Men blir inte det orättvist mot BRP maskinerna som har lång kylare och shoot start ?
AC hade kunnat se till att en likvärdig maskin fanns med i testet... men då dom är riktiga sopor på marknadsföring så är det säkert någon privatperson som lånat ut sin skoter till testet.Men även summit expert har ju rejäl kylare. Det var orättvist mot Artic när dom jämförde en Artic med lång kylare och elstart och pro RMK har kort kylare och saknar elstart men BRP maskinerna har lång kylare och shoot start. Jag tycker inte Artic missgynnas i testet men däremot kan man ju tycka att Polaris gynnas lite vikt mässigt eftersom det är den enda maskinen med kort kylare och enbart manuel start men antar att det står med i testet vilken utrustning maskinerna har. Nu är det visserligen en Artic tråd men helt rättvist kan en jämförelse inte bli eftersom tillverkarna har lite olika ideer hur maskinerna ska utrustas tex om shoot ska jämföras mot manuell start eller mot en maskin med elstart.
Dom har ingen likvärdig maskin visst dom har en som har kort kylare och utan elstart typ som Polaris men BRP maskinerna har lång kylare och shoot start så helt likvärdigt blir det inte. Det verkar vara rätt ofta vara intresserade handlare som lånar ut maskiner till test och inte importören.AC hade kunnat se till att en likvärdig maskin fanns med i testet... men då dom är riktiga sopor på marknadsföring så är det säkert någon privatperson som lånat ut sin skoter till testet.
Nog har väl SR genom historien ställt sig i annonsörernas led lite. Mest för man nog inte haft något val. Snowmobile var väl stenhård mot tillverkarna ett tag, det gick på tok det.Jag kan tycka att videon jag länkade tidigare i tråden är ett mer rättvist test än vad snowriders är. Förövrigt så gillar jag Snowrider då Björn är den enda skoterjournalist som vågar kritisera samtliga märken.
Titta bara på sledtrax samt amerikanska Snowtrax där det verkligen skiner igenom hur köpta reviews det är. Brukar typ börja skratt när jag råkar se en Snowtrax video.
Förövrigt så har vi i hushållet flera olika märken och alla tillverkare tycker jag tillverkar riktigt bra skotrar som dock har sina för och nackdelar.
Hade en SKS 840 2019 och den var långt ifrån katastrof så förstår inte vad du menar, men givetvis var ju mappningen lite som den var i början (till andra servicen) men inte i min mer än att den gick fett. (Kör nu Rotax 850 2021)Precis! Att ha en som Chris burandt som står och säger hur awesome den är säljer oerhört! T.e.x var ju polaris 850 2019 katastrof, men har man nog med stora namn som säger " nä har aldrig haft problem" så tror ju faktiskt många kunder på detta.
Enligt Mulle så är det där dom ligger effektmässigt och han bromsar en del maskiner per år men samtidigt så kan Rotax 850 ge 156hk i vissa bromsningar.Håller helt och hållet med, det är skillnad mellan motorerna i samma bänk som är intressant. Det som jag reagerar på är dock följande, MC Xpress har bromsat skotrar med Snowrider vid flera tillfällen och kollar man 2017 och jämför med 2019 så blev det såhär.
2017
Arctic Cat 800 (Suzuki): 148 hk
Ski-doo 850: 162 hk
Skillnaden är här 14 hk
2019
Arctic Cat 800 CTEK2: 143 hk
Ski-doo 850: 164 hk
Skillnaden är här 21 hk
Hand upp här alla som ärligt tror att CTEK2 har mindre hästar än gamla Suzuki motorn. Det måste ju vara så, eller så är det någon som inte stämmer med hur det har bänkats.
Vilka flera olika körningar finns det som visar att Arctic Cat har 20 hk mindre än Polaris/Rotax 850? När jag söker och bortser från MC Xpress så hittar jag bara siffror på runt 10 hk mindre än de motorerna.
Det gör det ju intressant då Arctic Cat anger 115 kW (156 hk).Enligt Mulle så är det där dom ligger effektmässigt och han bromsar en del maskiner per år men samtidigt så kan Rotax 850 ge 156hk i vissa bromsningar.
Säger nog inte så mycket, en polaris 800 från 2010 har enligt transportstyrelsen 154hk, en polaris 850 2020 ger enligt transportstyrelsen 152hk, gissa vilken som går bäst?Det gör det ju intressant då Arctic Cat anger 115 kW (156 hk).
Utifrån det så måste man ju säga att Arctic måste ju göra nånting rätt om den upplevs likvärdig med BRP och Polaris 850 motorer (eller tvärtom att de andra gör något fel). De har ju bevisligen "sämre" utgångsläge på vevaxeln men vid mattan kanske det är tvärt om. Tänk om de andra hade lyckats lika bra.Har finns en till bänkning av Artic troligen inte det resultatet Artic fans vill se men även tips på hur man får upp effekten https://snowmobile.se/tikka-snowmobile-dynotest-arctic-cat-alpha-one-8000-2020/?fbclid=IwAR1X4YpY3lgjpRGgVgihg5lFMCTjk-9enOVt2TQu_xVYSphP-Qk2SbqFnu0
Nå märker man skillnad mellan original Ski-doo 850cc och Arctic 800cc, rätt mycket stundtals men du klarar dig alldeles utmärkt med en AC eller Yamaha 800cc helt garanterat. Sen är det väl mer hästar till nästa säsong enligt förhandssnacket och presentationsbilderna som kommit ut?Utifrån det så måste man ju säga att Arctic måste ju göra nånting rätt om den upplevs likvärdig med BRP och Polaris 850 motorer (eller tvärtom att de andra gör något fel). De har ju bevisligen "sämre" utgångsläge på vevaxeln men vid mattan kanske det är tvärt om. Tänk om de andra hade lyckats lika bra.