Lynx 2026

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
282
108
43
Vittangi
Nu ikväll, 19 februari, är det dags igen. Lynx presenterar sina modeller för 2026, livelanseringen börjar kl. 18.

Vad tror ni kommer presenteras? Vad hoppas ni på?

Vad jag tror:
  • Uppdaterad elskoter samt samma drivlina i fler modeller. Förra året så presenterade de ju sin första elskoter, det lär säkert komma en uppdaterad variant med längre räckvidd detta år. Eventuellt också att de sätter samma drivlina i någon ytterligare modell.
  • Större NA motor än 850, t.ex. 920. Jag tror att BRP kommer vilja konkurrera med Polaris 9R-motor, så jag tror att det kommer att komma en större NA tvåtaktare än 850. Tror att den kommer även till Lynx, redan från första året. Antagligen i Shredder- och Xterrain-modellerna först, senare till maskinerna med kortare matta.
  • 600 EFI i fler modeller, för att kunna få fler modeller som ligger i en lägre priskategori. Lär vara ett vinnande koncept tänker jag. Eller att man till och med stoppar 600R E-tec i vissa modeller som blir lägre prissatta.
Vad jag hoppas:
  • Lägre priser över hela modellprogrammet (lär inte hända tyvärr).
  • Uppdaterat chassie för bredbandarna (bredare variant av Radien2), som har lite smalare kåpor, bättre lampor, fyra motorfästen etc.
  • Alternativet att välja till växellåda till Lynx Brutal.
  • Alternativet att välja till en 4100/165" matta till Lynx 49 Ranger Pro (fortfarande med samma boggie som Boondocker/Shredder).
 

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
55
16
8
Bli intressant se vad dom kommer med för nåt, är lite sugen på en Brutal så får se om det blir nån uppdatering där som lockar.
 

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
55
16
8
Man verkar ju få lite mer för pengarna vad gäller Brutal 2026 så man blev ju inte mindre sugen.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
455
88
28
norrland
Jaså vad har varit problemet haft 2 st Lynx på rad nu och dom har funkat väldigt bra. Vad jag såg kom inga stora nyheter och ganska liten prishöjning också för ovanlighetens skull.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.274
1.094
113
Stora Blåsjön
Jaså vad har varit problemet haft 2 st Lynx på rad nu och dom har funkat väldigt bra. Vad jag såg kom inga stora nyheter och ganska liten prishöjning också för ovanlighetens skull.
Motorn har väll fungerat bra förutom släkta stift 2gg och dom är inte roliga att byta ute på gården när det kräksnöar och man tänkt köra.
Annars är det handtag som sitter dåligt, dåligt materialval då de slits ner snabbt. Viktbussningarna i primären slut efter 100mil. Klatter med dessen, ibland har den inte känt igen den.
Nitar i fotsteg som blivit lösa. Sen dessa rullar i sekundären, nu hann jag inte knäcka dessa men det lär säkert ske snart...
Detta på en shredder 850 turbo.
Sen har jag en skidoo tundra också och den är väll egentligen inge bättre men den kostade bara 88000 helt ny så man har inte lika stora krav på den mot lynxen för 250k, så tundran är jag däremot väldigt nöjd med.

men priserna är somsagt helt galna nu, 287k för en ny shredder, vad motiverar det att beställa en ny sådan mot att köpa en helt ny osåld 23-24 för 100k mindre nu?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
455
88
28
norrland
Usch lät inget vidare bytte rullar och shoot enhet på Boondocker -19 jag hade på garantin naturligtvis körde nog närmare 500 mil med den. Nuvarande Ranger 49 pro 600 -24 har bara gått och ligger runt 340 mil nu inte ens justerat remmen men det kan dom ha gjort på service men inget jag märkt däremot märks det att det inte blir dammigt runt primären trots att jag dragit en del sladd i låg hastighet.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
282
108
43
Vittangi
Uppdaterat chassie på bredbandarna blev det i alla fall. Det gör ju Lynx Brutal (500mm) med 850 E-tec än mer intressant. Bra förbättringar gentemot förra årsmodellen då med fyra motorfästen, LED-lysen och 10,25" skärm som standard. Samt att kåporna säkert är lite smalare gentemot förra chassiet (svårt att se på bilder eller film). Men det går bara inte att motivera ett nyköp med dessa priser, inte när det går att köpa begagnat med få mil (eller skotrar av tidigare årsmodell som gått noll mil) och spara uppåt 100 000 kr på det! Då är ändå de priserna också höga! Men mer rimliga åtminstone.

Jag förstår faktiskt inte hur någon har råd att köpa nya snöskotrar. Det var väl tio års löneökningar som raderades i och med den höga inflationen som vi hade tidigare, köpkraften minskade med ungefär tio procent. Samtidigt som det åtminstone känns som att snöskotrar under tio års tid ökat mer i pris än andra varor och tjänster i samhället (t.ex. ATV:er har inte sett samma prisökningar som snöskotrar).
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
455
88
28
norrland
Visst har priserna dragit iväg åt skogen men samtidigt får man fråga sig behöver man 850 motor eller 900 turbo och största skärmen med värsta dämparna då är det inte så konstigt det blir dyrt finns ju faktiskt modeller som har lite lägre pris och det är väl en stor del av prisskillnaden mot en äldre modell den har tex inte 10 tums skärm.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.116
53
48
Örnsköldsvik
För den som vill ha en familjefraktare eller åkalångt-maskin längs leden så tycker jag Adventure Limited med dubbeldyna och 900ace för 186000kr känns rätt ok pris kontra vad man får om man jämför med vad allt annat kostar.
Själv hade jag velat ha en rave re 600r med tillägget avtagbar dubbeldyna, men då sticker det iväg en bit över 200kkr. Tur det regnar och är plusgrader ute så man inte ens behöver överväga ett nyköp….
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.553
423
83
Malå/Adak
Visst har priserna dragit iväg åt skogen men samtidigt får man fråga sig behöver man 850 motor eller 900 turbo och största skärmen med värsta dämparna då är det inte så konstigt det blir dyrt finns ju faktiskt modeller som har lite lägre pris och det är väl en stor del av prisskillnaden mot en äldre modell den har tex inte 10 tums skärm.
Det där har ju lite och inget med ut-priset att göra. En stötdämpare kostar som en stötdämpare att göra och en skärm som en skärm, hur många clickers dina dämpare har eller hur stor "mätartavlan" är gör knappt någon skillnad alls på tillverkarens inköpspris.

Det är "hundralappar" som skiljer i tillverkningskostnad mellan en snik-Summit 600 och en fullsmetad Freeride 850. Om folk bara hade en susning om vad stora fabriker betalar in inköpspris för delarna så skulle dom bara gapa och skaka på huvudet.

Vad prislappen säger beror enbart på hur stor marginal tillverkaren tror sig kunna få ut och ingenting på vad grejerna kostade att göra.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
282
108
43
Vittangi
Visst har priserna dragit iväg åt skogen men samtidigt får man fråga sig behöver man 850 motor eller 900 turbo och största skärmen med värsta dämparna då är det inte så konstigt det blir dyrt finns ju faktiskt modeller som har lite lägre pris och det är väl en stor del av prisskillnaden mot en äldre modell den har tex inte 10 tums skärm.
Jag kollade tidigare hur prisutvecklingen varit på Ski-doo Freeride 154" (först 800, sedan 850 sedan den kom, ej turbo) som kom som första årsmodell 2011 och alltid varit en mer premiummodell med de bästa stötdämparna, starkaste motorerna, alltid varit långt framme gällande teknik etc. och som Ski-doo också tagit mycket betalt för alltid (relativt andra modeller). Prisutvecklingen för Ski-doo Freeride 154" sedan 2011 fram till i år har sett ut enligt nedanstående:
ÅRUSD
2011​
13349​
2012​
13649​
2013​
13799​
2014​
13899​
2015​
13599​
2016​
13899​
2017​
14099​
2018​
14499​
2019​
14749​
2020​
14799​
2021​
15499​
2022​
15699​
2023​
16299​
2024​
18749​
2025​
19049​
2026​
19299​

Så 2011 till 2020 såg en prishöjning på ca. 1450 USD, på 9 år. Medan 2020 till 2026 har sett en prishöjning på 4500 USD, på 6 år. Alltså tredubbelt så höga prisökningar på Ski-doo Freeride 154" mellan åren 2020-2026 jämfört med 2011-2020. Visst har den fått en bättre skärm mellan åren, men annars så är det bara normal utveckling som skett för den. Som JAAG skriver så är det relativt små kostnader för en tillverkare som kan göra stora inköp att sätta i en större och bättre skärm. Så jag anser inte att de stora prisökningar som skett mellan 2020 till 2026 kan förklaras av bättre teknik. Ski-doo Freeride hade som sagt även innan 2020 de största motorerna och bästa stötdämparna.
 
Last edited:
Reactions: JAAG och asker

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.553
423
83
Malå/Adak
Vill påstå att jag senhösten 2014 köpte min nya Scandinavian Beast för 135k-ish.
Tio år senare kostar motsvarande "värsting RMK", utan turbo, 100k mer ungefär. Det är en prisökning på 74%.

Detta beror delvis på stigande priser från OEM men även, och detta glömmer folk ofta, en idiotisk Svensk politik som gett hög inflation och dalande kronkurs.
Man kan tycka vad man vill om öppna hjärtan och gröna bubblor men det ska betalas också, och det gör vi nu med varenda pryl vi köper och varenda elräkning vi betalar.
 
Reactions: suregom

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
282
108
43
Vittangi
Vill påstå att jag senhösten 2014 köpte min nya Scandinavian Beast för 135k-ish.
Tio år senare kostar motsvarande "värsting RMK", utan turbo, 100k mer ungefär. Det är en prisökning på 74%.

Detta beror delvis på stigande priser från OEM men även, och detta glömmer folk ofta, en idiotisk Svensk politik som gett hög inflation och dalande kronkurs.
Man kan tycka vad man vill om öppna hjärtan och gröna bubblor men det ska betalas också, och det gör vi nu med varenda pryl vi köper och varenda elräkning vi betalar.
Så är det. Vi har haft det ännu värre än i USA pga. att kronan tappat så mycket mot dollarn, så skotrarna har procentuellt blivit ännu dyrare för oss i Sverige än för de i USA. Då har det ändå varit ramaskri i USA flera år i rad över de höga skoterpriserna. Så vi har drabbats dubbelt; både att tillverkarna har höjt priserna rejält och att den låga kronkursen gjort att det blivit dyrare att plocka hem de skotrarna till Sverige för importör/försäljare och de måste då ta igen det genom att öka priserna för oss köpare. Jag försökte hitta historiska siffror för Ski-doo Freeride 154" i Sverige att sätta i en tabell, men gick bet på det så jag valde de amerikanska siffrorna eftersom de gick att hitta igen rätt enkelt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.553
423
83
Malå/Adak
Köpte en ny 2011 Freeride 154" men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad jag betalade.

En jämförelse som kanske skrämmer än mer är att jag vill minnas att jag betalade 158k-ish för min 2019 Boondocker RE 3900. En 2026 Shredder RE lär väl kosta närmare 240k antar jag utan att ha kollat, det är 70-80k upp på sex årsmodeller.
(fick i och för sig kalaspris på 2019 eftersom sambon också köpte nytt samtidigt)
 
Last edited:

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
54
7
8
Stockholm
Gillar att dem kör med 32" framvagn nu på summiten, en polare kör det på en 9R och det fungerar galant för honom.
Tycker också tunneln är ett stort plus nu.

Däremot är jag nog inte på lite samma som er, du kan ju köpa en ny shredder för ~100k mindre, visserligen en 24:a men ändå. Skillnaderna mellan en 24/25 & en 26:a är så pass småa tyvärr och det finns ju i lager hos handlare..
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
282
108
43
Vittangi
Jo min 2014 Freeride 154" kostade 154900 kr med utrustning. Min 2018 Freeride 154" kostade ca. 165000 kr med utrustning har jag för mig. 2026 års Freeride 154" utan utrustning kostar 242900 kr. Om man plockar på lite utrustning så är man lätt uppe i över 245000 kr för 2026 års modell. Alltså upp omkring 80 000 kr sedan 2018. Nära 50% prisökning för samma skoter sedan 2018 då.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
455
88
28
norrland
Naturligtvis har inte kostnaden för utrustningen direkt koppling till ut priset men tydligen har kunden råd för det säljs ju dyra maskiner med stora skärmen och värsta dämparna och är ett bra sätt för tillverkarna att dra in lite extra slantar. Vet inte om ni sovit de senaste åren visst prishöjningen på skoter är hög men allt annat gissar jag har också höjts typ lika mycket vi har haft nånting som kallas inflation och den har varit högre de senaste 5 åren än vad den varit tidigare åren jämför med tex matpriserna hur mycket har inte dom stigit sen 2020.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
455
88
28
norrland
Det där har ju lite och inget med ut-priset att göra. En stötdämpare kostar som en stötdämpare att göra och en skärm som en skärm, hur många clickers dina dämpare har eller hur stor "mätartavlan" är gör knappt någon skillnad alls på tillverkarens inköpspris.

Det är "hundralappar" som skiljer i tillverkningskostnad mellan en snik-Summit 600 och en fullsmetad Freeride 850. Om folk bara hade en susning om vad stora fabriker betalar in inköpspris för delarna så skulle dom bara gapa och skaka på huvudet.

Vad prislappen säger beror enbart på hur stor marginal tillverkaren tror sig kunna få ut och ingenting på vad grejerna kostade att göra.
Gillar att dem kör med 32" framvagn nu på summiten, en polare kör det på en 9R och det fungerar galant för honom.
Tycker också tunneln är ett stort plus nu.

Däremot är jag nog inte på lite samma som er, du kan ju köpa en ny shredder för ~100k mindre, visserligen en 24:a men ändå. Skillnaderna mellan en 24/25 & en 26:a är så pass småa tyvärr och det finns ju i lager hos handlare..
Vart finns en -24 shredder för 100000 kr mindre än vad dom tar för en -26 såg dom sålde Shredder ds 850 för 228000 kr finns det verkligen -24 för 130000 kr
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
282
108
43
Vittangi
Naturligtvis har inte kostnaden för utrustningen direkt koppling till ut priset men tydligen har kunden råd för det säljs ju dyra maskiner med stora skärmen och värsta dämparna och är ett bra sätt för tillverkarna att dra in lite extra slantar. Vet inte om ni sovit de senaste åren visst prishöjningen på skoter är hög men allt annat gissar jag har också höjts typ lika mycket vi har haft nånting som kallas inflation och den har varit högre de senaste 5 åren än vad den varit tidigare åren jämför med tex matpriserna hur mycket har inte dom stigit sen 2020.
Jo allt har ju blivit dyrare, så klart. Men det blir ju lite mer smärtsamt om en skoter går upp 50% i pris jämfört med om matkassen varje vecka blir 50% dyrare. I alla fall sett till den klumpsumma som måste pungas ut med eller tas lån på. Ett köp av en ny snöskoter motsvarar väl flera års sammanlagda matkostnader. Folks löner har ju som sagt inte gått upp alls lika mycket som inflationen gått upp, om lönen hade gjort det så hade det inte varit några problem att skotrar och allt annat blivit dyrare (även om det antagligen hade fört med sig ännu högre inflation om lönerna ökat 50%, men om vi bortser från det).