-11 Nytro XTX MCX 270hk

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Idag började jag byta fotstegen. Hann inte färdigt, så de kommer fler bilder imorgon, men en liten teaser iaf :)



Såhär kommer de INTE se ut, kommer att kapa o grejja med lyftbågen.



Är som sagt inte klar, men är redan nu nöjd!
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Idag vart de färdigt!
Borra bort nitarna för förstärkningen, och ta bort bulten.

Borra bort dom främre 4 nitarna, och dom 2 till vänster.


Jämförelse

De va väl typ här man fattade att man faktiskt satt kapen i skiten...

Egentligen ska man använda tip tvingar för att få röret mot tunneln och resterna av fotsteget som man lämnar, men man tager vad man haver, dvs svetsklämmor :p

Satt fast halkskydden på dom tvärgående rören och markerat för morring på längsgående för "dubbarna" som ska sitta där, en var 4e CM blir de.

borrat och satt dit en.

färdiga resultatet.

nog fan ska de bli lite bättre snögenomsläpp :)




Kapade ca 2cm från tunneln, de vart en liten aning "för brett" men jag är helldre på den säkra sidan, men man kan nog lätt kapa på 1,7-1,8cm om man vill.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå

ja kapar knappast rakast i världen, men blir jäkla bra :)

3st borrar fick sätta livet till :p

snusk-bild in close ;)


är inte riktigt nöjd med hur lyftbågen vart efter kapningen, funderar på att kapa bort allt utom dom 3 bakre hålen lr hur man ska säga..



Många bilder är väl på typ samma sak, men de var efterfrågat mkt bilder på monteringen, så de blev såhär :p
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Imorgon bär de av till fjällen för provkörning! beställde även laddtrycksmätare idag :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Vart ingen provkörning av nya fotstegen :/ Lastade skotern och åkte drygt 30 mil till fjälls, och väl framme på plats går skotern SKIT så fort den fick laddtryck, fanå! felsökte, testade byta relä till bränslepump, provade rengöra bränslefilter, testkörde spridare mm, gjorde allt ja kunde göra där uppe, men fick till slut inse mig besegrad, kunde inte komma på vad felet var! Så jag fick låna en ski-doo 550fläktis... inte riktigt samma kännsla :( svängde förbi TEMAB på söndag kväll o lämnade skotern där så Henrik fick kika på den (kunnig kille, och vilken jävla service! :) ) han konstaterade till slut att original ECU var skrot, 6400kr för en ny, MEN tur nog så har ja en polare som skrotat några nytros, så en ny ECU är fixad, och laddtrycksmätaren har kommit! :) imorgon hämtar ja hem den o åker till fjälls för att testa fotstegen... (för andra gången -.- )
 
J

Jona$

inte en felkod? vilka var mer exakt symptomen och vad mer exakt sa Temab?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Nope, ingen felkod! den gick rätt okej sålänge man körde lugnt (lite gas och inget laddtryck) de enda man kunde märka var att nån gång ibland gick den lite lite ojämnt, eller så inbillade jag mig då ja kännde efter "för mycket". Men så fort man gasade så den fick lite varv och laddtryck så gick den skit, small och lambdan vart åt helvete (gick väldigt snålt) så de vart inga direkt långa testrepor med nå fullgas, en smäll och sen släpper man gasen, man vill ju inte ha haveri.

Hade telefonkontakt med Henrik på TEMAB redan på lördagen uppe i fjälls då han försökte hjälpa mig felsöka (som sagt, vilken service!) när han fick in maskinen provade han ohm-mäta spridare och så, tejpade fast en multimeter på kablarna till spridarna o såg till att dom öppnade när dom skulle, provade sedan byta MCX-boxen mot en som han hade liggandes, och tillslut hade han tagit ECU-boxen från en annan nytro dom hade inne i butiken till salu, och då gick den som ett spjut igen! ord pris på en box var som sagt 6400, han sa dock att yamaha skulle ge mig ett bättre pris på goodwill då detta var ett mkt ovanligt fel, han erbjöd mig även att låna en ECU-box över helgen så att jag kunde köra, tills den nya boxen kom :) men jag fick ju tag på denna av polaren för 1700. Jag var själv inte med under felsökning osv under veckan, då ja bara dumpade maskinen där söndag kväll och åkte sedan iväg o jobbade, och kom hem idag. sa bara "felsök och fixa innan helgen" och sen har han ringt nån gång o undrat vad jag testat och så. Får se imorgon vad notan på felsökningen går på, gissar att han hållit på med den ett par timmar.
 
J

Jona$

Ska bli intressant att se notan, men dom har iaf lakt manken till. Bra service.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Snuskigt nöjd!!! 750kr! Från och med nu är TEMAB stället jag gör affärer med
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Mycket möjligt. Hämtade den vid lunch ungefär. Ja dom är fruktansvärt trevliga, sjukt bra service, och har en jävla koll på turbomaskiner, kan inte bli bättre! Henrik passade även på att byta relät till bränslepumpen till de nya elektriska utan rörliga delar, så slipper man att de fryser.

Monterade laddtrycksmätaren direkt jag kom hem från TEMAB, lite bilder :)



Var lite för snabb o fota, lambdan är fortfarande på "heating-läget" :p
 
J

Jona$

Pratade själv med Temab I Gröndalen idag för första gången,för mig han presentera sig som Henrik.
Har helt rakt upp å ner fått en afr på 10.5 wot så vi bollade ideer , men jag har redan gått igenom allt, så iväg med mcx ecu till Erik på mcx för felsökning, bytte en så sent som förra vintern då mapsensorn var felande.

Riktigt trevliga å genuint intresserad utav att lösa problemet, precis som grabbarna på ntc. Men 750:- är ni buksvågrar eller :p det är juh sjukt bra.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
"DRiFT Iridium" heter mätaren Andersxboy, här är en länk. http://www.hova.com/maetare-lcd-52mm-drift-iridium-turbomaetareladdtrycksmaetare-roed-2.0-bar/

Ja denna Henrik håller ju till i Tegsnäset, Granö. ( https://www.facebook.com/pages/TEMAB/114253861977019?fref=ts ) så om de är samma törs jag inte svara på.

Förra helgen var det ju problemet uppstod, var i fjälls med en kille som råkar vara Henriks barndomskompis, så vi ringde redan på lördagen och frågade om hjälp och bollade lite medans jag felsökte, men gav upp då jag inte hittade felet, så ja svängde förbi temab söndag kväll, lämna maskin utanför o slängde nycklarna i brevlådan och ringde upp Henrik på måndag morgon o sa att han kunde ta den när han hade tid över, men helst innan helgen. Tisdag förmiddag vid kanske 9-10 hade han hittat felet iaf.

Om något av detta påverkade priset vet ja inte, men han var jäkligt trevlig och kunnig iaf, o buksvågrar tror ja inte vi är ;) Men som sagt, nu blir de till o göra service o liknande hos dom, det är lätt värt att åka några mil extra för att den servicen, och att maskinen tas omhand av killar som verkligen bryr sig om maskinerna, och som dessutom är väldigt hemma på turbomaskiner. (när jag var där fanns 1viper 190, 1 viper 270, 1 nypex 340, 1 apex 315 och nån dragrace-rx1 effekt för mig okänd inne i lokalerna...) känns helt enkelt som en åf helt i min smak!
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Rx1an bromsade dom till 414hk utan lustgas. Tror dom vann iprincip allt dom ställde upp i. Måånga hk i dendär butiken! Vem va hans kompis du va å körde me?