringen så går den på.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Det ligger inom kort fyra block med trasiga packboxar på bänken så jag tror dig.. :eek:hwell:

Ska tillverka en hållare a'la de senare blocken till ett av dem också...

Beställde fett direkt från momentum, dryga tusenlappen för 400g!

Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
nja, den där packboxen ska inte vara jäms med blocket, kika på din täckplatta så ser du varför.
tidigare när de inte fanns nån täckplatta så låg packboxen jäms med blocket, men för att få in en täckplatta och dess infästningsskruvar bakom varatorn så fräser man ner blocken.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Trist. Om du vill försöka hålla nere kostnaderna så kan du kolla med Westboms i Luleå, blir ytterligt förvånad om Erland inte har en PTO-tapp i "hoppets låda", han har en pall med 3-4 pallkragar på, som är fullproppad med "skrotade" vevaxlar.

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Vad jag har hört så måste man klyva motorn för att byta ut packboxen vid axeln mot variatorn?
Men ser inte ut som så på bilderna? Går det inte bara att pressa dit den?....
Jag har en SD 600rs men de ser väl säkert lika ut på den?

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
En fråga, hur mycket kommer kalaset att kosta? har precis fått ett liknande haveri på min 800R..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kika packboxen.. dem har en dendens att trycka ur allt fett..så slits boxen ännu snabbare och börjar ta in luft där igenom. detta resulterar till skärning på variatorsidan..
samt lagren osv går åt helvette där oxå..

annars rusktigt tråkigt.men ändå tur att de inte är i april=). belive me.i have been there done that;)..

sen äre nån som skrev att nå företag svetsar om och fixar en cylinder på 12dagar?..
för de första är de nikasil, vilket gör att de inte går å svetsa.utan det måste läggas på ett nytt lager nikasil..
detta är inte heller speciellt dyrt.men en lång väntetid då man måste skicka de till en firma.som sen skickar dem till england.. brukar ta 3-4veckor att få tebax cylindern...

edit: oj missade att ni skrivit om packboxen sry=)
där emot kan du skicka cylindern på foderbyte..dom tar bort nikasilet och dammar dit stålfoder..får du en nypning då så äre bara hona ner repan:)...hade jag gjort på min maskin om den hade skurit.