Åkersjöntråden skoteråkning snöinfo mm

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Grejen är att sedan förra veckan så har vi stuga i Rörvattnet. Men det verkar ju bara vara betydligt mer skoter kring Åkersjön så då är det ju bra att forska lite lätt. :)
Blir ju som inga stora avstånd bara isarna tar sig, sen är det ju bara någon futtig mil att åka med bil också.
OK, isf kan du blicka norrut mot Hotagen också, har varit upp på Penningkejsen ett par ggr. Där är fin åkning. Från Rörvattnet kan du ta dig direkt upp på Ansätten utan att passera Åkersjön tror jag, har dock inte skoterledskartan tillgänlig.

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Ja det verkar ju finnas ställen så det står härliga till, får ta och utforska som tusan helt enkelt!
Tack för goda tips! :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
OK, isf kan du blicka norrut mot Hotagen också, har varit upp på Penningkejsen ett par ggr. Där är fin åkning. Från Rörvattnet kan du ta dig direkt upp på Ansätten utan att passera Åkersjön tror jag, har dock inte skoterledskartan tillgänlig.
Jajjamän, det är raka spåret till Ansätten från Rörvattnet. Du kommer fram vid foten av slalombacken/fikastugan på ansätten, sedan är det highway ner till Bakvattnet eller fjälleden över till Åkersjön.
Sen är det väl lite si och så med sladdningen av leden mellan Rörvattnet och Ansätten, men det brukar inte vara alltför sönderkört iaf.

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Det närmar sig, är det några som kommer vara runt Åkersjön i helgen?
Vi blir ett glatt gäng som kommer försöka hitta dit från Rörvattnet i hopp om fin körning. :)
Hur ser det ut med bensintillgång där i trakterna btw...?

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
Vi åker upp på torsdag:) ska bli skoj! har aldrig varit där .
nåt jag ska tänka på? vi ska bo på campingen . hur är de med mat å grejer?
mvh

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Pirr!!! :D Så taggad så det finns inte! Ska hålla ögonen på vid gavel i jakt på er då... ;)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
jag ska åka där i helgen,bensin finns uppe vid affären i åkersjön,dock ca 2 spänn dyrare än på andra ställen,men de blir ju inte så mkt på en tank
Helt rätt, jag tycker det är så otroligt mycket värt att det finns tankställen ute i glesbygden så jag betalar gärna några kronor extra för servicen att slippa släpa med och söla med dunkar. Så fyll upp innan ni åker hem också!
Det är ju oftast lokala handlare och byaföreningar som driver dessa mackar och de kämpar mot krav på att det ska finnas E85 och fordonsgas, höga fraktkostnader och jag vet inte vad... Blev ett riktigt brandtal det här ser jag ;)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det närmar sig, är det några som kommer vara runt Åkersjön i helgen?
Vi blir ett glatt gäng som kommer försöka hitta dit från Rörvattnet i hopp om fin körning. :)
Hur ser det ut med bensintillgång där i trakterna btw...?
Det finns bränsle i Åkersjön som sagt, det finns också en skotermack i Olden (sedelautomat) nere vid sjön.

I valsjöbyn finns det bensin vid affären i korsvägen mot Gunnarvattnet. De har en liten caféhörna i butiken där man kan värma både en billyspizza och sig själv en stund också.

Fyll gärna på med mer tankställen om det är nån som har koll!

Micke_B

Aktiv medlem
23 feb 2011
52
0
1
Norra Uppland
Vi är ett gäng på 6-7 pers som planerar en resa till Åkersjön i början på Februari. Har hyrt stuga som ska ligga någon kilometer från affär och hotell.

Hur ser det ut runt ikring? Tänkte på lämpliga utflyktsmål med skotrarna, matställen mm?

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vi är ett gäng på 6-7 pers som planerar en resa till Åkersjön i början på Februari. Har hyrt stuga som ska ligga någon kilometer från affär och hotell.

Hur ser det ut runt ikring? Tänkte på lämpliga utflyktsmål med skotrarna, matställen mm?
Helgen 4:e feb så är det ju Eventet i Storåbränna, alla märken representerade och provkörning och så. Åk på det, lagom tur ifrån Åkersjön.

Micke_B

Aktiv medlem
23 feb 2011
52
0
1
Norra Uppland
Helgen 4:e feb så är det ju Eventet i Storåbränna, alla märken representerade och provkörning och så. Åk på det, lagom tur ifrån Åkersjön.
Låter skoj! Hur ser det ut annars med matställen, typ pizzeria eller liknande? Finns det något bra ställe efter leden?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jänsmässholmen har bra mat men jag vet inte ifall de har drop-in lunch, beror säkert på säsong. Nånting slänger de säkert ihop åt sugna skoteråkare.