1991 Supertrak 488 kryper, slut på idéer

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
För det första går det inte mäta som boost beskriver när du har remmen så slak. På första bilden om det sitter 6st shims i då så ser remmen ut att vara rätt längd. Men du mäter helt fel, du ska bara trycka ner remmen från ena sidan, inte med handen från båda sidor som du gjort sen mäta som du gjort och då ska du få ca 32mm.

Det som händer om man kör med för kort/spänd rem är att du får ett visst driv och framför allt gnissel när remmen blivit varm.
Det enda som kommer hända när du nödshimsar sekundären är att du kommer starta på 2-3an om man jämför mot en bil, hur länge brukar en koppling hålla om man alltid startar på 2an? Därför du får midja på remmen också. En bieffekt till är att när du ska iväg och det går lite tungt så kommer remmen att dras ner i sekundären och det kommer gå ännu trögare att komma iväg och du har snabbt brännt upp en rem till...

Guiderna du länkat till är bra tycker jag, går igenom det viktigaste.

När du har spännt remmen till 32mm som det ska göras så kan du trycka ihop remmen och kolla om du har något spel i primären. En ny rem är ganska hård så det är inte helt lätt att dra ihop den tillräckligt runt axeln på primären. Därför kan det vara enklare att göra denna mätning med remmen lös (utan sekundären).

Men som sagt du måste kontrollera primären ordrentligt annars kommer du aldrig lösa problemet. Du kommer garanterat hitta massa fel i den, men visa dom här så kan man säkert bortse från vissa då det är gammal maskin som man kanske inte vill lägga flera 1000kr på variatorerna på..

Vattenmetoden fungerar men du måste använda en avdragare eller en skruv med rätt gänga. Variatorskruven fungerar inte med vattenmetoden på polaris.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Självklar kollar man inte axialspelet med för slak rem den måste såklart ligga an mot primärens variatoraxeln men de tror jag ts förstår.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Jo, jag har förstått att jag gjort fel från början när jag mätte remspänning från början, med 4 shims är jag närmare sanningen med ca. 35mm. Jag nämnde samma sak tidigare att det inte känns bra med remmen så djupt då den får starta med högre utväxling. Men när den är som den är så är det frågan om vad som är bäst, att den ligger och gnuggar hårt när den vill driva på tomgång och nöter på det sättet, eller att den får tyngre att starta, det var mest det jag var kluven över.

När jag mäter remspänningen på detta sätt så lägger sig remmen tätt runt primärens axel, så det ska inte vara några problem.

Du hade helt rätt asker, jag fick ont i magen då jag kontrollerade primären. Bussningen i locket är långt ifrån perfekt, men inte helt åt skogen. En av rullarna är helt sopslut och de två andra har lite mycket rörelse i sidled men annars ganska ok. Alla vikter har väldigt mycket rörelse i sidled men de har åtminstone inte krockat med något, jag ser inga skrapmärken. Glidgklackarna har rätt mycket spel också in mot korset.

Jag brukar inte tycka om tredjepartsdelar när det är vitala grejer men lutar åt att beställa en repsats och åker på att köpa en avdragare också. Jag kollade på sprängskiss med priser och att köpa därifrån var det flertalet tusenlappar det kostar med orginaldelar, vilket jag varken har till övers eller tycker att det är värt att lägga på en skoter i denna prisklass.

Är det någon som känner till en bra sats att beställa eller vad det finns för andra alternativ? Jag hade en tanke på att byta fjädern också när jag ändå är och gräver men bara den var 785kr så det fick vara :eek: Jag kan tycka att dom kan dra ner lite på priserna till gammelmaskinerna..

Kanske ska leta efter en utbytesvariator rent av?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Fick en tokig tanke 🤔 Eftersom att C-C-mått är korrekt och variatorerna inte klämmer märkvärdigt på remmen, samt att remmen är av korrekt modell... Kan veven vara skev???
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Det känns ganska osannolikt då det i sånt fall skulle handla om någon millimeter ute vid remmen och den fortfarande hade problem trots någon centimeter för slak rem. Hoppas då inte att det är det! Har ingen klocka till hands så jag kan inte kolla heller.

Sitter nu och funderar på om jag ska beställa renoveringssats sekundär med bussning, renoveringssats primär utan bussningar och en avdragare. Allt är piratdelar och går loss på 1600kr men jag kan inte riktigt bestämma mig om det är värt det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Sekundären på en så motorsvag maskin brukar hålla extremt bra i bussningar och glidklacker rullar. Jag tror sekundären håller 1500-3000mil på en sådan maskin. Primären däremot har förmodligen sluta bussningar redan efter 700 mil på en sån maskin. Du kan besikta glidbussningarna ganska enkelt genom att klämma ihop skivorna med händerna, man klämmer bara lite, inte så att de går ihop om du förstår. Om man känner glapp då så går man vidare och drar med händerna radiellt i yttre skivan och längst ut i locket. Då kan man se om bägge bussningarna är slut eller bara yttre eller inre. Om variatorns axel är rostig så slits skivans bussning fort. På äldre billigare maskiner som denna brukar jag slipa med ex 400 korns våstsilp eller än bättre smärgelduk med motor på tomgång. Byt bara de mest nödvändiga viktbussningar som ex för man kan köra med rätt mycket glapp i glidbussningar på en sådan gammal maskin utan allt för stor förlust i effekt.
Men att den drar tycks inte ha med primären att göra då remmen ligger fri axiellt. Prova shims isär sekundären mer och känn hur slö den blir med remmen långt ner i sekundären. Som asker skrev finns risk att de dras ner djupt i sekundären vid gaspådrag från stillastående men prova de är inte säkert. De kan dock hända när du kört fast ordentligt då de går tungt.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Bra information, tack Boost III! Jag har i veckan fått hem en avdragare och tagit loss primären och snickrat ihop ett verktyg för att gänga ur korset, men den sitter som f*n, finns det några tips på hur man får loss den utöver det vanliga med värme, knacka och dylikt? Jag tänkte försöka få loss den dels för att rengöra allt ordentligt och dels för att putsa på axeln som är mer än lite rostig på sina ställen.

Bussningen i locket är glapp men inte fruktansvärt. Skivans bussning är också rätt glapp, men jag är osäker här på hur glapp den får vara innan det är för mycket. Jag lutar åt att byta rullar då en av dom är helt sopslut och då blir det nog att köpa ett kit piratdelar från Marindemontering (enda firman som har på lager) då allt ändå är slitet och glappt, men det följer inte med någon bussning där. En fråga om bussningarna: Det ser ut att vara en mässingbussning i locket men det enda jag har sett som finns att köpa är fiber och stål? Är det stål jag har då trots att den ser "guldig" ut?

Jag ska se om jag kan lägga upp en video någonstans på glappen och kanske någon bild på verktygen jag gjorde. Jag skippar renoveringskit till sekundären, den kändes inte dålig när jag hade isär den men min tanke var att den är så pass gammal så jag fixar upp den också, men då kan jag spara dom pengarna! Tack för det :)

Jag kommer att shimsa sekundären "halvers" under inkörning och får se sen hur den beter sig, om jag shimsar för korrekt remspel eller för att den inte ska dra.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Såg nu att verktyget jag gjort, som är en kopia av det i videon, är gjort för en variator som ser lite annorlunda ut än min. Kommer det att fungera att göra på samma sätt som i videon eller behöver man göra ett verktyg som passar muttern runt axeln? Han använder verktyget strax efter 4:00 i videon och visar det ca. 3:30.


Här är video med glappen i primären, vad tror ni som har ett hum om något?
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Bussningen som ser ut som mässing är förmodligen en sliten fiberbussning. De är i grunden gjord av stål eller mässing med pålagt fiber. Bussningarna ska inte glappa radiellt ny eller max 0,1mm. Om de gamla glappar 0,3-0,4mm så är de inte så farligt på en sådan maskin.
Ang dra loss korset så krävs det enorm kraft och värme. Jag har svetsat ihop en tre klo med 1,5 METERS skaft och trots det så får man ta i utav hell. Korset är eller ska va limmat i gängorna därför måste man värma ordentligt.
Att klämma fast skivan i skruvstycke som på videon såg tveksamt ut. Om de finns skruvhål för startmotordrev på baksidan skiva så använd dem för att få fast varren i skruvstycket. Många variatorer har gjutna fackverk på baksidan och då behöver man bara dra fast två skruvar i skruvstycket som går in i dessa fördjupningar.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Jag vet inte om du hann se mina bilder och videon jag la upp då jag lade in dessa på efterhand i inlägget? Glappet i mina bussningar känns för mig som gränsfall men jag hade gärna hört vad någon med erfarenhet om dessa tror om glappet som syns. Är det stark Loctite som gäller när man monterar ihop allt igen, eller räcker medium(blå)? Som syns i videon så är åtminstone en rulle sopslut men de andra två känns OK.

Som man ser i mina bilder så har jag gjort tårtbitar som passar in i fackverket på baksidan av variatorn med ett par bitar plattjärn som förhindrar att den ska kunna glida ur medans man våldar, och skydd av gummi mot skivan. Den sitter som ett smäck med den lösningen och bör inte ta skada.

Jag har en hel del erfarenhet av motorskruvande men jag har inte gjort annat än rengjort variatorer förut så jag är väldigt tacksam för input! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Av videon att bedöma så så behöver du byta bussningarna till vikterna (ev byta hela vikterna om de är slitna dessa ska vara helt plana och sen kan det slitas gropar i början på dom), alla rullarna. Glidknapparna är bra att byta så slipper man missljud och så håller viktbussningarna och rullarna längre. Glidbussnigarna till axeln tycker jag inte så så farligt ut. Är bättre att känna när du har locket påskruvat utan fjäder, hur mycket du kan vicka allt då.
En pirat sats duger nog till en motorsvag äldre maskin. Rullarna är väll den enda som är ok kvalité på dom, resten är gjord i någon plast som inte tål värmen eller belastningen från en 800, glidknapparna kör man slut på 5minuter på en 800 riktig jävla skit alltså.
Är fiberbrickorna ok på sidan av rullarna så återanvänd dom för dom är 100gg bättre än dom i satsen.
På dom äldre p85 som på din så sitter det bronsbussningar till axeln.

För att ta bort korset så måste du ta bort muttern först.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Helt klart är variatorn slut i de mesta de enda som du skulle kunna fuska med är glidbussningarna på axeln men de är nog rätt slut de med, känn axiell glapp. De bussningarna finns för ca 250 resp 270kr. KN racing sverige kan ha de bussningarna jag tror inte de finns som original AC del.
I sista kris fall tror jag Catmaster "sverige" har dem.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Sådärja, nu kommer slutsatsen långt senare. Jag byggde verktyg och fick isär allt med lite våld, tänkte beställa reservdelskit pirat, har inte hittat det i lager någonstans så för ett par veckor sen skruvade jag bara ihop allt efter noggrann rengöring. Den får tuffa och gå i vinter så får det bli sommarens projekt att renovera upp primären. Krypandet blev faktiskt markant bättre (den rör sig inte längre iallafall) efter att jag monterat tillbaka allt igen och byggde en egen spacer med längre bult som håller sekundären så att den har lite mer spelrum i sidled med bättre glid i sidled. Tusen tack ska ni ha för alla svar!
 
Reactions: mas