För det första går det inte mäta som boost beskriver när du har remmen så slak. På första bilden om det sitter 6st shims i då så ser remmen ut att vara rätt längd. Men du mäter helt fel, du ska bara trycka ner remmen från ena sidan, inte med handen från båda sidor som du gjort sen mäta som du gjort och då ska du få ca 32mm.
Det som händer om man kör med för kort/spänd rem är att du får ett visst driv och framför allt gnissel när remmen blivit varm.
Det enda som kommer hända när du nödshimsar sekundären är att du kommer starta på 2-3an om man jämför mot en bil, hur länge brukar en koppling hålla om man alltid startar på 2an? Därför du får midja på remmen också. En bieffekt till är att när du ska iväg och det går lite tungt så kommer remmen att dras ner i sekundären och det kommer gå ännu trögare att komma iväg och du har snabbt brännt upp en rem till...
Guiderna du länkat till är bra tycker jag, går igenom det viktigaste.
När du har spännt remmen till 32mm som det ska göras så kan du trycka ihop remmen och kolla om du har något spel i primären. En ny rem är ganska hård så det är inte helt lätt att dra ihop den tillräckligt runt axeln på primären. Därför kan det vara enklare att göra denna mätning med remmen lös (utan sekundären).
Men som sagt du måste kontrollera primären ordrentligt annars kommer du aldrig lösa problemet. Du kommer garanterat hitta massa fel i den, men visa dom här så kan man säkert bortse från vissa då det är gammal maskin som man kanske inte vill lägga flera 1000kr på variatorerna på..
Vattenmetoden fungerar men du måste använda en avdragare eller en skruv med rätt gänga. Variatorskruven fungerar inte med vattenmetoden på polaris.
Det som händer om man kör med för kort/spänd rem är att du får ett visst driv och framför allt gnissel när remmen blivit varm.
Det enda som kommer hända när du nödshimsar sekundären är att du kommer starta på 2-3an om man jämför mot en bil, hur länge brukar en koppling hålla om man alltid startar på 2an? Därför du får midja på remmen också. En bieffekt till är att när du ska iväg och det går lite tungt så kommer remmen att dras ner i sekundären och det kommer gå ännu trögare att komma iväg och du har snabbt brännt upp en rem till...
Guiderna du länkat till är bra tycker jag, går igenom det viktigaste.
När du har spännt remmen till 32mm som det ska göras så kan du trycka ihop remmen och kolla om du har något spel i primären. En ny rem är ganska hård så det är inte helt lätt att dra ihop den tillräckligt runt axeln på primären. Därför kan det vara enklare att göra denna mätning med remmen lös (utan sekundären).
Men som sagt du måste kontrollera primären ordrentligt annars kommer du aldrig lösa problemet. Du kommer garanterat hitta massa fel i den, men visa dom här så kan man säkert bortse från vissa då det är gammal maskin som man kanske inte vill lägga flera 1000kr på variatorerna på..
Vattenmetoden fungerar men du måste använda en avdragare eller en skruv med rätt gänga. Variatorskruven fungerar inte med vattenmetoden på polaris.