2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Se där nu har det vart dåligt med uppdateringar här från min sida.

Bockat en plåt där bak för förstärkning och stänklappsfäste. Eh ja tro inte att jag lyckades på första försöket :amuse:


Fotstegen byggda:


Bockat och svetsat om original "listen" på fotsteget och bockat lite plåt.
Nu ska det bockas en förstärkning inne i tunneln och sedan lackas och nitas ihop.


Jag valde att lyxa till det lite då jag ändå ska bygga boggiförlängning. 9" blev det.


Det råkade bli en 383*57. Tänkte försöka få in den utan att kapa kammarna så jag har beställt 8 tandade drivhjul som kompensering.


Mattan blir ca 25-30 cm längre :bigsmile:


... men så var den ju 2cm för bred, upp på operationsbordet!!


Efter lite tigersågande så vart den smalare :amuse:


Dagsläge. Är ju nästan skoterföre nu så det börjar bli bråttom!!!


Så här blir det uniefär när det är klart är det tänkt


Som vanligt blev det mer jobb än väntat.:unsure:
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ser mycket lovande ut! :) en fråga bara angående din kapning i mattan, finns de ingen risk för att den spricker upp eller liknande? eller har du stängt igen på nåt smart sätt? (hoppas du fattar hur ja menar)
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
ser mycket lovande ut! :) en fråga bara angående din kapning i mattan, finns de ingen risk för att den spricker upp eller liknande? eller har du stängt igen på nåt smart sätt? (hoppas du fattar hur ja menar)

Nej det tror jag inte det blir fin kant särskilt om man slipar lite med vikenslipen efteråt.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
I helgen har de blivit lite mer fix och provning. Kapade först isär slutburken och svetsade fast gallret i den dom börjat rassla lös. Nu kommer det inte hända igen. Justerade även lite för mindre mottryck i den. Justerade ner öppningen av wastegaten lite så nu är den väldigt lite öppen hela tiden. Justerade även wastegatefjädern så den öppnar lite lättare och så öppnas wastegaten av laddtryckssidan istället.

Boondockern är också fixad, va lite ärg bakom knappen. Resultatet blev bäst hittills, boondocken är ju överlägsen i justerbarhet jämfört med attitudeboxen, det optimala hade ju varit en boondocker turbobox. Laddar 0.25 typ med 0.45 bars mottryck och går fint. Lite justering i övergången till laddtryck kvar. Hann dock inte justera så länge innan jag fick soppatorsk, den är nog inte den mest ekonomiska skotern att köra :)

Kanske det tillochmed blir lite nöjeskörning nästa helg :)

/ Johan
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Nonnare


Då boggin blev nerflyttad 10mm och bakflyttad 20mm blev det tillräckligt med plats för matta!


Boggiförlngning på inmätning.


Snart är det bara nita det som går och sedan lämna på lack!
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ser bra ut! Du lär nog inte köra fast i första taget.

Jag ska försöka få med kameran till helgen.

Jag har boondockern på +50 på fullgas på maxvarv nu. Med piporna och högkomp hade jag -5 och bränsletrycket är samma. Mottrycket är ju bra i förhållande till laddtryck så den lär ju inte spola soppan rätt igenom heller. Ett steg på boondockern tror jag är 0.5% så den får alltså strax över 25% mer soppa nu mot för med piporna och högkomp med 0.2-0.25 bars laddtryck. Borde ju vara kring 20% effektökning iallafall.

Tänkte prova till helgen att koppla på laddtryck i mapsensorslangen till originalboxen och se vad som händer. Undra om den bottnar på exakt 0 bar eller om de finns lite till godo.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Låter ju bra detta här. Asker vart ju nöjd med boottensvaret i övergång till ladd när han monterade dubbla reedkorgar in till plenum så sätt dit det om du inte redan gjjort det. Förmodligen ger det bra resultat även på insprutare får vi hoppas. Blir ju jämnare tryck till melpasi tryckregulatorn också då hela tiden och det bör vara possitivt.

Men att köra med läkande wastegate är väl en tillfällig nödlösning hoppas jag?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Låter ju bra detta här. Asker vart ju nöjd med boottensvaret i övergång till ladd när han monterade dubbla reedkorgar in till plenum så sätt dit det om du inte redan gjjort det. Förmodligen ger det bra resultat även på insprutare får vi hoppas. Blir ju jämnare tryck till melpasi tryckregulatorn också då hela tiden och det bör vara possitivt.

Men att köra med läkande wastegate är väl en tillfällig nödlösning hoppas jag?
Ja funderar på reedkorgar eller något liknande. Undra om det fungerar om jag sätter dom i tryckröret? Någon bränsletrycksregulator med tryck på har jag ju inte, de är original i tanken.

Varför skulle det vara det? Maskinen blir ju betydligt rappare, med aningen segare laddtryck. Ska bara försöka hitta en bra kompromiss därimellan.

Vid full gas annars blir det ju 0 laddtryck (lite undertryck nu utan reedkorg) mot typ 0.4-0.5 bars mottryck innan laddtrycket kommer och de verkar inte motorn gilla.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
I tryckröret kan nog funka skapligt men bäst är nog i plenum närmaer insug trottelboddy)

Ang melpasi tryckregulator har jag för mig att man kör det även till insprutare på hojar som byggs om till turbo kraftigare soppump sätter dom i också i. Men "tror" nog org pumpen duger en liten bit upp i ladd. Du måste ju ha samma övertryck på soppan på fullt ladd som utan laddtryck annars blir det nog knas med insprutningen. ex om den har 3 bar övertryck på tomg så ska den ha 3bar över laddtrycket även vid 0,7bars turbo tryck. (3,7 bar med andra ord

Kolla upp detta i dragracetråden på sportthoj.com där beskrivs hurvida du behövert melpasiregulator eller ej ,,jag kan ha tokfel då minnet sviktar och det var länge sedan jag forskade i turboinsprut ,,men viktigt att kolla upp! Hoppas jag har fel = billigare och enklare utan tryckregulator.

Det är ju bra att du experimenterar med läkande wastegate men som regel vill man ju fortas möjliga få upp laddtrycket. Men 2 takt är ju ganska outforkat så experimentera på.

Kör så det ryk och ryker det inte kör ändå
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Här har man en värdefull sida man ska läsa sig ner över på för här finns turbo proffs som beskriver billiga enkla lösningar.http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=143765&highlight=tryckregulator+insprut.

Den verkar vara att man ska köra en tryckregulator som ger 1-3 dvs 3ggr högre bränsletryck när laddet kommer för att trycka i spridarna mer soppa än vanligt. Med en sådan bränsletryckregulator kan man tydligen slippa en massa eftermarknads sprutboxar och skit. Annars har mcexpress tillägssprut för 600o som tydligen funkar bra.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ja jo men nu har jag ju bara så lite ladd så de spelar ju ingen roll det där med regulatorn. Sen räcker ju pumpen lite längre också när inte trycket är lika högt. Kan ju kompensera soppan med bränsleboxen. Det skulle ju varit en progressiv isåfall.

Idag har jag varit och kört hela dagen. Gick fint men började tappa lite varv mot slutet. Växlade på onödigt mycket på vägen hem och när jag väl va hemma så gick de knappt att starta maskinen för den gick tungt. Hoppas det är variatorn som inte är helt 100. Blir att kolla imorgon.

Körde med originalboxens höjdtryckslang med laddtryck också. Verka fundera hyfsat iallafall, bättre än utan.

Sen trycker den ur sig olja genom luftningen på oljeburken har dragit slangen typ 40cm uppåt sen ner igen så de inte ska skvimpa över men ändå trycker den ur. Funderar på att sätta ett stort bränslefilter på luftslangen och dra upp den i lyset typ.

/Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jag ""tror"" inte org insprutet klarar turbo hur lite tryck man än lägger på. Insprut brukar ha mycket problem att klara täcka upp för byte av avgassytem på hojar ens trotts mappnings boxar. Med turbo vill den ha så mycket mer sås redan på 0.4 bar så det motsvarar värsta tänkbara trimm man kan hitta på. Tryckregulator är ett måste även vid låga ladd och du måste byta bränslepump till bet kraftigare. Ex Vid 0,4 bar måste pumpen kunna ge 1,5 bar mer tryck än utan ladd,,dvs ca 3,4 bar org + 1,5 till = nästan 5 bar och det är inte org tankpump gjord för. Köp en volvo 940 pump men inte förpumpen i tanken,,det ska vara den som sitter under bilen för den har slangkopplingar och kan sättas var som hellst på en vanlig slang. Den klarar uppimot 8-12 bar så den räcker. Den hittar du på blocket eller skroten,,,och jag tror jag har en till salu också. Och mc express har regulatorn och även pumpar , Fråga vilken dom rekk.

Det gäller att ha stenkoll så sprutet/förgasare räcker till när laddet kommer. Man har inte riktig koll på att soppan räcker till förens man kunnat köra ca 500-700M fullt gärn och noterat bra pipvärmen i slutet på repan eller ännu bättre bmp värdet i bänk. En egt mätare är ju lurig och kan visa helt ok värme på kortare fullgas men motorn kan gå toksnålt ändå. Stiften kan se helt ok ut på dessa kortare repor (under 500m) men den får för mager blandning ändå. Dom flesta ras blir innan man hunnit ställa in såpass bra att man kan göra denna fullgaskörning lååååång sträcka.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jag ""tror"" inte org insprutet klarar turbo hur lite tryck man än lägger på. Insprut brukar ha mycket problem att klara täcka upp för byte av avgassytem på hojar ens trotts mappnings boxar. Med turbo vill den ha så mycket mer sås redan på 0.4 bar så det motsvarar värsta tänkbara trimm man kan hitta på. Tryckregulator är ett måste även vid låga ladd och du måste byta bränslepump till bet kraftigare. Ex Vid 0,4 bar måste pumpen kunna ge 1,5 bar mer tryck än utan ladd,,dvs ca 3,4 bar org + 1,5 till = nästan 5 bar och det är inte org tankpump gjord för. Köp en volvo 940 pump men inte förpumpen i tanken,,det ska vara den som sitter under bilen för den har slangkopplingar och kan sättas var som hellst på en vanlig slang. Den klarar uppimot 8-12 bar så den räcker. Den hittar du på blocket eller skroten,,,och jag tror jag har en till salu också. Och mc express har regulatorn och även pumpar , Fråga vilken dom rekk.

Det gäller att ha stenkoll så sprutet/förgasare räcker till när laddet kommer. Man har inte riktig koll på att soppan räcker till förens man kunnat köra ca 500-700M fullt gärn och noterat bra pipvärmen i slutet på repan eller ännu bättre bmp värdet i bänk. En egt mätare är ju lurig och kan visa helt ok värme på kortare fullgas men motorn kan gå toksnålt ändå. Stiften kan se helt ok ut på dessa kortare repor (under 500m) men den får för mager blandning ändå. Dom flesta ras blir innan man hunnit ställa in såpass bra att man kan göra denna fullgaskörning lååååång sträcka.

Ja alltså jag har ju extra bränsleboxen som jag justerar bränslet med och kan ju med den kompensera för det laddtrycket ger och de minimala jag förlorar på att bränsletrycket ska vara 0.2 bar mer än vad det är vanligtvis. Nu laddar jag ju bara 0.2 bar så är ju inte så värst mycket effekt heller. Blir nog inget mer laddtryck förräns jag bytt till någon annan bränslebox. Tror jag har fel programvara i turboboxen jag har.

Efter 700 meter har jag växlat ut variatorn för länge sen, om de inte är i 1 meter snö då kanske. I helgen stack den iväg uppåt 1200F en gång då jag låg på mellan 6 och 7000 varv en stund i djupsnön och hade lite laddtryck, men annars va de lägre temperaturer.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
I helgen blev de lite småfix med skotern. Har nu dragit upp luftningsslangen till styret och än så länge har den inte tryckt ur nå olja där. Variator är bytt till en annan då rullarna var slut. Dump har jag också satt dit men inte provkört, har inte kopplat på nå vakuum på den. Ska prova om det räcker med en av oljenipplarna i insugsgummina som jag ändå inte använder. Jag vill verkligen inte ta lös spjället, tryckboxen är inte rolig att få dit.

Den stora frågan är ju hur jag ska lösa de här med bränslet. En boondocker turbo bränslebox hade ju varit det optimala.

Jag ska fixa lite film så snart, men med 0.2 bars laddtryck är de ju inte så värst fränt att se.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nuså!

Dumpen på plats och bränsleboxen som egentligen inte är en Attitudebox fick en andra chans. 0.3 bar och skotern är de fränaste jag kört! Blöddrig att ta sig iväg med men när väl turbon fått fart är de inga bekymmer. Skidor i luften är inga problem trots riktigt lös och djup snö. Oväntat lättkörd är den också.

Har inte riktigt justerat klart bränslet än men man skulle haft så man kan ändra lite med datorn. Här kan man demoköra programmet för boxen och prova själva boxen också.

Powerlab demo

Men jag har fortfarande bekymmer med att den trycker ur sig olja ur oljeburken för turbon. Kan de vara för jag har avluftningen överst på burken men långt bak? Så när skidorna är i luften ligger oljan tätt mot luftningen och den trycker ur sig olja där istället. Kan turbon läcka ner lite laddtryck genom oljereturen?

Nästa gång måste jag försöka komma ihåg kameran.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Sådär då.

Nu har de provat lite mer i helgen. Öppnade wastegaten lite mer så nu är 50mm wastegaten öppen 2mm. Resultatet är ju bäst hittills, rappare i början men marginellt segare laddtryck, inget man tänker på när man kör. Turbon måste ju läcka ner laddtryck i oljebehållaren för på laddtryck rinner det ut olja ur 8mm luftslangen som är uppdragen till styret. Nu har jag pluggat luftningen så nu blev det mycket bättre. Blir det lite övertryck får den trycka de genom oljestickan som jag tätat med 2st o-ringar så den är också hyfsat tät. Snart är de ju inga fel kvar på den :) men de ska man nog inte säga högt...

Laddtrycket sjönk en aning så de ligger på runt 0.25 bar. Inte så värst mycket men lagom att prova så allt fungerar. 8200 varvar den.

Blev en liten film också, kanske inte ser direkt fränt ut, men visar ju iallafall att den fungerar lite. Lär ju inte vara nå mer än typ 160hk vid 0.25 bar.

[video=youtube;PtPG6yh74AE]http://www.youtube.com/watch?v=PtPG6yh74AE[/video]

Nästa steg blir att vikta på lite och ställa upp laddet till typ 0.4 bar. Kan tyckas lite men ger ju skaplig effektökning mot original. Min matta kommer dö inom en väldigt snar framtid.

/ Johan