2011 tråden

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
vadå läkt ut? :p dom har ju lagt upp det själva
Finns bara på engelska so far, de nordiska Lynxsiterna är inte uppdaterade.

Hursomhelst intressant line up men jag hade velat se den nya PPS 154 boggien i Commandern också, hoppas på att tryckfelsnisse missat att lägga in den men vi får se på fredag.
 
S

StoxResearch

Nice från Lynx! Lynx har inte miljoner modeller där bara muttrarna skiljer mellan närmast liggande versioner :) Det gillar iaf jag.

Fråga. Har Lynx verkligen fasat ut samtliga Förgasar- och SDI modeller förutom 550n? De blir väl kanske först isf att få allmänhetens godkännande för miljövänlighet, :p Ok, 550n finns ju än, men annars så.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Priserna brukar komma i april, ofta mot slutet.

Gissningsvis ungefär samma som i år med måttliga uppjusteringar borde det vara mht världsekonomins utveckling, dessutom kommer Lynx med bra erbjudanden och sk Snow check på uppemot 8000 skr.

Skulle tro att "Boondockern" blir top of the line på ca 147 900, i alla fall under 150 k
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Bamsegrill:
Aja. Just den här tråden är inte menad för såna här diskussioner :)
All true, avslutar med att ändå konstatera att nästa säsong ändå ser oerhört positiv ut för Polaris, jag tror den nya lineup:en kommer sälja som smör... :)

Edit: Angående den där Lynx Backcountry så lär nog PPS boggie och 800 Etec kunna kännas rätt attraktiv för många....
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tänkte ställa en liten fråga gällande arctic cat.
Hur blir det med årets nyförsäljning nu när arctic inte lanserat nåt riktigt nytt? Jag menar, kan ac kännas kall på marknaden i och med att de inte lanserat nåt substantiellt?

Jag har en lite känsla som säger att om de inte sänker priserna markant så riskerar de att tappa en och annan kund. Rätt eller fel?
Å andra sidan har de råd att sänka priserna när de inte har tvingats nylansera någon modell. Rätt eller fel?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Bara jag som inte kan se 2011årsm.?
Verkar som att Lynx insett att dom "råkat" släppa elvorna och åtgärdat problemet.

Sen kan jag ibland fråga mig om dessa "misstag" verkligen är mänskliga faktorn eller en marknadsföringsåtgärd.

För jag var då å köpte lite olja av min ÅF idag och hade jag itne varit stressad och hunnit prata mer hade det mycket väl kunnat sluta med att förhandsbokat en xtrim 800 boondocker! :D
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag tänkte ställa en liten fråga gällande arctic cat.
Hur blir det med årets nyförsäljning nu när arctic inte lanserat nåt riktigt nytt? Jag menar, kan ac kännas kall på marknaden i och med att de inte lanserat nåt substantiellt?

Jag har en lite känsla som säger att om de inte sänker priserna markant så riskerar de att tappa en och annan kund. Rätt eller fel?
Å andra sidan har de råd att sänka priserna när de inte har tvingats nylansera någon modell. Rätt eller fel?
Mjo även jag kan tänka mig det, nu har ju AC lanserat många detaljer på sina senaste maskiner som är positiv utveckling, tänker på justerbara styrhöjaren, bra lättad boggie och annat som gör att det ändå känns som viss utveckling, och väldigt positivt att maskinen känns mer komplett out of the box. Men nu känns det ändå som att de avvaktat någon eller t.o.m några säsonger för mycket chassi mässigt (oavsett hur bra detta chassi är enligt AC älskarna).... Den nya motorn är ju ett starkt säljargument men i kontrast mot Polaris nya chassi och förhållandevis starka motor och BRPs Etec samt sjyssta chassi så kan jag tänka mig att AC lär ha en lite passivare säsong....
Och om de nu kör på att släppa nytt nästa säsong, och eftersom de tydligen firar jubileum så känns det troligt att något nytt kommer då så kan det ju vara en tanke att "rea ut" sista säsongen för befintliga chassit, inte grovt men ändå lägre än konkurrenterna för att få de lite mer säljkraftiga.
Men samtidigt verkar ju AC ha en väldigt skarp entusiast skara så de lär säkert vara märkestrogna ändå, men med de omärkesbundna köparna lär de få problem misstänker jag. Nu ser jag enbart till offtrailsegmentet f.ö, dvs CF o M serien...
 
Last edited:

satur9

Medlem
20 feb 2009
19
0
1
Imponerande utbud av Polaris, men att ingen av märkena nu kan erbjuda en 700cc tycker jag är synd.
 
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Jag tycker då att Cat gör jävligt bra grejer. Det är nyhetsvärdet som börjar falna, vilket är illa nog. Är förresten själv helt övertygad om att Cat utvecklade F-chassit för de trodde att marknaden skulle svänga över till 4T. Nu tvingas de sitta på det chassit ett tag och göra sitt bästa för att tjäna in satsade pengar.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Stox: Jag ifrågasätter inte om de gör bra grejer eller inte. Jag undrade hur marknaden kommer att reagera när nyhetsvärdet itne finns i ekvationen.
Vad har f-chassit i den frågeställningen att göra?
 
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Ehhh. Jag sa ju precis som du fast la till lite oväsentligt om vad jag tror var en felaktig 4T satsning från Arctic :p Jag sa nog inte emot dig vad jag kan minnas? Spånade bara vidare ju.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
arjeplogarn:
Ehhh. Jag sa ju precis som du fast la till lite oväsentligt om vad jag tror var en felaktig 4T satsning från Arctic :p Jag sa nog inte emot dig vad jag kan minnas? Spånade bara vidare ju.
Så här i efterhand kan jag ha låtit dryg. Det var inte meningen.
Det är ju ett intressant sidospår det här med om de har satsat fel på 4T eller inte. Twin spar är ju inte ett tokigt chassi men heller inte bra.
Jag håller med dig i det mesta du säger om det här med 2T och 4T, 2T är såvitt jag kan bedöma bättre. Och din envishet är beundransvärd. Men ibland pratar du väl mycket om 2T och alla dess under, också i trådar där det inte är nödvändigt för att besvara grundfrågan.

Jag tror nog mer att jag misstolkade ditt spånande som ett svar och blev lite missnöjd när du gick ut i pereferin och pladdrade. :D
No hard feelings utan det blev nog mest bara lite missförstånd. För i slutändan, du brukar ju inte ha fel.
 
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Ingen fara alls faktiskt. Men jo, jag tolkade ditt inlägg som lite ondskefullt. Men det gör inget :) När vi sitter i solen mitt i skogen och grillar korv är alla vänner, hahaha.

Varför jag kom in på Twin-Spar eller (som jag kallar det för jag är kass) F-chassit är för att det är min teori varför inte Arctic släppt nåt nytt chassi i större omfattning än. Varje chassigeneration kostar skjortan att utveckla, och pengarna måste dras in. De skulle troligen förlora mer på att släppa ett nytt chassi för tidigt, än att suga lite på det gamla. Och nä, Twin-Spar är säkerligen inte kasst (inte kört någon), men uppenbart inte i allas smak. Deras andra chassi rockar däremot tom i mina ögon fett! Skulle jag köpa ny maskin, vilket jag inte kan för slidmatning rules ( :p ) så skulle Arctic stå väldigt högt på listan. En Crossfire vore inte dum alls! Diggar Arctics motorer stenhårt också.

PS. Jepp, jag klämmer in kommentarer om 4T lite här och där, but that's me ;)
 
4

426H

Håller med stox om att twinspar chassiet sannolikt utvecklades med tanke på fyrtaktsmotorer. Det är ett utpräglat ledchassie som funkar väldigt bra just på led oavsett vilken takts motor som sitter under buken och trots att det har onödigt många kilo att släpa på. Faktum är att det går att köra mkt snabbt på just leder. Utanför led är en annan historia, men där har ju arctic ett annat chassie som funkar mkt bra.
När det gäller polaris är jag helt övertygad om att dom kommer att släppa DI 2-taktsmotorer 2012. Dom har investerat mycket pengar i sina nya rush- och pro-rmk chassin, och dom är inte designade för 4t-motorer!!!