Åkersjöntråden skoteråkning snöinfo mm

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jänsmässholmen har det aldrig varit några problem att få service av. Stannade på vägen upp mitt i veckan för några år sedan kl 22 på kvällen bara för att det lyste därinne, och det visade sig att dom hade storstädning-men dom fixade bräckt skinka med ägg till tre st hungriga som åkt direkt från jobbet utan knorr!
Han är inte dyr heller, så det är väl värt en tur dit ner.
Intill har du ju Mats skoter, säljer Yamaha, div tillbehör (kioskvaror också!) och bensin till marknadspris-riktigt bra att göra med!

Edit: Jag är trött. Tänker på Lillholmsjö! :p

Men!:
I Jänsmässholmen har jag inte heller haft några problem att få ngt i magen när jag åkt dit!
Däremot finns det ingen bensin där-antar jag. Dom har väl försökt några gånger med farmartank, men det måste vara 15 år sedan jag sist tankade där, tyvärr.
Annars har ju Jänsmässholmen kanonbra och ganska billigt boende, har ett svagt minne att jag betalade 250:-/natt inkl frukost häromåret. Och det finns fullständiga rättigheter där för dom som har det behovet på kvällarna också...

Last edited:

Micke_B

Aktiv medlem
23 feb 2011
52
0
1
Norra Uppland
Hur ser det ut med lederna där uppe? Har hört att det finns en del att åka på medans någon påstod att leder är nästan obefintliga där?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ehhh...vem säger att det är dåligt med leder där? Har personen i fråga ens varit där??
Föräldrarna hade stuga i Bakvattnet (grannbyn en mil längre bort) i drygt tjugo år-det tog nog iaf drygt tolv-femton innan man började känna sig "mätt" på området...

Perodvis under framförallt påsken är däremot lederna närmast bägge byarna Å-sjön och B-vattnet duktigt sönderkörda-men då är det sån trafik att det finns nog inget att göra åt saken. Det pistas nattetid under topparna (påsk/sportlov osv) men det finns ingenting som klarar trycket från trafiken runt bensinstation/affär osv.
Annars är det vääääääldigt mycket att köra på, både led och friåkning!

Micke_B

Aktiv medlem
23 feb 2011
52
0
1
Norra Uppland
Jänsmässholmen har det aldrig varit några problem att få service av. Stannade på vägen upp mitt i veckan för några år sedan kl 22 på kvällen bara för att det lyste därinne, och det visade sig att dom hade storstädning-men dom fixade bräckt skinka med ägg till tre st hungriga som åkt direkt från jobbet utan knorr!
Han är inte dyr heller, så det är väl värt en tur dit ner.
Intill har du ju Mats skoter, säljer Yamaha, div tillbehör (kioskvaror också!) och bensin till marknadspris-riktigt bra att göra med!

Edit: Jag är trött. Tänker på Lillholmsjö! :p

Men!:
I Jänsmässholmen har jag inte heller haft några problem att få ngt i magen när jag åkt dit!
Däremot finns det ingen bensin där-antar jag. Dom har väl försökt några gånger med farmartank, men det måste vara 15 år sedan jag sist tankade där, tyvärr.
Annars har ju Jänsmässholmen kanonbra och ganska billigt boende, har ett svagt minne att jag betalade 250:-/natt inkl frukost häromåret. Och det finns fullständiga rättigheter där för dom som har det behovet på kvällarna också...
Inte bara du som är trött! Jag läste i all hast att du fått problem med magen av att äta i Jänsmässholmen. När jag läste om läste jag rätt:hahaha:

Låter bra att det finns lite att åka på. Vi är en blandad kompott som åker upp. Några touringglidare (som mig) samt några vildhjärnor med vassare maskiner. :bigsmile:

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Låter skoj! Hur ser det ut annars med matställen, typ pizzeria eller liknande? Finns det något bra ställe efter leden?
I Föllinge finns det Pizzeria iaf, men finns säkert någon närmare väg till Storåbränna ifrån Åkersjön dit (är bara turist uppe där i trakterna ibland jag med så har inte koll på lederna utan karta).

Dom säljer käk där i Storåbränna med, typ burgarstånd och lite annat i byggdegården.

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Funderar på att åka upp till åkersjön en sväng i vinter. Vad är det för typ av åkning där? Finns det mycket fjäll och så i närheten eller är det mest skog, myrar och liknande?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
skog myr iaf om man jämför med jorm/blåsjön.. mkt leder finns det

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Finns säkert andra ställen som är bra med, men av det jag har upplevt är inget som Jorm och blåsjön.* :) dock för att hitta bästa körningen kan det vara gött om man har ngn att köra med som varit där innan och kört, gäller nog på de flesta ställen :)

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Okej. Jo jag planerar att besöka både blåsjön och åkersjön i vinter :)
MEn har tittat på filmer från åkersjön och tycker att jag skymtar några fjäll där, så det kanske finns lite blandad åkning där? Både fjäll, skog och myr? :)

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Bara varit i åkersjön 2ggr så har inte så bra koll :) i Jorm/Blåsjön är det bara upp på fjället o leta första bästa ravin ;-)

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Tänk på att om ni åker i åkersjön så håll reda på förbudszonerna som finns där,annars så kan det bli väääääääldigt dyr skoteråkning,finns ganska många som trotsar och åker ändå,men dom tänker inte på att dom förstör för oss andra

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Då låter det ju kanon! finns det några speciella ställen som man kan göra någon liten utflykt till? :) Några tips?
Åk upp mot Ansätten och ta "ravinen" upp över fjället och ner på baksidan så är det ganska bra åkning där. Sen kan du åka upp på toppen, du ser ett torn på toppen jag menar(låg ner i vintras) så kan du nog kika ut något själv om du inte har med någon som kan stället :) kom på att jag beskrev det utifrån att man utgår från bakvattnet, ligger väldigt nära Åkersjön.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Mina erfarenheter sträcker sig från området kring Jänsmässholmen-Olden-Åkersjön men jag kan bjuda på några tips iaf. Kraftledningen nedanför vindsnurrorna vid Olden bjöd på kul åkning. Efter leden från Jänsmässholmen ner mot Finnsäter finns massor med bra myråkning där det inte blir så vindpackat som det lätt blir uppe på fjället. Söder om Önrun finns mycket bäckar och myrar. Det finns gott om kryssleder över fjällen Ansätten - Bakvattnet, Frankrike... Det man kanske saknar i Åkersjön är brant klättring. Det är märkvärdigt platt där uppe... Åtminstone vad jag har hunnit upptäcka på tre resor dit...

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Om det är det stället jag tror du beskriver så är det ett förbudsområde för skoteråkning.

Åk upp mot Ansätten och ta "ravinen" upp över fjället och ner på baksidan så är det ganska bra åkning där. Sen kan du åka upp på toppen, du ser ett torn på toppen jag menar(låg ner i vintras) så kan du nog kika ut något själv om du inte har med någon som kan stället :) kom på att jag beskrev det utifrån att man utgår från bakvattnet, ligger väldigt nära Åkersjön.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Om det är det stället jag tror du beskriver så är det ett förbudsområde för skoteråkning.
Då tänker vi inte på samma. Kusinen som guidat mig där och han har haft stuga där bra många år och har koll på furbudsområdena :)