Senaste material av JAAG

  1. J

    Lynx Xtrim

    + på den! Ska du ha problemfritt, eller billigt, ägande av gammal skoter så ska du hålla tekniknivån låg hellre än att stirra dig blind på motortyp! Insprutning är jättekul... tills det jävlas... 4-takt kan vara bra..... till det jävlas osv. Ska jag råchansa så begär dom säkert 60k eller mer...
  2. J

    Polaris eller lynx

    Ungefär så ja.
  3. J

    Polaris Khaos 850 2023?

    Har haft mycket polaris gammalt i tiden men har senaste åren, fram till förra hösten, haft fler BRP på rad, Radien och G4. Förra hösten blev jag med demokörd -24 Khaos 850 146" och i stort är jag nöjd MEN den är oerhört tungstyrd jämfört med BRP-maskinerna. Det är inget direkt problem sålänge...
  4. J

    Polaris eller lynx

    Ett förtydligande. Rotax Etec 600R kom 2019 och ersatte i vissa modeller då den ursprungliga Etec 600 som kom 2010-ish.
  5. J

    Polaris eller lynx

    Har haft flera maskiner vardera med Etec 800, 600R och 850 och stod valet mellan en 800 och 600R så tog jag 600R:en alla dagar i veckan. På papperet så är 800 betydligt mer åka med, men på snön så vette attan om det inte känns som att det är åt andra hållet. 600R:en känns betydligt piggare och...
  6. J

    Polaris eller lynx

    Har man "aldrig kört skoter" ska man inte förakta 600-650cc klassen. Kan vara väldigt bra inkörsport. En Summit 600R eller RMK/Khaos 650 kommer vara betydligt lättare hantera som "blåbär" och dessa håller dessutom värdet mycket bättre än storebröderna så byta upp dig på några år blir inte så...
  7. J

    Addera extra boogie hjul

    Finns det en bra plats där dom ryms, även när boggin fjädrat ihop, så finns inga nackdelar med fler hjul.
  8. J

    Addera extra boogie hjul

    Den skillnaden är det nog lite procent av förarna som kommer märka.
  9. J

    Addera extra boogie hjul

    Är det hopp och lek du är rädd måste det sitta hjul på båda sidorna varje skena eller så måste det sitta en axel mellan skenorna. Det är vridning av skenorna som är "farligt". (om man inte räknar de som viker bakdelen men lösningen på det är att köra lite fortare så du hoppar på riktigt och inte...
  10. J

    Skid dollys

    Dom där hette ursprungligen Ski Savers innan dom blev kopierade av hundra andra. Hursomhelst, det var sånna jag menade, dom funkar ok-ish köra med bara man får dom att sitta fast och inte glida iväg för långt bak.
  11. J

    Addera extra boogie hjul

    Förutom vikt så är det inga nackdelar med fler hjul på en "svenssonskoter". Skotern går lättare, fortare och nöter mindre slides. Crossmaskinerna har "inga hjul" för att dessa skulle vrida sönder skenorna vid hårda landningar men det behöver ju inte vanligt folk bekymra sig om.
  12. J

    Addera extra boogie hjul

    Mer hjul är bättre! Tyvärr brukar det inte rymmas särskilt många fler än som sitter där när man börjar detaljstudera hur grejerna rör på sig.
  13. J

    Skid dollys

    Nu inser jag att jag missförstod vad du menade med dollys. Jag har en variant av ski-savers och det var dom jag menade att dom sitter skapligt och går köra utomhus. Dom där småplattorna med svivelhjul gjorda för att underlätta skoterflytt i garaget då går knappast köra med "alls". Tofflor...
  14. J

    Skid dollys

    Dollysen går lika dåligt, eller bra, köra med ute på någorlunda jämnt underlag som inne. Trixet är att få dom sitta still under skidorna och inte fara fram och bak så mycket. Men jo, jag b rukar ibland köra upp på släpen med dom.
  15. J

    Köpråd brp crossover

    Är "stegrandet" viktigt så ska du ha en 146", inte 154/155!